PROTOKÓŁ NR VII/07
Siódmej sesji Rady Miejskiej w Jezioranach, odbytej w dniu 29 czerwca 2007 roku w sali konferencyjnej Miejskiego Ośrodka Kultury i Sportu w Jezioranach przy ul. Konopnickiej 4 Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej: „ serdecznie witam Panie i Panów radnych, Panie i Panów sołtysów. Jest nam niezmiernie miło, że jesteście z nami. Wsłuchujecie się w te problemy, które są naszymi wspólnymi problemami i że dopingujecie radnych ze swojego terenu. Chciałbym serdecznie przywitać zaproszonych gości na naszej dzisiejszej sesji. Witam Pana Burmistrza - Macieja Leszczyńskiego, Pana Zastępcę Burmistrza – Władysława Daligę. Bardzo serdecznie witam Panią Dyrektor Przedszkola Publicznego w Jezioranach – Panią Henrykę Kaczan, a także Panią Dyrektor Przedszkola Niepublicznego – Panią Marię Fąk. Panią Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej – Panią Danutę Tarasiewicz, Pana Kierownika Rewiru Dzielnicowych w Jezioranach – Pana Edwarda Sirojcia. Serdecznie witam Panią Czesławę Korkosz, która jest dzisiaj z nami w szczególny sposób. Problematyka, którą się zajmowała przez wiele lat nie była szczególnym przedmiotem pracy rady, dlatego też nie widywaliśmy jej na obradach. Nie mniej jednak działalność, którą wykonywała była działalnością bardzo ważną w stosunku do potrzeb mieszkańców. Raz jeszcze witam wszystkich serdecznie”. Następnie Pan Przewodniczący powiedział: „Zanim przejdę do odczytania porządku obrad chciałbym abyśmy minutą ciszy uczcili pamięć człowieka, który bardzo długo był związany z gminą Jeziorany. Człowieka, który ponad miesiąc temu odszedł od nas. Chciałbym abyśmy minutą ciszy uczcili pamięć Pana Zdzisława Bartoszewicza. Ja miałem osobistą możliwość kontaktu z Panem przez długi okres czasu będąc Burmistrzem Jezioran. Serce jakie okazywał mieszkańcom, jakie okazywał współpracownikom, z jakim ciepłym podejściem podchodził do wielu spraw. Przede wszystkim do spraw, którymi się bardzo mocno zajmował i w które się angażował. Myślę, że ta chwila powinna być hołdem dla Niego, że pamiętamy o nim mimo to, iż wyprowadził się jakiś czas temu z terenu gminy Jeziorany”. Następnie minutą ciszy uczczono pamięć Pana Zdzisława Bartoszewicza. Po czym Pan Przewodniczący otworzył VII sesję Rady Miejskiej w Jezioranach oraz oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 14 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji – lista obecności radnych stanowi załącznik nr 14 do protokołu, natomiast lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 15. Pan Przewodniczący odczytał porządek obrad VII sesji Rady Miejskiej w Jezioranach: 5. Podjęcie uchwał w sprawie: 1) powołania zespołu do przedstawienia opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników, 2) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jezioranach, 3) udzielenia Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Bartłomieja w Jezioranach dotacji z budżetu Gminy Jeziorany na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, 4) powołania zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego, 5) określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowisko logopedy, 6) przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Jeziorany w obrębie miejscowości Kikity, 7) upoważnienia Burmistrza Jezioran do zawarcia porozumienia z Komendą Miejską Policji w Olsztynie, 8) uchwalenia regulaminu targowisk miejskich, 9) zmian w budżecie gminy na 2007 rok. 6. Przyjęcie protokołu VI sesji. 7. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych. 8. Wolne wnioski i zapytania. Pan Przewodniczący zapytał: „czy są uwagi i propozycje dotyczące przedstawionego porządku obrad?” Pani Danuta Zawolska – Sekretarz Gminy Jeziorany – w imieniu Pana Burmistrza wniosła o zdjęcie z porządku obrad uchwały „w sprawie przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Jeziorany w obrębie miejscowości Kikity”, ponieważ obszar o którym mowa w uchwale nie pokrywa się w stu procentach z obszarem zapisanym w studium zagospodarowania przestrzennego gminy Jeziorany. Ponadto zawnioskowała o wprowadzenie do porządku obrad uchwał w sprawie: - udzielenia Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Anny i św. Jerzego w Radostowie dotacji z budżetu Gminy Jeziorany na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, - upoważnienia Burmistrza Jezioran do zawarcia porozumienia ze Starostą Olsztyńskim, - upoważnienia Burmistrza Jezioran do zawarcia umowy z Ministerstwem Sportu RP, -wystawienia weksla in blanco jako zabezpieczenie wydatkowania środków z programu „Budowa wielofunkcyjnych boisk sportowych ogólnie dostępnych dla dzieci. Rada w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęła zaproponowane zmiany. Porządek obrad VII sesji Rady Miejskiej w Jezioranach po wprowadzeniu zmian przedstawia się następująco: 5. Podjęcie uchwał w sprawie: 1) powołania zespołu do przedstawienia opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników, 2) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jezioranach, 3) udzielenia Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Bartłomieja w Jezioranach dotacji z budżetu Gminy Jeziorany na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, 4) udzielenia Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Anny i św. Jerzego w Radostowie dotacji z budżetu Gminy Jeziorany na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, 5) powołania zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego, 6) określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowisko logopedy, 7) upoważnienia Burmistrza Jezioran do zawarcia porozumienia z Komendą Miejską Policji w Olsztynie, 8) uchwalenia regulaminu targowisk miejskich, 9) upoważnienia Burmistrza Jezioran do zawarcia porozumienia ze Starostą Olsztyńskim, 10) upoważnienia Burmistrza Jezioran do zawarcia umowy z Ministerstwem Sportu RP, 11) wystawienia weksla in blanco jako zabezpieczenie wydatkowania środków z programu „Budowa wielofunkcyjnych boisk sportowych ogólnie dostępnych dla dzieci, 12) zmian w budżecie gminy na 2007 rok. 6. Przyjęcie protokołu VI sesji. 7. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych. 8. Wolne wnioski i zapytania. Rada w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęła porządek obrad.. Ad. 2. Uroczyste pożegnanie Pani Czesławy Korkosz - Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego. Pan Maciej Leszczyński – Burmistrz Jezioran: „odchodzi na emeryturę od nas osoba, która całe swoje życie poświęciła dla pracy w gminie. Jest to ikona naszego urzędu, zawsze Pani Czesława Korkosz będzie się kojarzyła z tysiącami wydanych dowodów i zezwoleń. Dziękujemy i wszystkiego dobrego na nowej drodze życia.” Następnie Pan Maciej Leszczyński – Burmistrz Jezioran, Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza oraz Pan Leszek Boczkowski - Przewodniczący Rady Miejskiej wręczyli kwiaty oraz upominek dla Pani Czesławy Korkosz – Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego. Po czym głos zabrała Pani Czesława Korkosz: „chciałabym bardzo serdecznie podziękować przede wszystkim Panu Leszkowi Boczkowskiemu – Przewodniczącemu Rady Miejskiej oraz wszystkim Paniom i Panom radnym za zaproszenie na dzisiejszą sesję. Jest to dla mnie chwila wzruszenia. Dziękuję raz jeszcze Panu Burmistrzowi i Zastępcy Burmistrza za ich dobroć i życzliwość, bo chociaż krótko ze sobą współpracowaliśmy to trzeba przyznać, że czułam się wspaniale w urzędzie. Chciałabym za pośrednictwem panów jeszcze raz podziękować swoim koleżankom i kolegom w urzędzie, niech się im dobrze współpracuje z Panami Burmistrzami, niech im będzie dobrze, wesoło i radośnie. Niech czują satysfakcję z