PROTOKÓŁ III/2006

 

Trzeciej  sesji Rady Miejskiej w Jezioranach,

 odbytej w dniu 28 grudnia 2006 roku

w sali konferencyjnej Miejskiego Ośrodka Kultury i Sportu w Jezioranach

przy ul. Konopnickiej 4

 

Początek obrad rozpoczęto o godz. 10.00 zakończono o godz. 15.50.

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej serdecznie przywitał wszystkich radnych, zaproszonych gości oraz sołtysów.

 

Następnie Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej przywitał mieszkańca Gminy Jeziorany, który mimo swojego młodego wieku jest już jej wizytówką na arenie całej Polski, Europy oraz na arenie międzynarodowej. Stwierdził, iż tym młodym człowiekiem jest Władysław Daliga. Pan Przewodniczący przybliżył sylwetkę Władysława Daligi, który mimo życia w takiej małej miejscowości i wielu zagrożeń cywilizacyjnych dnia codziennego był i jest w stanie zajmować się tym, co lubi i co przynosi mu radość a przede wszystkim daje mu osiągnięcia na arenie międzynarodowej. Stwierdził, iż Władysław Daliga ma 13 lat i połowę swojego młodzieńczego życia spędził przy planszy warcabowej pod okiem swojego trenera Pana Stanisława Morzego, który jest także trenerem sekcji warcabowej UKS w Jezioranach. Następnie Pan Przewodniczący przedstawił osiągnięcia Władysława Daligi:

„W 1999 roku, kiedy Władysław po raz pierwszy pojawił się na treningach nic nie wróżyło, że będzie sprawcą wielu zaskakujących sportowych niespodzianek. W lutym 2000 roku podczas jego pierwszych młodzieżowych mistrzostw Polski jako siedmiolatek zajął 24 miejsce na 47 zawodników startujących do lat 10. Jego pracowitość i systematyczność na treningach doprowadziły go rok później w 2001 roku do 5 miejsca w Polsce i 5 miejsca w Europie. Wówczas był najmłodszym członkiem kadry Polski w warcabach stu polowych. Lata 2000-2003 to okres, kiedy w kategorii do lat 10 zdobywa 5 wicemistrzostwo i mistrzostwo Polski, jak również w Sanktpetersburgu tytuł Mistrza Europy. Rok później broni w Mińsku stolicy Białorusi tytuł mistrza. Zdobywa również dwa brązowe medale w grze na długi czas. Podkreślił, że jedna partia trwa od trzech do pięciu godzin, czyli wymaga to od zawodnika nie tylko wysiłku psychicznego ale i fizycznego. W kategorii wiekowej do 13 lat w 2004 roku i 2005 zdobywa kolejne medale Mistrzostw Polski we wszystkich kolorach. W Mistrzostwach Europy w 2004 roku jest aż 8, a w 2005 roku jest już 5. W 2006 roku w kategorii do lat 13 zostaje Mistrzem Polski i V Wicemistrzem Europy w Tallinie stolicy Estonii, jest to jego piąty medal rangi Mistrzostw Europy. Mimo swoich 13 lat prowadzi w wielu statystykach i rankingach sportowych. W 30 letniej historii warcabów w Polsce jako jedyny nieprzerwanie od 6 lat jest powoływany do młodzieżowej kadry Polski. Prowadzi w klasyfikacji medalowej i punktowej zawodów rangi mistrzostw Polski i Europy. W 2002 roku i w 2003 w plebiscycie na najpopularniejszego sportowca zajmuje 10, 11 miejsce zdobywając ponad 100 000 punktów od czytelników gazety olsztyńskiej, w 46 letniej historii tego plebiscytu jest najmłodszym jego uczestnikiem. 15 grudnia starostwo olsztyńskie ogłosiło wyniki plebiscytu najpopularniejszego sportowca powiatu olsztyńskiego, zwyciężył Władysław Daliga. On i jego koledzy i koleżanki klubowi przynoszą dumę naszemu miastu i gminie. Mam nadzieje, że wszyscy to zauważamy czytając codzienną prasę, Sledząc informacje, zauważają to też ludzie z zewnątrz, zauważył to też Szef Kancelarii Prezydenta Rzeczpospolitej, który prosi mnie o wręczenie listu i upominku dla Władka Daligii reprezentanta Jezioran, bo chyba wszyscy jesteśmyz tego dumni, że taki młody człowiek rośnie wśród nas”.

