Uchwała Nr V/18/11
Rady Miejskiej w Jezioranach
z dnia 28 lutego 2011 r.
 
w sprawie określenia trybu i zasad postępowania o udzielenie dotacji dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania
 
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, zm. Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146 oraz Nr 40, poz. 230 i Nr 106 poz. 675), art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536), art. 28 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz.857, zm. Nr 151, poz. 1014) oraz art. 221 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241, zm. z 2010 r. Nr 226, poz. 1475) Rada Miejska w Jezioranach uchwala, co następuje:
 
§ 1. Niniejsza uchwała określa tryb i zasady ubiegania się o dotację przez podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania.
 
§ 2. Podstawą do ubiegania się o dotację z budżetu gminy, jest wyodrębnienie w tym budżecie zadań do wykonania przez podmioty określone w § 1.
 
§ 3. 1. Burmistrz ogłasza otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP), na stronie internetowej urzędu i na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim co najmniej na 21 dni przed otwarciem ofert.
2. Ogłoszenie otwartego konkursu ofert powinno zawierać informacje o:
1)     rodzaju zadania;
2)     wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację tego zadania;
3)     zasadach przyznawania dotacji;
4)     terminach i warunkach realizacji zadania;
5)     terminie składania ofert;
6)     trybie i kryteriach stosowanych przy dokonywaniu wyboru ofert;
7)     warunkach odrzucenia ofert lub unieważnienia całości lub części postępowania;
8)     zrealizowanych przez urząd w roku ogłoszenia otwartego konkursu ofert i w roku poprzednim zadaniach publicznych tego samego rodzaju i związanych z nimi kosztami.
       
§ 4. Podmiot niezaliczony do sektora finansów publicznych, ubiegający się o dotację na cele publiczne związane z realizacją zadań własnych gminy, powinien spełniać następujące warunki:
1)     wyznaczyć osobę odpowiedzialną za realizację i rozliczenie zadania;
2)     posiadać konto bankowe, NIP, REGON;
3)     podać informacje dotyczące statusu prawnego podmiotu,
4)     podać dokładną nazwę i adres podmiotu ubiegającego się o dotację.
 
§ 5. 1. Podmiot występujący o przyznanie dotacji na realizację wyodrębnionego zadania, powinien przedstawić ofertę wykonania tego zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy.
2.Oferta, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać w szczególności:
1)     szczegółowy zakres rzeczowy zadania publicznego proponowanego do realizacji;
2)     termin i miejsce realizacji zadania publicznego;
3)     kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego;
4)     informację o wcześniejszej działalności podmiotu składającego ofertę w zakresie, którego dotyczy zadanie;
5)     informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych zapewniających wykonanie zadania, w tym o wysokości środków finansowych uzyskanych na realizację danego zadania z innych źródeł;
6)     deklarację o zamiarze odpłatnego lub nieodpłatnego wykonania zadania.
3. Wzór oferty stanowi Załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
 
§ 6. 1. Czynności związane z przygotowaniem konkursu przeprowadza merytoryczny pracownik Urzędu Miejskiego.
2. W przypadku stwierdzenia uchybień formalno-prawnych lub innych wad oferty, Burmistrz wyznacza termin i wzywa wnioskodawcę do ich usunięcia lub uzupełnienia. Oferta, która nie została uzupełniona nie jest rozpatrywana.
 
§ 7. 1.  Burmistrz w drodze Zarządzenia powołuje komisję konkursową.
2. Komisja konkursowa opiniuje złożone w konkursie oferty.
3. W skład komisji konkursowej:
1)     wchodzą przedstawiciele Urzędu Miejskiego,
2)     wchodzą przedstawiciele organizacji pozarządowych lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust 3 Ustawyz dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust 3 Ustawy biorących udział w konkursie.
3)     mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych. których konkurs dotyczy.
4. Do członków komisji konkursowej biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy dotyczące wyłączenia pracownika.
 
§ 8. Przy rozpatrywaniu ofert o realizację zadania uwzględnia się w szczególności:
1)     ocenia możliwość realizacji zadania publicznego przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3;
2)     ocenia przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania publicznego, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;
3)     ocenia proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja pozarządowa lub podmioty określone w art. 3 ust. 3 będą realizować zadanie publiczne;
4)     uwzględnia planowany przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego;
5)     uwzględnia planowany przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków;
6)     uwzględnia analizę i ocenę realizacji zleconych zadań publicznych w przypadku organizacji pozarządowej lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, które w latach poprzednich realizowały zlecone zadania publiczne, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
 