wykonywanej pracy, bo to jest chyba najważniejsze. Dziękuję raz jeszcze”. Po wypowiedzianych słowach Pani Czesława Korkosz złożyła na ręce Pana Przewodniczącego bukiet kwiatów dedykowany dla wszystkich radnych. Ad. 3. Interpelacje i wnioski radnych. Nie było. Ad. 4. Sprawozdanie burmistrza z działalności między sesjami. Pan Maciej Leszczyński – Burmistrz Jezioran przedstawił sprawozdanie z działalności między sesjami, które stanowi załącznik nr 13 do protokołu. Pan Przewodniczący zapytał, czy ten teren przy ulicy Kajki 58 - przejęcie od starostwa, jest za tym budynkiem, który spłonął? Pan Burmistrz odpowiedział, że tak. Pan Przewodniczący powiedział, iż: „granica tej nieruchomości przebiega bardzo blisko muru spalonego budynku. Sprawa ciągnęła się od roku 2003 i ma swój finał właśnie dzisiaj, czyli trwa blisko cztery lata. Nie mniej jednak jest to dosyć spory teren, który ewentualnie można zagospodarować i przeznaczyć pod budownictwo komunalne. Brakuje mieszkań, czego przykładem są kłopoty w sytuacji kiedy ludzie tracą dach nad głową. Myślę, że musimy głęboko się nad tym zastanowić. Natomiast jeżeli ludzie będą tutaj mieszkać, to będą wiązać się z nami, z miastem Jeziorany i będziemy mieli kogo posyłać do szkół. Rozmawiałem wczoraj z Paniami dyrektorkami z Radostowa i z Franknowa i to jest największy problem, że młodzi ludzie, którzy mogą być tym dawcą uczniów wyjeżdżają z miejscowości. Kwestia zamieszkiwania, ich tutaj byłaby najlepszym rozwiązaniem. Dlatego myślę, że powinniśmy się głęboko zastanowić nad pewna strategią pozwalającą tym ludziom w dosyć dobry i łatwy sposób wiązać swoją przyszłość właśnie z gminą Jeziorany. Należy intensywnie przystąpić do zmian w studium uwarunkowań i kierunków rozwoju, aby uruchomić tereny pod budownictwo. W ślad za tym, że przygotowywana jest w tej chwili nowelizacja ustawy prawo budowlane, mówiąca o skróceniu procesu przygotowania dokumentacji budowy budynku mieszkalnego. W sytuacji kiedy będzie obowiązywał miejscowy plan na danym obszarze będzie się to odbywało tylko i wyłącznie na zasadzie zgłoszenia. Także wielu potencjalnych ludzi dla których koszmarem jest sporządzenie dokumentacji, przejście przez zawiłe przepisy wynikające z ustaleń miejscowych planów czy rozporządzeń wykonawczych do ustawy prawo budowlane, będą mogli tego uniknąć. Ludzie będą szukać takich terenów, gdzie będą mogli w miarę szybko przejść do procesu inwestycyjnego i tutaj jest szansa dla tych gmin, które będą miały uchwalone plany i tereny pod budownictwo. W tej chwili na stronie ministerstwa budownictwa istnieje taka propozycja. Jest ona narazie skierowana do uzgodnień międzyresortowych. W najbliższym czasie będzie kierowana pod prace sejmu. Myślę, że kwestia pół roku i przy tym naporze inwestycyjnym zmiana ustawy ujrzy światło dzienne. Czas oczekiwania na terenie powiatu olsztyńskiego jest bardzo długi i wniosków od początku roku jest ponad 3200. Dlatego pod rozwagę daję Paniom i Panom radnym i Panu Burmistrzowi, abyśmy zintensyfikowali pracę nad zmianami w studium, które nam pozwolą przystąpić do sporządzenia miejscowych planów i to jak najszybciej. Bo możemy przespać ten moment, kiedy będzie te pierwsze uderzenie”. Ad. 5. Podjęcie uchwał w sprawie: 1) powołania zespołu do przedstawienia opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników, Pani Ewa Maculewicz – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej przedstawiła stanowiska wypracowane przez komisje na posiedzeniach. Poinformowała, iż Komisja Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Spraw Społecznych Rady Miejskiej w Jezioranach wytypowała dwóch członków zespołu do przedstawienia opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników, a mianowicie Panią Mariolę Ropiak oraz radnego Krzysztofa Niskiego. Natomiast Komisja Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa Rady Miejskiej w Jezioranach wytypowała trzech członków do zespołu: radnego Włodzimierza Suchockiego, radnego Stanisława Kaweckiego oraz Panią Danutę Zawolską. Reasumując zespół składa się z pięciu następujących członków: 1) Radny Stanisław Kawecki – Członek Komisji 2) Pani Danuta Zawolska - Członek Komisji 3) Pani Mariola Ropiak - Członek Komisji 4) Radny Krzysztof Niski - Członek Komisji 5) Radny Włodzimierz Suchocki - Członek Komisji Następnie członkowie zespołu zebrali się w celu wytypowania ze swojego grona przewodniczącego zespołu do przedstawienia opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników. Po przeprowadzonej dyskusji radny Włodzimierz Suchocki poinformował, iż na przewodniczącego zespołu powołano radnego Stanisława Kaweckiego. Radny Stanisław Kawecki powiedział: „ze swojej strony dziękuję członkom komisji za zaufanie i postaram się go nie zawieść”. Pani Ewa Maculewicz – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej odczytała treść uchwały. Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały. Uwag do projektu uchwały nie wniesiono. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Rada w wyniku głosowania przy jednym głosie „wstrzymującym się” podjęła uchwałę Nr VII/57/07 w sprawie powołania zespołu do przedstawienia opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników stanowiącą załącznik nr 1 do protokołu 2) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jezioranach, Pani Danuta Tarasiewicz – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej przedstawiła projekt uchwały oraz wyjaśniła, że przedłożony projekt uchwały wynika z konieczności dostosowania zapisów § 10 statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jezioranach do aktualnych stanowisk pracy w Ośrodku. W minionym okresie trzech starszych pracowników socjalnych po uzyskaniu specjalizacji - awansowało na specjalistów pracy socjalnej, odszedł 1 starszy pracownik socjalny, a w jego miejsce zatrudniono – pracownika socjalnego. Zmianie uległy również stanowiska referentów ds. świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej - na starszego specjalistę i samodzielnego referenta ds. świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej . Zatem, projekt uchwały ma charakter czysto porządkowy, a zatrudnienie w Ośrodku pozostaje na tym samym poziomie w ilości 18 etatów. Pani Ewa Maculewicz – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej odczytała treść uchwały. Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały. Uwag do projektu uchwały nie wniesiono. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Rada w wyniku głosowania jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VII/58/07 zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jezioranach stanowiącą załącznik nr 2 do protokołu 3) udzielenia Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Bartłomieja w Jezioranach dotacji z budżetu Gminy Jeziorany na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, Pani Ewa Maculewicz odczytała uzasadnienie do uchwały: „zgodnie z § 7 Uchwały Nr XXIX/323/06 Rady Miejskiej w Jezioranach z dnia 31 lipca 2006 roku w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, zm. Nr XXX/329/06 z dnia 29 września 2006 roku dotacje m.in. na sfinansowanie prac konserwatorskich przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków przyznaje Rada w drodze uchwały. Ołtarz główny w Kościele pw. św. Bartłomieja w Jezioranach jest jedną z najlepszych prac Jana Krystiana Schmidta. Ołtarz stanowi wysoką wartość artystyczną i zabytkową, jest najcenniejszym zabytkiem w Jezioranach. Uszaki stanowią integralną część ołtarza i są istotnym elementem dekoracyjnym, Fragmenty snycerki sąsiadujące bezpośrednio z uszakami są aktualnie poddawane zabiegom konserwatorskim i nie będą mogły być zamontowane bez