Następnie Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał list od Pana Aleksandra Szczygło:

 „Władku składam ci serdeczne gratulacje z okazji zdobycia Młodzieżowego Wicemistrza Europy do lat 13 w warcabach stupolowych w grze błyskawicznej, które wywalczyłeś na VIII Młodzieżowych Mistrzostwach Europy w Tallinie. Cieszę się, że mieszkaniec moich stron rodzinnych odniósł tak ważny sukces międzynarodowy tym bardziej, że jest to kontynuacja wybitnych warcabowych osiągnięć Uczniowskiego Klubu Sportowego w Jezioranach, to jest wkład tych młodych sportowców w promowanie regionu warmińsko – mazurskiego i prawdziwy powód do dumy dla lokalnej społeczności. Życzę ci dalszych coraz wyższych osiągnięć w sporcie warcabowym, a także jak najlepszych wyników w nauce. Mam nadzieje, że wyrośniesz na mądrego i dzielnego obywatela naszego kraju, a Twoje sukcesy staną się powodem radości i satysfakcji najbliższych Ci osób oraz wszystkich mieszkańców Jezioran.

Po odczytaniu listu od Pana Aleksandra Szczygło Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej wręczył Władysławowi Dalidze upominek w postaci odtwarzacza mp3 z autografem Ebiego Smolarka.

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej oddał głos młodemu sportowcowi.

Władysław Daliga podziękował za zaproszenie na posiedzenie Rady Miejskiej i stwierdził, że list od Szefa Kancelarii Prezydenta to wyróżnienie nie tylko dla niego, ale także dla piętnastoletniej pracy warcabistów, wielokrotnych medalistów mistrzostw Polski i Europy. Powiedział, że te tytuły on i jego koledzy zawdzięczają swojemu trenerowi Panu Stanisławowi Morzemu, sponsorom jak również Radzie Miejskiej w Jezioranach. Na koniec swojej wypowiedzi Władysław Daliga jeszcze raz serdecznie wszystkim podziękował.

 

Następnie Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, iż należy przejść do obrad rady. Na sekretarza obrad powołał Panią Ewę Maculewicz.

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył III sesję Rady Miejskiej w Jezioranach oraz oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji – list obecności radnych stanowi załącznik nr 17 do protokołu, natomiast lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 18.

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował, aby punkt „zmiany w budżecie gminy na rok 2006” był przesunięty i widniał w porządku obrad jako punkt 15.

 

 

Rada zaakceptowała porządek obrad III sesji Rady Miejskiej w Jezioranach w brzmieniu:

 

  1. Otwarcie i akceptacja porządku obrad.
  2. Przyjęcie protokołu II sesji
  3. Interpelacje i wnioski radnych.
  4. Sprawozdanie Burmistrza z działalności między sesjami.
  5. Podjęcie uchwał w sprawie:

 

 

1)      zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Jeziorany.

2)      uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007.

3)      wygaśnięcia mandatu radnego.

4)      podatku od posiadania psów na 2007 rok.

5)      ustalenia wysokości dziennych stawek opłaty miejscowej.

6)      określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych.

7)      określenia dziennych stawek opłaty targowej oraz zasad jej poboru.

8)      obniżenia średniej krajowej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa do obliczania podatku rolnego w 2007 roku.

9)      trybu i szczegółowych warunków zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej.

10)  wprowadzenia opłaty prolongacyjnej.

11)  wprowadzenia ulgi w podatku rolnym od gospodarstw ekologicznych
w 2007 roku.

12)  określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości w 2007 roku.

13)  określenia wzoru deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości, wzoru deklaracji i informacji na podatek rolny, wzoru deklaracji i informacji na podatek leśny.

14)  poboru podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso.          

15)  zmian w budżecie gminy na 2006 rok.

  1. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
  2. Wolne wnioski i zapytania.