§ 9.  1. Postępowanie o udzielenie dotacji podmiotom ubiegającym się o realizację zadań gminy jest jawne.
2. Wyboru najkorzystniejszej oferty dokonuje Burmistrz, który ma prawo dokonania wyboru wykonawcy zadania również w przypadku gdy złożona została jedna oferta.
3. Z przeprowadzonego postępowania sporządza się protokół zawierający dokumentację podstawowych czynności związanych z postępowaniem.
4. O dokonanym wyborze oferty Burmistrz powiadamia niezwłocznie zainteresowanych na piśmie oraz podaje do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń urzędu i zamieszczenie na stronach internetowych Urzędu i BIP.
5. Ogłoszenie wyników zawiera w szczególności:
1)     nazwę oferenta,
2)     nazwę zadania publicznego,
3)     wysokość przyznanych środków.
 
§ 10. 1. Zatwierdzenie oferty jest podstawą do niezwłocznego zawarcia pisemnej umowy na wykonanie zadania i otrzymania dotacji w terminie uzgodnionym przez strony.
2. Umowa powinna zawierać m.in.:
1)     nazwę zadania i termin jego wykonania,
2)     kwotę dotacji oraz tryb płatności,
3)     kontrolę wykonania zadania,
4)     sposób rozliczania udzielonej dotacji i zasady zwrotu niewykorzystanej części dotacji.
3. Dotacja będzie przekazana po podpisaniu umowy na wskazany rachunek bankowy.
4. Wzór umowy stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
 
§ 11. 1. Dotacja podlega szczegółowemu rozliczeniu finansowemu i rzeczowemu.
2. Sprawozdanie z wykonania zadania publicznego określonego w umowie należy sporządzić w terminie 30 dni po upływie terminu, na który została zawarta umowa.
3. Sprawozdanie z realizacji zadania powinno zawierać w szczególności:
1)     nazwę zadania,
2)     termin wykonania zadania,
3)     opis realizowanego zadania,
4)     zestawienia poniesionych i udokumentowanych kosztów.
4. Wzór sprawozdania stanowi Załącznik nr 3 do niniejszej uchwały.
 
§ 12.1. W trakcie realizacji dotowanych przez gminę zadań mogą być przeprowadzane kontrole merytoryczne i finansowe z ich realizacji.
2. Kontrole przeprowadzane są przez upoważnionych przez Burmistrza pracowników Urzędu Miejskiego.
3. Zakres kontroli obejmuje:
1)     stan realizacji zadania;
2)     efektywność, rzetelność i jakość wykonania zadania zgodnie z zawartą umową,
3)     udokumentowanie realizowanego zadania,
4)     prawidłowość wykorzystania środków otrzymanych z budżetu gminy.
4. Z czynności kontrolnych sporządza się protokół.
5. Stwierdzenie uchybień i niezgodności w powyższym zakresie spowoduje wstrzymanie dofinansowania zadania do wyjaśnienia.
6. Wykorzystanie dotacji niezgodnie z zawartą umową podlega zwrotowi wraz z odsetkami ustawowymi od dnia ustalenia nieprawidłowego wydatkowania środków.
 
§ 13. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Jezioran.
 
§ 14. Traci moc uchwała Nr XIV/141/04 Rady Miejskiej w Jezioranach z dnia 21 kwietnia 2004 roku w sprawie określenia trybu i zasad postępowania o udzielenie dotacji dla podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania, zm. Uchwała Nr XV/151/04 z dnia 23 lipca 2004 roku i Nr XXVII/2295/06 z dnia 31 marca 2006 roku.
 
§ 15.Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko - Mazurskiego i podlega wywieszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Jezioranach.
        
 
Przewodniczący Rady Miejskiej
 
Zbigniew Czabryc
 
 
 
 
 
 
Uzasadnienie:
 
W dniu 12 marca 2010 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Znowelizowana ustawa, w art. 5 zobowiązuje organy administracji publicznej do prowadzenia działalności w sferze zadań publicznych we współpracy z organizacjami pozarządowymi. Artykuł ten określa również sposoby i formy realizacji tej współpracy.
Dnia 16 października 2010 r. weszła w życie ustawa z dnia 25 czerwca 2010 roku o sporcie. Nowa ustawa o sporcie dopisuje tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi sportu do zadań własnych gminy. Artykuł 27 pozwala jednostce samorządu terytorialnego określić w drodze uchwały warunki i tryb finansowania zadania własnego realizowanego przez kluby sportowe.
Uchwała precyzuje zasady przyznawania dotacji organizacjom pozarządowym działającym na terenie gminy Jeziorany zarówno na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, jak również ustawy o sporcie.
 
 
                                                              Skutki finansowe
 
Uchwała nie rodzi żadnych skutków finansowych.