uszaków, które stanowią dla nich tło. Prace konserwatorskie przy ołtarzu głównym dobiegają końca. Biorąc pod uwagę przyszłoroczny jubileusz Jezioran – 670 lecie istnienia miasta, zakończenie prac konserwatorskich jest uzasadnione. Kalkulacja przewidywanych kosztów realizacji zadania wynosi 13 364,00 zł, w tym wnioskowana wysokość dotacji 13 364,00zł”. Pani Sekretarz stwierdziła, iż chciałaby dać pod rozwagę kwotę, która jest podana w powyższej uchwale, ponieważ za chwilę będzie omawiana kolejna uchwała, gdzie będzie udzielana dotacja dla Parafii w Radostowie. Uchwała w sprawie przyznania dotacji dla Parafii w Radostowie została wprowadzona w dniu wczorajszym, w momencie, gdy Proboszcz Parafii złożył wniosek o przyznanie dotacji. W związku z tym, że w budżecie gminy zaplanowane są środki na dotacje w kwocie 20 000 zł. Bardzo prosimy o ponowne rozpatrzenie kwoty przyznanej dla Parafii w Jezioranach, w związku z ty, że nie dysponujemy takimi środkami o jakie występują parafie. Dodała, iż jest propozycja, żeby przyjąć kwotę dla Jezioran w wysokości 10 000 zł, dla Radostowa 5000 zł i zabezpieczyć środki dla Parafii we Franknowie. Pan Przewodniczący skierował pytanie do Pani Skarbnik – Marii Compa: „czy problemem jest przy naszych dużych zamierzeniach inwestycyjnych, żeby zwiększyć tę kwotę w budżecie z 20 000zł na kwotę większą, aby w pełni zabezpieczyć te środki?” Pani Skarbnik – Maria Compa odpowiedziała, że kwota 3 000 zł nie stanowi dla gminy problemu, natomiast chcieliby prześledzić wszystkie wnioski i jednakowo podejść do nich, a nie wyróżniać. Ksiądz z Parafii w Radostowie zwrócił się o 10 000 zł dofinansowania, natomiast gmina proponuje mu 5 000 zł. Ksiądz z Parafii w Jezioranach zwrócił się o 13 000 zł jako pełne zadanie i tyle też otrzymał. Czyli musimy być sprawiedliwi rozważając tę sprawę. Dodała, iż Ksiądz z Parafii we Franknowie również przygotowuje się do złożenia wniosku o dofinansowanie. Pani Skarbnik proponuje, aby w tej chwili zmienić kwotę dofinansowania dla Parafii w Jezioranach z 13 000 zł na 10 000 zł i po 5 000 zł dla Parafii we Franknowie oraz Radostowie, a jeśli będzie taka potrzeba to wróci się do tematu. Pan Przewodniczący zapytał, czy kwota 10 000 zł o którą wnioskował ksiądz z Radostowa jest poparta kosztorysem? Pani Skarbnik – Maria Compa powiedziała, że ksiądz z Radostowa przedstawił kosztorys na całość swoich planów, ponieważ będzie starał się także o środki od Marszałka. W związku z tym nie wyszczególnił tych zadań na które stara się o środki z naszej gminy. Radny Zbigniew Czabrycki zaproponował, aby we wrześniu do sprawy wrócić, w momencie gdy Ksiądz z Franknowa złoży wniosek o dofinansowanie. Rozmawiamy o czymś czego nie ma, być może będzie a być może nie będzie. W tym momencie kwota 20 000 zł wystarcza przy założeniu, że Jeziorany otrzymają 13 364 zł a Radostowo 5000 zł i uważa, że tak powinno zostać i w tej chwili nie ma potrzeby niczego zmieniać. Pan Przewodniczący powiedział, że kwota 20 000 zł wystarcza przy założeniu, że nie dajemy 10 000 zł dla Radostowa tylko 5000 zł. Wiemy, że ksiądz z Radostowa występuje również o możliwość dofinansowania od innych instytucji, ale od naszej gminy chciałby pozyskać dofinansowanie w wysokości 10 000 zł, natomiast gmina proponuje 5000 zł. Radny Zbigniew Czabrycki stwierdził, iż wniosek z Jezioran jest kompletny i poparty harmonogramem finansowania. Uważa, że te 3 000 zł to nie jest duża kwota i nie należy jej odbierać parafii w Jezioranach. Radny Krzysztof Grabowski również uważa, że nie należy zmniejszać kwoty dofinansowania dla Parafii w Jezioranach, natomiast należy rozważyć zwiększenie ogólnej kwoty 20 000 zł w momencie, gdy Franknowo złoży wniosek. Powiedział, iż należy wziąć pod uwagę, że Jeziorany już jakiś czas remontują i wiedzą co maja robić, natomiast ksiądz z Franknowa dopiero będzie zaczynał. Być może właśnie z tego powodu nie złożył na czas wniosku o dofinansowanie. Stwierdził, iż zwiększyła się ściągalność podatków i być może właśnie te środki uda się wygospodarować na zwiększenie dotacji. Pan Przewodniczący zapytał Panią Skarbnik: „czy te nasze propozycje burzą przygotowane na dzisiejszą sesję zmiany w budżecie?” Pani Skarbnik – Maria Compa odpowiedziała, że przedstawiane propozycje nie burzą przygotowanych na dzisiejszą sesję zmian w budżecie. Radny Krzysztof Grabowski myśli, że ze względu na to, że Parafia we Franknowie nie złożyła jeszcze wniosku o dofinansowanie nie ma potrzeby dokonywania zmian w budżecie na dzisiejszej sesji. Radny Stanisław Kawecki: „jeśli podejmiemy dzisiaj uchwałę, która zmniejszy kwotę dotacji do 10 000zł dla Parafii w Jezioranach, to czy nie zaburzy to harmonogramu prac przy ołtarzu? Z drugiej strony mam świadomość tego, że takim świadectwem minionej historii zostały tylko kościoły. Po zamku Biskupin zostały tylko fundamenty. Szereg zabytków z dawnych czasów nie przetrwał, dlatego też tym bardziej powinniśmy dbać o te zabytki, które przetrwały. Powinniśmy starać się o pozyskiwanie nowych środków, po to, aby utrzymywać zabytki w należytym porządku. Od szeregu lat mamy jednego gospodarza w Kościele w Jezioranach, który swoją władzą obejmuje również Kościół w Tłokowie. Dopomóżmy także kościołom w Radostowie i we Franknowie jeśli tylko będzie taka wola gospodarzy. Pomóżmy im w tym niewielkim stopniu, aby te kościoły zachowały wygląd.” Pan Burmistrz powiedział, iż to nie chodzi o to w jakiej wysokości przyznamy dotację, jednak bardzo prosi zarówno wszystkich mieszkańców jak i parafian o traktowanie pewnych rzeczy poważnie. Jeżeli jest termin do którego zależy składać wnioski, to należy się tego terminu trzymać. Jeżeli ksiądz z Jezioran potraktował nas poważnie i złożył wniosek na czas, to księża z Radostowa i Franknowa również powinni byli tak postąpić. Po za tym warunki przyznawania dotacji były znane wcześniej i każdy miał czas na zapoznanie się z nimi i złożenie wniosku w terminie. Pan Przewodniczący stwierdził, iż w związku z tym, że zostały przedstawione dwie propozycje odnośnie powyższej uchwały, a mianowicie jedna propozycja została zawarta w projekcie uchwały, czyli przyznanie dotacji dla Parafii we Jezioranach w wysokości 13 364 zł oraz druga propozycja złożona przez Panią Sekretarz, aby zmniejszyć kwotę dotacji do 10 000 zł. W związku z powyższym należy przeprowadzić głosowanie nad zmianą zaproponowaną przez Panią Sekretarz. Następnie przystąpiono do głosowania w wyniku którego rada odrzuciła propozycję Pani Sekretarz. W związku z czym projekt uchwały pozostaje w dotychczasowym kształcie. Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały. Uwag do projektu uchwały nie wniesiono. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Rada w wyniku głosowania jednogłośnie. podjęła uchwałę Nr VII/59/07 w sprawie udzielenia Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Bartłomieja w Jezioranach dotacji z budżetu Gminy Jeziorany na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków stanowiącą załącznik nr 3 do protokołu 4) udzielenia Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Anny i św. Jerzego w Radostowie dotacji z budżetu Gminy Jeziorany na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, Pani Ewa Maculewicz odczytała uzasadnienie do uchwały: „zgodnie z § 7 Uchwały Nr XXIX/323/06 Rady Miejskiej Jezioranach z dnia 31 lipca 2006 roku w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, zm. Nr XXX/329/06 z dnia 29 września 2006 r. dotacje m.in. na sfinansowanie prac konserwatorskich przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków przyznaje Rada w drodze uchwały. Barakowy ołtarz główny w kościele p.w. św. Anny i św. Jerzego w Radostowie pochodzi z 1760 roku, tabernakulum z II połowy XVIII wieku przypisywany Krzysztofowi Parwangerowi, wybitnemu rzeźbiarzowi swojej opoki, działającemu na Warmii. Jako jedyny ołtarz z jego pracowni przetrwał do naszych czasów w całości. Drewno silnie osłabione przez szkodniki, konieczne są natychmiastowe zabiegi biobójcze oraz wzmocnienie osłabionej struktury. Powierzchnia polichromii przemalowana, złocenia przetarte. Drewno relikwiarzy osłabione przez szkodniki, zdobiąca jej srebrna blacha silnie zoksydowana. Obiekty wymagają natychmiastowej konserwacji. Kalkulacja przewidywanych kosztów realizacji zadania wynosi 20.000,00 zł, z tego dotacja z budżetu Województwa Warmińsko- Mazurskiego 10.000,00 zł i wnioskowana kwota dotacji z budżetu gminy 10.000zł. Dodała, iż w budżecie gminy na 2007 rok w rozdziale 92120 § 2720 - ochrona zabytków i opieka nad zabytkami zabezpieczono środki w wysokości 20.000,00 zł”. Pani Ewa Maculewicz – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej odczytała treść uchwały. Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały. Uwag do projektu uchwały nie wniesiono. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Rada w wyniku głosowania przy jednym głosie „wstrzymującym się” podjęła uchwałę Nr VII/60/07 w sprawie udzielenia Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Anny i św. Jerzego w Radostowie dotacji z budżetu Gminy Jeziorany na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków stanowiącą załącznik nr 4 do protokołu 5) powołania zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego, Pani Ewa Maculewicz – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej odczytała treść uchwały oraz uzasadnienie do projektu uchwały: „W związku z odejściem Pani Agnieszki Kiljan – zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego z pracy w Urzędzie Miejskim w Jezioranach z dniem 30 czerwca 2007 roku, istnieje potrzeba powołania nowego zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego. Pani Magdalena Klęczar spełnia wymagania kwalifikacyjne określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 roku w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostach powiatowych i urzędach marszałkowskich tj. posiada wyższe wykształcenie i wymagany 4 letni staż pracy”. Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały. Uwag do projektu uchwały nie wniesiono. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Rada w wyniku głosowania przy jednym głosie „wstrzymującym się” podjęła uchwałę Nr VII/61/07 w sprawie powołania kierownika urzędu stanu cywilnego stanowiącą załącznik nr 5 do protokołu 6) określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowisko logopedy, Pani Ewa Maculewicz – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej odczytała treść uchwały. Pan Przewodniczący odczytał uzasadnienie do projektu uchwały: „Zgodnie z art.42 ust. 7 pkt 3 ustawy Karta Nauczyciela, organ prowadzący szkołę po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny określa tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin m.in. pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych prowadzących zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych. Obecnie projekt uchwały wysłany jest do Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty w Olsztynie z prośbą o zaopiniowanie. Etat logopedy został utworzony na prośbą dyrektorów szkół z oszczędności w dziale wynagrodzeń, wynikających z zatwierdzenia mniejszej liczby oddziałów w roku szkolnym 2007/2008. Nauczyciel logopeda będzie zatrudniony od 1 września br. we wszystkich szkołach podstawowych i przedszkolu (w tym: w Szkole Podstawowej w Jezioranach – 6 godz., Franknowie – 4 godz., Radostowie – 4 godz., Przedszkolu Publicznym – 6 godz). Pan Przewodniczący powiedział, iż Warmińsko – Mazurski Kurator Oświaty w Olsztynie przesłał pozytywną opinię w sprawie ustalenia tygodniowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowisko logopedy. Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały. Uwag do projektu uchwały nie wniesiono. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Rada w wyniku głosowania przy jednym głosie „wstrzymującym się” podjęła uchwałę Nr VII/62/07 w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowisko logopedy, stanowiącą załącznik nr 6 do protokołu 7) upoważnienia Burmistrza Jezioran do zawarcia porozumienia z Komendą Miejską Policji w Olsztynie, Pani Ewa Maculewicz – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej odczytała treść uchwały. Radny Mirosław Półtorzycki zapytał z czego wynika kwota podana w uchwale, czy jest to suma zaproponowana przez Komendanta Policji? Pan Burmistrz poinformował, iż będzie zatrudnionych czterech policjantów na czas od godziny 19.00 do 3.00, wynagrodzenie za jeden dyżur będzie wynosiło 120 zł brutto. Jest to zabezpieczona kwota, natomiast ona może ulec zmianie. Pan Przewodniczący dodał, iż w zależności od tego ilu policjantów będzie pełnić służbę ponadnormatywną takie będzie wynagrodzenie. Pan Burmistrz wyjaśnił, iż na przykład od poniedziałku do piątku może być dwóch policjantów, natomiast podczas weekendu czterech. Pan Przewodniczący : „rozumiem, że patrolowany będzie nie tylko teren miasta Jeziorany, ale także całej gminy”. Pan Burmistrz odpowiedział, iż patrolowany będzie tylko teren miasta Jeziorany. Radny Stanisław Kawecki: „rozmawialiśmy na komisji czy byłaby możliwość żeby policjanci odwiedzali w określonych godzinach okolice ośrodka wypoczynkowego w Kikitach. Wiadomo, że w okresie letnim jest wiele młodych ludzi, którzy różne rzeczy potrafią robić. Po prostu tam interwencyjnie od czasu do czasu powinna pojawiać się policja, po to, aby ludzie mogli przyjechać i spokojniej wypoczywać, a także, aby mieszkańcy mogli normalnie funkcjonować.” Pan Burmistrz stwierdził, iż odpowiadał już radnemu na to pytanie podczas posiedzenia Komisji Budżetu dnia 27 czerwca 2007 roku, a więc uważa za zbędne udzielenie odpowiedzi po raz drugi. Dzisiejsze pytanie jest po prostu ponowione. „Jeżeli ci policjanci przyjadą do Jezioran, to nie mają swojego samochodu patrolowego. Oni mają przyjeżdżać i chodzić po mieście, to jest jedyne zadanie. To nie jest tak, że oni przyjeżdżają samochodem służbowym.” Pan Burmistrz dodał, iż poruszy ten temat z Panem Komendantem i być może będzie to możliwe. Pan Przewodniczący: „może taka dygresja na koniec. Pamiętam najazd z sąsiedniej gminy Tuławki na miejscowość Radostowo dosyć zwartej grupy wyposażonej w przedłużacze drewniane i metalowe. Dojazd odbył się od strony drogi Studzianka – Frączki i naprawdę krew się lała. Akcja jeziorańskiej policji w tamtym okresie ze wsparciem wzmożonych oddziałów biskupieckich zażegnała że tak powiem rzezi, która miała się dokonać”. Dodał, iż jeżeli będzie rzeczywiście taka potrzeba żeby uruchomić patrole również na terenach wiejskich myślę, że tak też się stanie. Jednak to dobrze, że narazie na terenach wiejskich jest spokój”. Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały. Uwag do projektu uchwały nie wniesiono. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Rada w wyniku głosowania jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VII/63/07 w sprawie upoważnienia Burmistrza Jezioran do zawarcia porozumienia z Komendą Miejską Policji w Olsztynie stanowiącą załącznik nr 7 do protokołu 8) uchwalenia regulaminu targowisk miejskich, Pani Ewa Maculewicz odczytała uzasadnienie do powyższego projektu uchwały: „zmiana regulaminu targowisk związana jest z ograniczeniem dni handlowych na targowisku. W obowiązującym dotychczas regulaminie targowisko czynne było we wszystkie dni powszednie. W związku z brakiem miejsc postojowych dla samochodów, udostępniamy do handlowania targowisko przy ul. 1 Maja tylko w poniedziałek, w pozostałe dni tygodnia będzie spełniało rolę parkingu.” Pan Przewodniczący poprosił, aby Przewodniczący Komisji Oświaty oraz Komisji Budżetu przedstawili wypracowane stanowiska w sprawie powyższej uchwały. Pan Zbigniew Czabrycki – Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Spraw Społecznych poinformował, iż Komisja Oświaty zawnioskowała, aby § 1. regulaminu brzmiał: § 1. Targowisko miejskie w Jezioranach przy ulicy: 1) 1 Maja czynne jest w poniedziałki od 6.00 do 14.00 2) Kolejowej czynne jest w poniedziałki od 6.00 do 14.00. Pan Zbigniew Czabrycki: „patrząc na stanowisko komisji Budżetu, gdzie w pozostałe dni tygodnia będzie wydzielone 25% placu na handel nasuwają mi się pytania: kto będzie wyznaczał te 25% placu? Kto będzie pilnował, aby to było przestrzegane? Co zrobimy jeżeli przyjadą handlarze i zajmą 28% placu np. trzech, którzy się nie zmieszczą na tych 25%, czy w tej sytuacji będziemy wzywać patrol policji czy będzie trzeba powołać kogoś do rozstrzygania tego problemu? Natomiast odnośnie organizowania imprez handlowych np. jarmarków. O tym również rozmawialiśmy na posiedzeniu Komisji Oświaty i jeżeli w Jezioranach jest duża impreza, to odbywa się najczęściej za Urzędem Miejskim w amfiteatrze i wtedy jarmark odbywa się na dole na trawie, czego przykładem była ostatnia impreza, czyli Wojewódzki Przegląd Kapel i Zespołów Śpiewaczych. Podczas właśnie takich imprez plac bardziej się przydał do zaparkowani samochodów przez ludzi, którzy przyjechali na tę imprezę. Dlatego takie a nie inne stanowisko Komisji Oświaty. Dziękuję bardzo”. Pan Włodzimierz Suchocki – Przewodniczący Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa poinformował, iż : „nie możemy ograniczać czasowo w pozostałe dni handlu rolnikom, plantatorom czy działkowcom, którzy przygotowują rozsady i chcą je sprzedać. Jeden dzień handlu to zdecydowanie za mało. Dlatego też Komisji Budżetu chce umożliwić handel także w pozostałe dni tygodnia, a nie tylko w poniedziałek. Na przykład są rolnicy z miejscowości Franknowo, którzy stale stawiają swoje miejsce do handlowania. W pozostałe dni tygodnia, osoby, które pobierają opłatę targową mogłyby wyznaczać 25% placu do handlowania. Nawet jeśli handlarze zajęliby więcej niż wyznaczone 25% placu, to chyba nie sprawiałoby to większego problemu. Natomiast uważamy, że rzeczywiście w poniedziałek, czyli dzień targowy są kłopoty z zaparkowanie samochodu w centrum miasta. Jednak w pozostałe dni nie ma z tym problemu. Jeżeli zmniejszymy w pozostałe dni ten parking nawet do 50%, to na pewno kłopotów z parkowaniem nie będzie. Można się przyczepić do tego, że w dni świąteczne rzeczywiście handel odbywa się w miejscu jak najbliższym miejsca gdzie jest zapewniona rozrywka. Jednak komisja wnioskuje za możliwością handlowania na placu także w dni świąteczne. Dziękuję”. Reasumując Komisja Budżetu zawnioskowała, aby § 1. regulaminu brzmiał: § 1. Targowisko miejskie w Jezioranach przy ulicy: 3) 1 Maja czynne jest w poniedziałki od 6.00 do 14.00 natomiast w pozostałe dni tygodnia również może odbywać się handel w godz. od 6.00 do 14.00 na powierzchni nie większej niż 25% placu. 4) Kolejowej czynne jest w poniedziałki od 6.00 do 14.00. 2. Targowisko może być czynne również w dni świąteczne w przypadku organizowania na jego terenie okolicznościowych imprez handlowych (np. jarmarki). Głos zabrał Radny Stanisław Kawecki: „w przypadku handlowania w czasie dni świątecznych jest dość jasno sformułowane, że w przypadku organizowania. Czyli jeżeli miasto będzie organizowało jakieś festyny, to będzie możliwość postawienia na placu handlowców. Natomiast jeżeli chodzi o wyznaczanie 25% placu. Tak jak w poniedziałek może być tylko tyle handlujących ile się pomieści, to również w pozostałe dni tygodnia będzie taka sama zasada. Natomiast wyznaczyć te 25 % placu jest bardzo prosto. Wystarczy postawić dwa pachołki, przeciągnąć kawałek liny i już jest teren oznaczony. Pan Przewodniczący stwierdził, iż można również namalować linie farbą. Dodał, iż najdalej idącym wnioskiem jest wniosek Komisji Oświaty mówiący tylko i wyłącznie o możliwości handlowania w poniedziałki w przypadku jednego i drugiego targowiska. Dlatego też najpierw należy przegłosować najdalej idący wiosek. Czyli w regulaminie targowisk miejskich paragraf pierwszy miałby brzmienie: § 1. Targowisko miejskie w Jezioranach przy ulicy: 5) 1 Maja czynne jest w poniedziałki od 6.00 do 14.00 6) Kolejowej czynne jest w poniedziałki od 6.00 do 14.00. Po czym przystąpiono do przegłosowania poprawki do regulaminu targowisk miejskich. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Wynik głosowania: 5 głosów „za”, 8 głosów „przeciw”, 1 głos „wstrzymujący się”. W związku z powyższym Pan Przewodniczący poinformował, iż poprawka do regulaminu zaproponowana przez Komisję Oświaty nie uzyskała akceptacji radnych. Pan Przewodniczący przypomniał, iż Komisja Budżetu wnioskuje, aby paragraf pierwszy regulaminu targowisk miejskich brzmiał: § 1. Targowisko miejskie w Jezioranach przy ulicy: 7) 1 Maja czynne jest w poniedziałki od 6.00 do 14.00 natomiast w pozostałe dni tygodnia również może odbywać się handel w godz. od 6.00 do 14.00 na powierzchni nie większej niż 25% placu. 8) Kolejowej czynne jest w poniedziałki od 6.00 do 14.00. 2. Targowisko może być czynne również w dni świąteczne w przypadku organizowania na jego terenie okolicznościowych imprez handlowych (np. jarmarki). Następnie przystąpiono do przegłosowania poprawki do regulaminu targowisk miejskich zaproponowaną przez Komisję Budżetu. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Wynik głosowania: 8 głosów „za”, 5 głosów „przeciw”, 1 głos „wstrzymujący się”. W związku z powyższym Pan Przewodniczący stwierdził, iż została przyjęta poprawka do regulaminu zaproponowana przez Komisję Oświaty. Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały już z poprawką zaproponowaną przez Komisję Budżetu. Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały. Uwag do projektu uchwały nie wniesiono. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Rada w wyniku głosowania jednogłośnie przy 8 głosach „za”, 4 „przeciw” i 2 „wstrzymujących się” podjęła uchwałę Nr VII/64/07 w sprawie uchwalenia regulaminu targowisk miejskich stanowiącą załącznik nr 8 do protokołu 9) upoważnienia Burmistrza Jezioran do zawarcia porozumienia ze Starostą Olsztyńskim, Pani Danuta Tarasiewicz – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej poinformowała, że Starostwo Powiatowe w Olsztynie, jako Leader projektu wspólnie z gminami Powiatu Olsztyńskiego zamierza złożyć wniosek w miesiącu październiku 2007 roku do Europejskiego Funduszu Społecznego, którego misją jest zminimalizowanie procesu zabierania dzieci z rodzin biologicznych do opieki zastępczej. Celem tego projektu jest redukcja poziomu dysfunkcji wybranej grupy rodzin z Powiatu Olsztyńskiego ( 20 rodzin z każdej gminy ) ze szczególnym uwzględnieniem dobra dzieci. Realizacja projektu w przypadku zakwalifikowania przez instytucję sterującą EFS rozpoczęłaby się w miesiącu kwietniu 2008 roku i trwałaby do 31 grudnia 2011 roku ( 4 lata). Dodała, iż szczegółowe warunki realizacji projektu określać będzie oddzielna umowa partnerska, określająca zobowiązania stron (personel, działania, budżet) dopiero po ogłoszeniu wytycznych Instytucji Finansującej. Ponadto powiedziała, że przedłożony projekt uchwały nie wywołuje żadnych skutków finansowych. Pan Przewodniczący: „wspomniała Pani o czterdziestu pierwotnie wytypowanych rodzinach, rozumiem, że mamy na terenie gminy takie rodziny, którym trzeba pomóc. W