 

 

1. Przyjęcie protokołu II sesji

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, iż w tym momencie powinno się przejść do punktu 2 czyli „przyjęcie protokołu z II sesji”. W statucie istnieje zapis, mówiący o tym, iż punkt ten musi się znaleźć w porządku obrad, nie mniej jednak nie określa on, w którym miejscu ma się on znaleźć. Z praktycznego i logicznego punktu widzenia wynikałoby, że zapis ten powinien być jednym z końcowych punktów, żeby radni mieli możliwość zapoznania się z protokołem. Stanowisko Pani Sekretarz mówiące o tym, że jest to zapis sztywny ze statutu był dla niego zaskoczeniem, nie mniej jednak w takim kształcie poszło to do radnych i w tym momencie powinno się przyjąć protokół z trzeciej sesji. Pan Przewodniczący stwierdził, iż zapoznał się z protokołem na posiedzeniu komisji, Pani Romualda Szoka również, jednak Pan Przewodniczący nie wie czy pozostali radni mieli tę okazję zapoznania się z protokołem. Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał radnych czy przystąpią do głosowania nad protokołem czy zgodzą się z jego propozycją, aby punkt „przyjęcie protokołu z II sesji” był jednym z punktów końcowych?

 

Radny Stanisław Kawecki stwierdził, że podczas obrad rady nie będzie czasu na to, aby zapoznać się z protokołem.

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej odpowiedział, iż zawsze jest przerwa w obradach i każdy podczas przerwy ma możliwość zapoznania się z protokołem. Natomiast w sytuacji, kiedy jest to punkt drugi, nie ma fizycznej możliwości zapoznania się z protokołem. Pan Przewodniczący wyjaśnił, iż po latach jedynym dokumentem na to, co się działo na sesji, kto zabierał głos, w jakich sprawach i jaka była jego wypowiedź, jest protokół.

 

Propozycji i wniosków nie zgłoszono, tak, więc przeprowadzono głosowanie nad przyjęciem protokołu z II sesji.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania przy jednym głosie wstrzymującym się przyjęła protokół z I sesji Rady Miejskiej w Jezioranach odbytej w dniu 6 grudnia 2006 roku.

 

3. Interpelacje i wnioski radnych.

 

Pierwszy głos zabrał Radny Stanisław Kawecki, który podziękował Panu Burmistrzowi za kartki świąteczne oraz w imieniu swoim i wyborców podziękował za nowe światła na ulicy Kajki w Jezioranach.

Następnie poinformował, że w czwartek w Olszewniku doszło do incydentu, otóż młodzież wzięła klucz od świetlicy i tę świetlicę zdemolowała, zniszczyła. Policja była informowana o całym zdarzeniu, ale aż do dnia dzisiejszego nie pojawiła się, a jest to rozzuchwalanie tych młodych wyrostków. Uważa, że za tego typu uczynek młodzież powinna święta spędzić nie w domu tylko w Biskupcu. Wyjaśnił, że telewizor wylądował po drugiej stronie szosy w rowie, stół do ping – ponga został rozbity, zrobili dziury w ścianach, natomiast krzesła zostały połamane.

 

Pan Burmistrz Maciej Leszcyński zapytał skąd młodzież miała klucz?

 

Radny Stanisław Kawecki poinformował, że młodzież klucz dostała od pani świetlicowej tak jak za każdym razem, tylko tym razem nie zostawili świetlicy w należytym porządku, tylko ją po prostu zdemolowali. Uważa, że reakcja policji powinna być natychmiastowa, jeżeli to się działo w nocy z czwartku na piątek, to młodzież już piątek powinni ponieść konsekwencje swoich czynów. Ponadto młodzież, która zdemolowała świetlicę zastraszała panią świetlicową, która jest starsza kobietą i mieszka sama, a w rezultacie boi się podać nazwiska tych ludzi.

 

            Następnie Radny Stanisław Kawecki poruszył sprawę wniosku, który zgłaszał na poprzedniej sesji. Stwierdził, iż nie chodziło mu o to żeby remontować drogi po przejściach kanalizacji czy wodociągów tylko żeby do tego typu sytuacji nie dopuszczać. Proponował  wycieczkę w stronę Miejskiej Wsi czy Kiersztanowa gdzie te wodociągi zostały teraz założone, jest to krajobraz po bitwie. Powiedział, że jego wniosek był taki żeby tego unikać i robić przejścia pod drogami tak jak to robiła trzy lata temu firma z Lidzbarka Warmińskiego kładąca wodociąg w Żardenikach. Żeby uniknąć niszczenia dróg, na które gmina wydaje duże pieniądze i z których korzysta szereg ludzi. Przypomniał, że od samego początku wiosny w Żardenikach i Kikitach będzie budowana kanalizacja i chce, aby tam także uniknąć takich sytuacji. Stwierdził, iż wie, że dla wykonawców jest łatwiej przekopać drogę koparką, ponieważ przejście pod spodem zajmuje więcej czasu.