pewnym sensie będzie to troszeczkę inna forma pomocy niż pomoc materialna. Będzie to pomoc dotycząca sfery psychologicznej rodziny. Czyli pomoc w przełamaniu pewnych problemów życiowych. Pytanie moje jest takie: na ile Pani ocenia chęć współpracy takich rodzin? Czy będą chcieli podjąć taki trud?” Pani Danuta Tarasiewicz odpowiedziała, że rodziny niechętnie zawierają taką współpracę. Jednak Pani Kierownik ma nadzieję, że uda się z nimi nawiązać kontakt i uda się im pomóc. Powiedziała, że gdy pracownicy starają się dotrzeć do środowiska, aby zobaczyć czy jest im potrzebna pomoc, to zazwyczaj ludzie mówią, że my nic od was nie chcemy a wy nas nachodzicie. Pan Przewodniczący „ludzka mentalność jest taka, że jeżeli nie widać materialnej formy wsparcia, to ludzie bardzo niechętnie uzewnętrznią się ze swoimi problemami, najczęściej chcą je skrywać. Nie są to na pewno rzeczy którymi chce się dzielić z innymi, a tym bardziej uczestniczyć w jakimś programie, gdzie jest się tak naprawdę tym elementem eksperymentu, bo wszyscy się uczymy. Pracownicy socjalni docierając do ludzi powinni używać takich technik, aby ludzie zrozumieli, że nie tylko pomoc materialna, ale też duchowa jest niezbędna w celu znalezienia innej formy wyjścia z trudnej sytuacji. Na pewno głównym beneficjentem tego programu będą dzieci tych rodzin. Nie mniej jednak zgoda na realizację programu leży po stronie rodziców. Jeżeli oni tego nie zrozumieją to będzie marnowany czas. Z terenu gminy Jeziorany w projekcie może wziąć udział dwadzieścia rodzin. Rozumiem, że zdeklarowanych i takich rozpoznanych, które później się z nie wycofają”. Pani Danuta Tarasiewicz poinformowała, iż z tą rodziną będzie pracowało wiele osób m.in. psycholog, pracownicy socjalni, pedagog szkolny, terapeuta. Mają nadzieję, że te rodziny będą chciały brać udział w projekcie i że zdoła się im pomóc. Pani Skarbnik stwierdziła, iż w ramach tego projektu z pewnością przybędzie zadań, a więc trzeba będzie zatrudnić specjalistów i czy ich praca będzie wynagradzana w ramach programu? Pani Danuta Tarasiewicz odpowiedziała, iż ma nadzieję, że będą jakieś środki przewidziane w programie na wynagradzanie dodatkowo zatrudnionych pracowników, jednak na ten moment nic konkretnego na ten temat nie wiadomo. Pan Przewodniczący zauważył, „iż stwierdzenie podane w uzasadnieniu, że uchwała nie rodzi żadnych skutków finansowych, to jest wiedza na dzisiaj. Ponieważ jeżeli będzie rzeczywiście większe obciążenie pracy pracowników socjalnych zatrudnionych w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Jezioranach przy ich udziale w tym projekcie wygeneruje na pewno dodatkowe koszty, które ktoś powinien pokryć. Musimy mieć tą świadomość. Oczywiście cel jest zbożny i podpisuje się pod tym dwoma rękami. Tylko musimy o tym pamiętać, że jeżeli chcemy uczestniczyć w tym projekcie, to musimy dać coś z siebie. A tym daniem z siebie będzie finansowanie naszych pracowników socjalnych. W związku z tym trzeba pamiętać, że jednak skutki finansowe będą”. Pan Burmistrz powiedział, iż zapewniano nas, że na ten moment nie poniesiemy żadnych skutków finansowych. Musimy opierać się także na tym co mówią nam przedstawiciele powiatu. Następnie głos zabrał radny Stanisław Kawecki, który uważa, że te działania mają na celu zmniejszenie liczby osób, które przebywają gdzieś na ulicach. Szereg młodych ludzi, nie ma w domu rodzinnym wzorców jak wychować swoje dzieci, jak pokierować ich losem i losem własnym. Uważa, że dzięki takim projektom uda się wychować dobrych obywateli dla naszej społeczności. Sądzi, że w perspektywie czasu zmniejszy się ilość tragedii. Program jest takim przeciwdziałaniem pewnym rzeczom. Po czym Pan Mirosław Półtorzycki powiedział, iż Pani Danuta Boradyn – poprzedni Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jezioranach przekazała na poprzedniej sesji informacje o tym, że był przygotowany program z którego udało się pozyskać środki na etat socjal - terapeuty do świetlicy wiejskiej we Franknowie. W związku z powyższym radny Mirosław Półtorzycki zapytał Panią Danutę Tarasiewicz – Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej czy posiada jakąś wiedzę na ten temat, jak ta sprawa na chwilę obecną się przedstawia? Pani Danuta Tarasiewicz powiedziała, iż Klub Integracji Społecznej przygotował program, który uzyskał akceptację, a tym samym otrzymał 15 000 zł dofinansowania na rozszerzenie zadań klubu i na pewno specjaliści również w tym programie są ujęci. Z tym że nie ma w harmonogramie, czy w zadaniach ujętych w programie stworzenie etatu. Jest mowa o ewentualnym zatrudnieniu na umowę zlecenie specjalisty na określone dni. Poszczególne zadania będą realizowane dopiero od miesiącu lipca do końca grudnia 2007 roku. Dodała, iż nie mogą zagwarantować utworzenia etatu. Powiedziała, że skontaktuje się z Panią Boradyn i sprecyzuje swoją odpowiedź i wtedy przekaże wszelkie informacje na ten temat. Radny Mirosław Półtorzycki powiedział, iż nie jest to tak bardzo istotne jaka to będzie forma zatrudnienia. Radnemu oraz mieszkańcom Franknowa chodzi o to, żeby świetlica była otwarta częściej niż tylko w godzinach rannych, kiedy dzieci czekają na autobus. Dodał, iż ten wzorzec można podejrzeć w Biesowie. „W zasadzie tam został ten problem rozstrzygnięty, tam ta świetlica bardzo dobrze funkcjonuje na bazie pomocy z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Biskupcu. Stąd ta sugestia moja była do Pani Kierownik i taki program został napisany i uzyskał akceptację. Wobec tego chcemy drążyć temat dalej i może rzeczywiście na jesień uda nam się świetlicę otworzyć co drugi dzień na parę godzin, żeby można było korzystać przede wszystkim z zajęć poza lekcyjnych dla młodzieży z Franknowa”. Pani Danuta Tarasiewicz poinformowała, iż skontaktuje się z Panią Boradyn i dowie się jakie ona przewidywała rozwiązania. Radny Mirosław Półtorzycki stwierdził, iż być może przy zmianie stanowiska gdzieś ta sprawa zaginęła. Pani Krystyna Olszewska – Główna Księgowa Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jezioranach powiedziała, iż „do tej pory świetlica wiejska we Franknowie była objęta patronatem przez stowarzyszenie Forum Kobiet. Stowarzyszenie Forum kobiet składało projekt inny niż nasz, być może właśnie w tym projekcie jest etat dla świetlicy wiejskiej we Franknowie. Jeżeli chodzi o to dofinansowanie, które otrzymał MOPS nie było takiej wzmianki o świetlicy we Frankowie”. Pan Przewodniczący: „rozumiem, że ta sprawa jest do uszczegółowienia, czy rzeczywiście forma pracy w świetlicy we Franknowie będzie się odbywała poprzez projekt złożony przez Forum Kobiet, który uzyskał akceptację władz gminy i dofinansowanie na jej działalność czy w ramach projektu napisanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej”. Pani Ewa Maculewicz – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej odczytała treść uchwały. Następnie Pan Przewodniczący poprosił o pisemną informację dotycząca tego, czy zostały uzyskane środki finansowe na etat socjal – terapeuty do świetlicy wiejskiej we Franknowie, czy to poprzez program napisany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej czy poprzez stowarzyszenie znajdujące się na terenie Gminy Jeziorany. Prosi o przekazanie wszelkich informacji w tej sprawie. Po czym Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały. Uwag do projektu uchwały nie wniesiono. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Rada w wyniku głosowania jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VII/65/07 w sprawie upoważnienia Burmistrza Jezioran do zawarcia porozumienia ze Starostą Olsztyńskim stanowiącą załącznik nr 9 do protokołu 10) upoważnienia Burmistrza Jezioran do zawarcia umowy z Ministerstwem Sportu RP, Pan Zbigniew Czabrycki: powiedział: „niestety dla mnie, dla nas a szczególnie dla dzieci i młodzieży program „Blisko Boisko”, na który składaliśmy wniosek nie uzyskał akceptacji ministerstwa, a właściwie kapituły, ponieważ ten wniosek był rozpatrywany przez cztery osoby. Program „Blisko Boisko” miał być przeznaczony dla gmin małych, biednych o wysokim bezrobociu, tam gdzie nie ma takich boisk, jednak przeglądając listę miast, które uzyskały akceptację ma się inne wrażenie. Było zgłoszonych 460 wniosków, z województwa warmińsko – mazurskiego zostało wybranych pięć. Teraz powiem jakie małe miejscowości o małym dochodzie otrzymały akceptację, a mianowicie Elbląg, Bartoszyce, Lidzbark Warmiński, a jedyną małą miejscowością jest Marcinkowo. Następna myśl jaka mi się narzuciła przeglądając tę listę, że największe województwo warmińsko – mazurskie otrzymało pięć dofinansować, natomiast województwo mazowieckie czternaście. Trzeba przyjąć, że kapituła działa sprawiedliwie. Program jest trzyletni, a więc w przyszłym roku znowu do niego przystąpimy. Mam nadzieję, że przy pomocy pracowników Urzędu Miejskiego w Jezioranach na pewno po raz drugi złożymy taki wniosek. Teraz będzie nam łatwiej, bo już jesteśmy jak gdyby przygotowani i mamy już dokumentację. Myślę, że w przyszłym roku blisko boisko w Jezioranach powstanie. Uchwała wywołana dzisiaj jest następstwem podjętej przez Radę Miejską w Jezioranach uchwały o zabezpieczeniu środków na realizację zadania „Budowa boiska wielofunkcyjnego przy ul. Konopnickiej 13 w Jezioranach" w ramach programu „Budowa wielofunkcyjnych boisk sportowych ogólnie dostępnych dla dzieci i młodzieży". Boisko wielofunkcyjne jest boiskiem o wymiarach 44 x 22 ze sztuczną nawierzchnią. Na tym boisku będzie umiejscowione boisko do piłki ręcznej z bramkami, boks do tenisa ziemnego, oprócz tego dwa boiska do koszykówki i siatkówki. Kosztorys inwestorski tego boiska wyszedł na 400 300 zł, z tego 200 000zł dokłada ministerstwo, reszta jest udziałem gminy. Informacja o zakwalifikowaniu projektu będzie podana do wiadomości pod koniec lipca. Ponieważ w tym okresie nie jest planowana sesja Rady, stąd musimy być przygotowani na sytuację, że dofinansowanie otrzymamy i Burmistrz będzie miał pełne uprawnienia do zawarcia umowy, bez konieczności zwoływania sesji. Mogę już powiedzieć, iż jest spora szansa, że ten program uzyska akceptację ministerstwa”. Pani Ewa Maculewicz – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej odczytała projekt uchwały. Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały. Uwag do projektu uchwały nie wniesiono. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Rada w wyniku głosowania przy dwóch głosach „wstrzymujących się” podjęła uchwałę Nr VII/66/07 w sprawie upoważnienia Burmistrza Jezioran do zawarcia umowy z Ministerstwem Sportu RP stanowiącą załącznik nr 10 do protokołu 11) wystawienia weksla in blanco jako zabezpieczenie wydatkowania środków z programu „Budowa wielofunkcyjnych boisk sportowych ogólnie dostępnych dla dzieci, Radny Zbigniew Czabrycki powiedział, iż uchwała jest następstwem podjętej przez Radę Miejską w Jezioranach uchwały o zabezpieczeniu środków na realizację zadania „Budowa boiska wielofunkcyjnego przy ul. Konopnickiej 13 w Jezioranach" w ramach programu „Budowa wielofunkcyjnych boisk sportowych ogólnie dostępnych dla dzieci i młodzieży". Informacja o zakwalifikowaniu projektu będzie podana do wiadomości pod koniec lipca. Ponieważ w tym okresie nie jest planowana sesja Rady, stąd musimy być przygotowani na sytuację, że dofinansowanie otrzymamy i Burmistrz będzie miał pełne uprawnienia do zawarcia umowy oraz zabezpieczenia projektu wekslem „in blanco", bez konieczności zwoływania sesji. Uchwała rodzi skutki finansowe w wysokości zabezpieczenia wekslowego w przypadku, gdy gmina nie wywiąże się z zadań określonych w projekcie. Pani Ewa Maculewicz – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej odczytała treść uchwały. Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały. Uwag do projektu uchwały nie wniesiono. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Rada w wyniku głosowania przy dwóch głosach „wstrzymujących się” podjęła uchwałę Nr VII/67/07 w sprawie wystawienia weksla in blanco jako zabezpieczenie wydatkowania środków z programu „Budowa wielofunkcyjnych boisk sportowych ogólnie dostępnych dla dzieci stanowiącą załącznik nr 11 do protokołu 12) zmian w budżecie gminy na 2007 rok. Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy przedstawiła zmiany w budżecie, które stanowią załącznik nr 12 do protokołu. Pan Przewodniczący: „ pewne ustalenia, które zapadły na wspólnym posiedzeniu Komisji Oświaty i Budżetu w dniu dzisiejszym są wiążące dla Pana Burmistrza i dla Pani Skarbnik. W związku z powyższym myślę, że zbędnym jest omawianie każdego załącznika gdyż było to przedmiotem prac komisji. Jeżeli ktoś z radnych byłby odmiennego zdania, to wtedy poprosimy Panią Skarbnik o dokładne przedstawienie załączników do zmian w budżecie na 2007 rok. Czy taka potrzeba istnieje?” Radni zdecydowali, iż omawianie każdego załącznika uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok nie jest konieczne. Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały. Uwag do projektu uchwały nie wniesiono. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Rada w wyniku głosowania przy dwóch głosach „wstrzymujących się” podjęła uchwałę Nr VII/68/07 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok stanowiącą załącznik nr 12 do protokołu Ad. 6. Przyjęcie protokołu VI sesji. Protokół z VI sesji udostępniony był do wglądu w dniu sesji. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Rada w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęła protokół z VI sesji Rady Miejskiej w Jezioranach odbytej w dniu 27 kwietnia 2007 roku. Ad. 7. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych. Nie było. Ad. 8. Wolne wnioski i zapytania. Radny Stanisław Kawecki poinformował, iż organizuje spływ kajakowy rzeką Sym Sarną. Trasa spływu jest przewidziana od Jeziora Luterskiego do Lidzbarka Warmińskiego. Uważa, iż należy tę rzekę przywrócić mieszkańcom, żeby zaczęła spełniać swoje funkcje. Ma nadzieję, że przez najbliższe kilka lat uda mu się zorganizować kilka kolejnych spływów. Uważa, że przy okazji odwiedzi się te miejscowości, które leżą nad tą rzeką między innymi: Żardeniki, Olszewnik, Wójtówko, Ustnik, Potryty następnie wpada do Jeziora Blanki. Pan Przewodniczący zapytał, czy rzeka Sym Sarna jest żeglowna na tym odcinku? Radny Stanisław Kawecki: „żeglowna to jest może za duże słowo, natomiast bardziej spławna, kajak przepłynie. Natomiast będę dążył do tego, aby można było tę rzekę łatwo pokonać kajakiem. Są problemy ze spiętrzaniem wody na ulicy Nadbrzeżnej w Jezioranach. Nie wiem dlaczego tak się dzieje, ale raz jest spiętrzona woda na tyle, że wypływa a raz jest ona ponad poziomem minimalnym. Nasuwa się od razu wniosek, żeby regulować poziom wody na Jeziorze Luterskim i na Jeziorze Ławki, żeby jej poziom był w pewnych granicach. Jeśli poziom będzie zbyt wysoki, to należy tę wodę szybciej odprowadzać, natomiast w okresie suszy trochę przyhamować odpływ, żeby nie obniżał poziomu wody w Jeziorze Luterskim i w Jeziorze Ławki. Następnie głos zabrała Pani Kamila Janysz – sołtys miejscowości Tłokowo powiedziała, iż w miejscowości Tłokowo koło jeziora w kierunku Wójtówki jest czterdzieści arów łąki, która należy do gminy. Dodała, iż mieszkańcy chcieliby tę łąkę zagospodarować poprzez zrobienie małej plaży a także parkingu. Pan Burmistrz powiedział, iż każda inicjatywa danej