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił odpowiedzi Panu Kaweckiemu, stwierdził, że sytuacja wynika z gminnej propozycji wykonawstwa, określonej w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Jeżeli określono w przetargu o wykonanie  inwestycji, że ma być realizowane na określonych zasadach, to po przetargu, kiedy jest podpisana umowa, nie można narzucić wykonawcy sposobu wykonania tej roboty w inny sposób. Natomiast, jeżeli w specyfikacji istotnych warunków zamówienia będzie określony sposób wykonania tych czynności, że wszystkie przejścia przez drogi mają być wykonywane nie wykopami powierzchniowymi tylko przeciskami, wtedy w kalkulacji kosztorysowej ta wartość będzie miała swoje odzwierciedlenie w wartości całej inwestycji. Ale wtedy jest gwarancja, że to, o czym mówił Pan Kawecki nie będzie miało miejsca. Tylko wtedy inspektor nadzoru z ramienia gminy będzie miał podstawę do wyegzekwowania takiego, a nie innego przejścia przez drogę. Podejrzewa, że tutaj może być tylko i wyłącznie dobra wola wykonawcy, bo napewno nie zostało to zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ani w umowie, sposób wykonania tej roboty.

 

Radny Stanisław Kawecki stwierdził, iż może to być wniosek na przyszłość, żeby uniknąć takich sytuacji.

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że na dzień dzisiejszy nie jest w stanie w żaden sposób wyegzekwować takiego zachowania wykonawcy.

 

Radny Stanisław Kawecki powiedział, że jednak byłby wdzięczny za każdą presję wywieraną na wykonawcy, ponieważ dopuszczając do takich sytuacji niszczymy pracę wykonaną parę lat wcześniej.

 

Pan Maciej Leszczyński – Burmistrz Jezioran odpowiedział na zapytanie Radnego Stanisława Kaweckiego stwierdził, iż: „uwaga Pana Kaweckiego dotycząca sposobu wykonywania przecisków jest słuszna i to musi być uwzględnione w specyfikacji, bo to nie może być tak, że  budując cokolwiek rujnuje się to co było i to jest rzecz bezwzględna. Ale to jak gdyby dotyczyło do tej pory tego, co było wykonywane, a my mamy wpływ na to, co będzie wykonywane w przyszłości, mało tego biorąc pod uwagą, że jeżeli inwestycje wykonują miejscowe małe firmy, to można później od nich cokolwiek wyegzekwować, natomiast trudno jest ściągać firmę z Poznania, która robiła na przykład wodociąg w Piszewie. W takiej sytuacji zabezpieczenia finansowe są zupełnie inne, dlatego, że te firmy starają się później przenieść zabezpieczenia finansowe na tak zwaną gwarancję i na to nie można pozwolić”.

 

Następny głos zabrał Radny Karol Brzeziński, który stwierdził, iż przychodzą do niego osoby zwracające uwagę na przystanek w Radostowie, a mianowicie informują go, że przystanek służy przede wszystkim dla młodzieży, która po godzinie po 22 pije tam alkohol oraz niszczy miejsce, które jest przeznaczone zupełnie do innego celu. Powiedział, że należy zastanowić się nad tym, co zrobić z danym przystankiem, bo są wnioski od mieszkańców miejscowości, aby wogóle go zlikwidować, ponieważ od dłuższego czasu nie spełnia on już swoich funkcji, ze względu na to, że zmniejszyła się liczba kursujących na tej trasie autobusów. Prosił, aby policja zwróciła większą uwagę na bezpieczeństwo mieszkańców w porach wieczorowych, ponieważ młodzież urządza spotkania towarzyskie na przystanku i tym samym zakłóca spokój mieszkańców.

 

Radna Romualda Szoka podziękowała za udzielenie jej odpowiedzi na wniosek, który zgłosiła na poprzedniej sesji, jednak zauważyła, że sprawa wąwozu nie jest jeszcze do końca załatwiona i prosi o jak najszybsze jej zakończenie. Poinformowała, iż kratka, która wcześniej była wygięta obecnie została zaspawana, natomiast błoto nadal jest takie jak przedtem. Myśli, że w tym roku zakończy się zasypywanie tego wąwozu i teren zostanie prawidłowo uporządkowany. Następnie radna Romualda Szoka podziękowała Panu Burmistrzowi Maciejowi Leszczyńskiemu za pomysł dekorowania miasta, ponieważ uważa, że dzięki temu w mieście jest ładniej i przyjemniej.

 

Pan Burmistrz Maciej Leszczyński poinformował radną Szokę, że sprawa wąwozu jest dużo szersza, dlatego że tak na dobrą sprawę trzeba byłoby zasypać cały wąwóz, natomiast na to jest potrzebne pozwolenie konserwatora i wszelkich służb, które się tym zajmują. Pan Burmistrz wyjaśnił, dlaczego ten wąwóz jest zasypywany, ponieważ budynki, które tam się znajdują mogą zacząć się usuwać, koszt opalowywania tego terenu wyniósłby około 500 tyś. Dodał, że to nie jest kwestia firmy Pana Skibla, ponieważ on woził to na polecenie Pani Burmistrz Aureli Kamińskiej Sydor. Pan Burmistrz stwierdził, iż gmina stoi przed fundamentalnym problemem, ponieważ tam trzeba w jakiś sposób tą ziemię zrobić, natomiast, kiedy będą pieniądze na opalowywanie tego bądź zasypywanie, czy pozwolenie na te prace, to jest sprawa drugorzędna. Na obecną chwilę można zrobić tylko tyle, że nikt tam nie będzie wywoził gruzu, natomiast więcej nie dało się zrobić.

 

Radny Mirosław Półtorzycki nawiązał to tematu związanego z młodzieżą, stwierdził, iż w każdej wsi naszej gminy jest z nią problem. Powiedział, że w miejscowości Franknowo jest dużo młodzieży, która w większości uczy się albo w gimnazjum w Jezioranach albo w różnych szkołach średnich. Wychodząc naprzeciwko oczekiwaniom młodzieży radny Mirosław Półtorzycki poinformował, iż zostało zorganizowane spotkanie we Franknowie, podczas którego młodzież postanowiła utworzyć radę młodzieży i wybrać przewodniczącego tej rady. Myśli, że być może jest to sposób, żeby młodzież zaktywizować, dlatego też uważa, że przy radach gminy powinny funkcjonować młodzieżowe rady gminy. Zaproponował, aby przy radzie od czasu do czasu spotykali się przedstawiciele wsi czy też okręgów młodych ludzi, którzy chcą działać i chcą coś robić. Uważa, że zarówno radni i sołtysi powinni współpracować z młodzieżą, a przede wszystkim powinni wytypować spośród nich ich przedstawicieli, którzy będą brali na siebie odpowiedzialność materialną za to co np. będzie działo się podczas dyskoteki w świetlicy wiejskiej. Takie działania zostały podjęte we Franknowie, a pierwszym ich krokiem są wybory do młodzieżowej rady, które będą w dniu dzisiejszym tj. 28.12.06r. przeprowadzone. Podał po dyskusję temat stworzenia takiej młodzieżowej rady.

 

Radna Joanna Włoch podziękowała za odpowiedz na jej wniosek zgłoszony na poprzedniej sesji w sprawie modernizacji drogi Miejska Wieś - Zerbuń i jednocześnie zapytała czy istnieje porozumienie gminy z powiatem w sprawie wkładu własnego gminy dotyczącego modernizacji tejże drogi?

 

Pan Burmistrz Maciej Leszczyński odpowiedział, że nie ma takiego porozumienia, jest tylko odpowiedź powiatu dotycząca tego, że to jest przewidziane. Dodał, iż jutro w tej sprawie spotyka się z Panem Starostą.

 

Radna Joanna Włoch stwierdziła, że w poprzedniej kadencji brała udział w spotkaniu, którego założeniem była pisemna deklaracja gminy dotycząca udziału gminy w modernizacji drogi Miejska Wieś – Zerbuń.