wsi będzie wsparta przez władzę. Chodzi oczywiście o te inicjatywy z którymi wychodzą sami mieszkańcy. My się temu przyglądamy i każdy kto swoją robocizną i zaangażowaniem coś zdziałał, to zostanie mu to wynagrodzone. Pan Przewodniczący zapytał Panią Janysz: „jak to się ma w stosunku do projektu, który chcemy realizować w przyszłym roku zagospodarowania gospodarki wodno – ściekowej i plaży w Tłokowie z budową pomostu? Czy to jest ten sam obszar czy to jest inny teren?” Pani Kamila Janysz jest to teren położony w kierunku Wójtówki, gdzie również jest rzeka, którą trzeba wyczyścić. Jest to łąka, która należy do gminy, kiedyś była ona przeznaczona do sprzedaży jako pole namiotowe. A teraz mieszkańcy chcieliby zrobić w tym miejscu plażę, gdzie mogliby przyjeżdżać ludzie z różnych miejscowości. Pan Przewodniczący: „musimy tylko zrobić pełne rozpoznanie stanu związanego z ochroną środowiska i z ustaleniami studium. Ja tylko przestrzegam przed jednym. Sytuowanie czy budowanie parkingów dla samochodów wiąże się z innymi jeszcze niebezpieczeństwami idącymi właśnie za taką inicjatywą. Nie możemy tego nazywać parkingiem w żaden sposób bo od razu kłaniają się separatory tym bardziej w takim bezpośrednim sąsiedztwie jeziora.” Pan Burmistrz powiedział do Pani Janysz: „Pani Sołtys przyjmujemy to jako propozycję i jak będzie Pani w Urzędzie, to porozmawiamy na ten temat”. Radny Stanisław Kawecki: „chciałbym nawiązać do wypowiedzi Pani Janysz. Otóż podobny problem związany z zagospodarowaniem plaży jest w Olszewniku, Żardenikach, Pierwągach czy Kikitach. Zanim się wyprzeda wszystko nad jeziorem, trzeba w danej miejscowości zostawić kawałeczek na jakąś plażę. Wiadomo, że bardzo chętnie szczególnie te działki wzdłuż linii brzegowej, kupują osoby z zewnątrz, ale później zostaniemy w takiej sytuacji, że będziemy mieli w gminie np. tylko dwa kąpieliska. Będą u nas jeziora, ale publicznie korzystać z nich nie będzie można. Należałoby w Olszewniku czy w Żardenikach te kawałki łąk uchwycić i zrobić z nich kąpieliska na przykład wiejskie. Wtedy z tego skorzystają i mieszkańcy danej wsi jak i również mieszkańcy całej gminy”. Radny Mirosław Półtorzycki powiedział, iż chciałby zabrać głos w imieniu Rady Sołeckiej miejscowości Franknowo i Pani Sołtys z Franknowa – Anny Śledzianowskiej. „Na ostatnim spotkaniu zorganizowanym w miejscowości Franknowo padła propozycja, aby usprawnić działania sołtysów w poszczególnych wsiach. Zrobić tak, aby sołtys dysponował budżetem finansowym w ciągu roku. Bo jest tak, że inicjatyw mamy mnóstwo, natomiast sołtys rozkłada ręce, ponieważ nie ma ani złotówki np. na to aby przywieść żerdzie na ogrodzenie. Dlatego nasza propozycja jest tego typu, też do przeanalizowania na spotkaniu z Panem Burmistrzem. Proponujemy, żeby od każdej głowy sołtys rocznie dostawał pięć złotych na swój budżet sołtysa, to jest jakby zejście władzy niżej. Burmistrz ma swoich pracowników, ma swoje środki mniejsze lub większe, doprowadźmy do tego, żeby też sołtys miał jakieś minimalne środki. Załóżmy, że to będzie pięć złotych na ilość mieszkańców danej wsi czy sołectwa, da nam to budżet kilkaset złotowy, a w niektórych sytuacjach może troszkę większy. Ale wypłacany w jakiś dwóch transach powoduje, że sołtys ma te kilkaset złotych na pół roku, które może wydatkować na cele publiczne. Rozliczenie z tych pieniędzy będzie odbywało się po przedstawieniu jakiś faktur czy rachunków czy ewentualnie poświadczenie, że ktoś komuś coś przywiózł, taka jest nasza propozycja. Jestem ciekaw jakie jest zdanie reszty sołtysów z naszej gminy, ale wydaje mi się, że tego typu środki będą dobrze spożytkowane i ułatwią pewne działania porządkowe, chociażby na terenie samych sołectw. To jest sygnał też do Pani Skarbnik, żeby być może na przyszłą sesję przygotowała skutki finansowe przynajmniej w zarysie, czy gminę stać na to, czy też może wypłacić dla sołtysa transze powiedzmy w styczniu i czerwcu, tak żeby nie wypłacać w październiku czy listopadzie gdzie już te wydatki są niewielkie.” Radny Stanisław Kawecki stwierdził, iż skutki finansowe będą wynosiły około 25 000 zł. Uważa, że jest to dobry pomysł i myśli, że te pieniądze będą w bardzo gospodarny sposób wykorzystane. Na pewno to w pewnym stopniu zmniejszy zawracanie głowy Panu Burmistrzowi jakimiś drobnymi sprawami. Radna Joanna Włoch stwierdziła, iż można przypatrzeć się jak to działa w Biskupcu. Radna Ewa Maculewicz dodała, że również w Dywiatach. Pan Burmistrz powiedział, iż można się temu przyjrzeć jak to wygląda i funkcjonuje. Chciałby to przede wszystkim skonsultować z naszym prawnikiem czy to jest możliwe. Natomiast musicie państwo brać pod uwagę jedno, że to co się odbija potencjalnie na burmistrzu, na jego współpracownikach, wtedy będzie się odbijało na Radzie Sołeckiej. Radny Krzysztof Grabowski nie jest pewny czy to jest dobre rozwiązanie. Dodał, iż w jego miejscowości jest ponad siedemdziesiąt osób, czyli otrzymałby 350 zł i niewiele da się z tego zrobić dla wsi. Może to tak wyjść jak w latach osiemdziesiątych, gdzie kupowany był sprzęt dla wsi. Teraz część tego sprzętu zgniła gdzieś w pokrzywach i ile było z tego pożytku, dwa może trzy lata. Potem były kłótnie, bo wszyscy na raz chcieli robić tą maszyną. Uważa, iż w wydatkach na wsi trzeba mieć pełną kontrolę. Oferta Pana Burmistrza jest bardzo dobra, czyli wynagradzanie inicjatyw mieszkańców, a więc trzeba zmobilizować ludzi do działania. Pani Skarbnik stwierdziła, iż na pewno takie rozwiązanie jest prawnie możliwe, ale jeżeli rada ma wydać na coś nawet pięć złoty, to musi to być uwzględnione w wydatkach. Pan Przewodniczący: „generalnie można wywołać w budżecie taką pozycje, która będzie obejmowała wszelkiego typu rodzaje działalności związane z bieżąca pracą inwestycyjną sołectw. Będzie taki paragraf, który później można ubrać w karby finansowe”. Radny Mirosław Półtorzycki stwierdził, iż chodzi o bieżące wydatki, ponieważ sołtys nie jest w stanie przewidzieć, że na przykład dzisiaj pójdzie kupić dwie puszki farby olejnej, ponieważ trzeba pomalować płot. Oczywiście sponsoring prywatny jest i funkcjonuje, np. ktoś pożyczy kosiarki. Ale mówimy w sumie o takim niewielkim budżecie. Trudno jest, aby sołtys w styczniu decydował na co wyda kwotę 800 zł przez cały rok. Powiedział, iż nie powinno być problemu z realizacją pomysłu, bo słyszał, że w innych gminach to funkcjonuje. Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza poinformował, iż na początku lipca planowane jest spotkanie z sołtysami, miedzy innymi ten temat zostanie poruszony, zostanie zaproszona Pani Skarbnik i ubierzemy tę kwestię w literę prawa. Radna Ewa Maculewicz: „chciałam korzystając z okazji przekazać wszystkim w imieniu swoim i radnej Joanny Włoch serdeczne pozdrowienia dla wszystkich ze Szkocji i mam nadzieje, że będziemy mogły się podzielić naprawdę świetnymi rozwiązaniami, myślę o świetlicach wiejskich. Możemy pokazać jak wiele może zdziałać społeczność. W Szkocji można pozyskiwać pieniądze i to nie tylko z budżetu gminy. Tak więc my przekażemy pomysły i pokażemy niektóre zdjęcia. My byłyśmy wydelegowane do Szkocji z Lokalnej Grupy Działania Warmiński Zakątek. Zachęcamy do wstępowania do stowarzyszenia. Przypominam, że jest to stowarzyszenie czterech gmin: Jeziorany, Lubomino, Dobre Miasto, W związku z tym, że porządek obrad VI sesji Rady Miejskiej w Jezioranach został wyczerpany Przewodniczący Rady Miejskiej w Jezioranach zakończył obrady VI sesji dziękując wszystkim za przybycie i udział w obradach. Protokołowała Przewodniczący Rady Miejskiej Anna Gleszczyńska Leszek BoczkowskiPoczątek obrad rozpoczęto o godz. 10.00 zakończono o godz. 14.00.
Dywity.”