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej nawiązał do wypowiedzi radnego Mirosława Półtorzyckiego i stwierdził, że inicjatywa radnych z Franknowa jest godna naśladowania, wszyscy chcą rozwiązać problem związany z młodzieżą, stworzyć im warunki do godnego spędzania czasu. Myśli, że najwyższa pora, aby rada się tym zajęła. Następnie Pan Przewodniczący postawił problem, o którym przypominali na poprzedniej sesji radni z terenów wiejskich, a mianowicie chodzi o pojemniki na śmieci. Stwierdził, iż problem ten dotyczy całej gminy i miasta Jeziorany także, myśli, że powinni się zastanowić nad tym jak w sposób rzetelny i prawidłowy rozwiązać ten problem. Podał przykład pojemników na śmieci w reprezentacyjnym miejscu, czyli przy skwerze zielonym między sklepami. Jest to jedyne zaciemnione miejsce gdzie niektórzy w sposób spokojny mogą wypić ten płyn i oddać ten płyn, jest to tragiczne miejsce, jest to tragiczna wizytówka Jezioran, jest to ciąg komunikacyjny powrotu ludzi z kościoła, jest to miejsce, w którym parkują samochody przy jezdni, mieszkańcy i widzą ładny skwer, widzą obelisk a obok jedno wielkie wysypisko. Uważa, że jest to apel do wszystkich radnych, muszą się nad tym głęboko zastanowić i podjąć zdecydowane działania do zmiany tego, bo to nie jest kwestia tylko tego jednego miejsca. Stwierdził, iż poruszył ten temat ku rozwadze radnych i przewodniczących komisji, żeby ten temat był poruszany na najbliższych obradach.

 

Następny głos zabrał Radny Stanisław Kawecki, który nawiązał do tematu młodzieży, uważa, iż celem rady powinno być dążenie do wciągnięcia młodzieży do dialogu. Myśli, że należy dać młodym ludziom możliwość przyzwoitego spędzania wolnego czasu a w sytuacji, gdy ich zachowanie będzie niezgodne z ogólnie przyjętymi normami to odpowiednio zareagować. Trzeba zapewnić młodzieży sposób spędzania czasu, a z drugiej strony czuwać nad tym żeby to spędzanie czasu było przyzwoite, żeby wszelkie wybryki były od razu napiętnowane. Dodał, że być może po eksperymencie Franknowa przyjdzie czas na Jeziorany i inne miejscowości, aby znaleść w młodzieży partnera i rozmawiać z nimi jak by oni chcieli spędzać wolny czas, bo to nie zawsze za tym idzie wydatkowanie dużych sum pieniędzy, czasami są to tylko posunięcia organizacyjne i zaangażowanie radnych.

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, iż należy zastanowić się nie tylko nad skutkami, ale także nad przyczynami takiego stanu rzeczy i starać się w jakiś sposób temu zaradzić. Dobrym pretekstem do tego jest wniosek, który został złożony przez Dyrektora Szkoły Ponadgimnazjalnej w Jezioranach na temat zamontowania monitoringu na terenie jego szkoły z uwagi na dewastacje tego obiektu. Myśli, że to jest czas, aby kompleksowo zastanowić się nad monitoringiem na terenie całego miasta. Trzeba strategicznie zastanowić się nad punktami, gdzie ten monitoring powinien być zainstalowany. Na terenie gimnazjum oraz wokół hali monitoring już funkcjonuje i dewastacja tego terenu ustała, jest to całodobowy monitoring, kamera pracuje też w podczerwieni. Niestety doszliśmy już do takiej sytuacji, że musimy sami starać się o takie zabezpieczenie naszego mienia, waszej ciężkiej pracy. Niestety istnieją w naszej gminie niebezpieczne miejsca, chociażby przed punktami sprzedaży czy inne miejsca gdzie młodzież się spotyka. Natomiast nie można tylko i wyłącznie bawić się w państwo policyjne, trzeba dać ludziom młodym alternatywę, dać im szansę na godne spędzenie czasu, usłyszeć od nich czego oni oczekują. Uważa, że działania radnych w kierunku utworzenia we Franknowie młodzieżowej rady są bardzo słuszne, ale należy się nad tym kompleksowo zastanowić. Powiedział, że parę lat temu młodzież szkoły podstawowej złożyła na ręce obecnego tu Pana Przewodniczącego swoją pracę, którą przygotowała na konkurs ogłoszony przez firmę „DANONE”, mówiący o ochronie środowiska i o czystości na terenie gminy. Zrobiły mapę i materiał zdjęciowy nielegalnych wysypisk śmieci na terenie gminy Jeziorany. Stwierdził, iż takich wysypisk nielegalnych jest bardzo dużo i powinno się z tym walczyć. Jak przyjeżdżają turyści z zewnątrz i zobaczą te sterty śmieci, to mówią: „ale wspaniałe zielone płuca, tylko widzę, że ten śmietnik taki sam jak u nas, czyli na Śląsku czy w innym, miejscu Polski”. Stwierdził, iż jedyne bogactwo, jakie posiada nasz region to właśnie przyroda, ponieważ nie ma u nas przemysłu jak na przykład w innych rejonach kraju. Powiedział, że przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w tym roku, w latach poprzednich i jeszcze na rok 2007 są uruchomione programy dotyczące dofinansowania inwestycji na terenach wiejskich na tworzenie gospodarstw agroturystycznych i jest to w dużej mierze refundowane przez agencję, z całej gminy Jeziorany tych wniosków jest niewiele, natomiast z terenów innych gmin tych wniosków jest bardzo dużo, uważa, że tą szansę powinni wykorzystać mieszkańcy.

 

Radny Zbigniew Czabrycki stwierdził, iż każdy z radnych chce zabrać głos i zgłosić jakiś problem, ale tak naprawdę są to problemy bardzo systemowe i na omówienie każdego z potrzebna jest jedna sesja. Myśli, że pkt. „wnioski i interpelacje radnych” powinny być rzeczowe i krótkie, aby nie zajmowały zbyt wiele czasu.

 

4. Sprawozdanie Burmistrza z działalności między sesjami.

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej w związku z prośbą Pani Skarbnik Marii Compy oraz Pana Burmistrza Macieja Leszczyńskiego zwrócił się do radnych z zapytaniem czy punkt „zmiany w budżecie gminy na rok 2006” nie może zostać omówiony zaraz po przedstawieniu przez Pana Burmistrza sprawozdania z działalności międzysesyjnej.

Radni zaakceptowali powyższą prośbę.

 

Następnie Pan Burmistrz Maciej Leszczyński przedstawił sprawozdanie z działalności między sesjami, które stanowi załącznik nr 16 do protokołu

 

Pan Przewodniczący zapytał czy są pytania do Pana Burmistrza w związku ze sprawozdaniem.

 

Radna Ewa Maculewicz zapytała, jaki klucz stosuje Pan Piotr Zień, na które drogi nawozić żwir czy kamyczki? Poinformowała, że od dłuższego czasu zgłaszała mu w szczególności taką drogę do państwa Filipowskich, ponieważ jest tam osoba, do której dojeżdża CARITAS dwa razy w tygodniu i tę drogę trzeba naprawić, żeby te siostry mogły dojeżdżać do osoby chorej i nadal ciągle nic. Więc Pani Maculewicz składa zażalenie na tego pana, ponieważ nie potrafi znaleźć z nim kontaktu, mało tego on sobie pozwolił na obrazę sąsiadki, która zgłaszała sprawę naprawy drogi i to, że ma koło domu wodę a Pan Zień sobie pozwolił sobie na uwagę, że „niech pani sobie kupi ponton”, uważa, że to jest szczyt wszystkiego i z tym Panem należałoby porozmawiać.

 

Pan Burmistrz stwierdził, iż współpracuje z Piotrem Zieniem od ponad dwóch tygodni i on naprawdę intensywnie pracuje i będzie go bronił, bo to jest człowiek, który ma bardzo duże kompetencje i wiadomości i jest bardzo istotną osobą w Gminie.

 

Radna Ewa Maculewicz zauważyła, że radna Joanna Włoch zgłaszała naprawę drogi i na zgłoszoną przez nią drogę został nawieziony żwir, a ona zgłaszała drogę do osoby chorej i nic z tym nie zrobiono.

 

Pan Burmistrz zaproponował Pani Maculewicz, żeby przyszła do Urzędu i razem porozmawiają z Panem Piotrem Zieniem. Dodał, że przy decydowaniu o nawożeniu żwiru nie stosuje się żadnego klucza, po prostu sprawy super pilne załatwia się od razu.

 

 

5. Podjęcie uchwał w sprawie:

 

1)     zmian w budżecie gminy na 2006 rok

 

Pani Skarbnik Maria Compa  omówiła zmiany w budżecie gminy na 2006 rok, które stanowią załącznik nr      do protokołu.

 

Pan Włodzimierz Suchocki - Przewodniczący Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa poinformował, iż Komisja Budżetu i Oświaty przychyla się do zaproponowanych zmian w budżecie gminy.

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Pani Ewa Maculewicz – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej odczytała treść uchwały

W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr III/7/06

w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 rok

stanowiącą załącznik nr 1 do protokołu

 

 

 

2)     zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Jeziorany

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr III/20/06

zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Jeziorany

stanowiącą załącznik nr 2 do protokołu

 

 

3)     uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007

 

Pani Danuta Boradyn – Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej poinformowała, iż Rada każdego roku uchwala na następny rok Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania problemów Alkoholowych.

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 11 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr III/19/06

w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007

stanowiącą załącznik nr 3 do protokołu

 

4)     wygaśnięcia mandatu radnego

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr III/6/06

w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego

stanowiącą załącznik nr 4 do protokołu

 

5)     podatku od posiadania psów na 2007 rok

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr III/8/06

w sprawie podatku od posiadania psów na 2007 rok

stanowiącą załącznik nr 5 do protokołu

 

 

6)     ustalenia wysokości dziennych stawek opłaty miejscowej

 

Pan Włodzimierz Suchocki - Przewodniczący Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa przedstawił wspólne stanowisko Komisji Budżetu i Oświaty, a mianowicie:

 „ komisje zawnioskowały, aby dzienne stawki opłaty miejscowej od dzieci i młodzieży uczącej się wynosiły 1,00 zł”

Następnie przystąpiono do głosowania stanowiska Komisji Budżetu i Oświaty.

Rada w obecności 12 radnych jednogłośnie przyjęła stanowisko Komisji Budżetu i Oświaty.

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr III/9/06

w sprawie ustalenia wysokości dziennych stawek opłaty miejscowej

stanowiącą załącznik nr 6 do protokołu

 

 

7)     określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych

 

Pan Włodzimierz Suchocki - Przewodniczący Komisji Budżetu poinformował, iż Komisja Budżetu i Oświaty przychyla się do proponowanych stawek.

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr III/10/06

w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych

stanowiącą załącznik nr 7 do protokołu

 

 

8)     określenia dziennych stawek opłaty targowej oraz zasad jej poboru

 

Pan Włodzimierz Suchocki - Przewodniczący Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa przedstawił wspólne stanowisko Komisji Budżetu i Oświaty, a mianowicie:

komisje ustaliły, że dzienne stawki opłaty targowej od sprzedaży produktów rolnych i zwierząt gospodarskich przy sprzedaży ze środków transportu – platformy, przyczepy wynoszą:

wzrost 5%

a)      o ładowności do 1 tony                                   2,10 zł

b)      o ładowności od 1 do 2 ton                             3,20 zł

c)      powyżej 2 ton                                                 7,40 zł

2. Przy sprzedaży z wozu konnego            1,10 zł

3. Przy sprzedaży z samochodu osobowego lub dostawczego o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:

a) do 1 tony                                                          22,10 zł

od 1 do 2,5 tony                                                   26,30 zł

4. Przy sprzedaży z:

a) ręki, kosza, wiadra, wózka, skrzynki                   5,30 zł

b) namiotu, stołu, ławy, łóżka polowego                21,00 zł

d) pozostałych miejsc                                              8,40 zł

po zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy”.

 

Następnie przystąpiono do głosowania wspólnego stanowiska Komisji Budżetu i Oświaty.

Rada w obecności 12 radnych jednogłośnie przyjęła wspólne stanowisko Komisji Budżetu i Oświaty.

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr III/11/06

w sprawie określenia dziennych stawek opłaty targowej oraz zasad jej poboru

stanowiącą załącznik nr 8 do protokołu

 

9)     obniżenia średniej krajowej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa do obliczania podatku rolnego w 2007 roku

 

Pan Włodzimierz Suchocki - Przewodniczący Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa przedstawił wspólne stanowisko Komisji Budżetu i Oświaty, a mianowicie:

„komisje zawnioskowały o obniżenie średniej ceny skupu 1 q żyta do kwoty 30,00 zł, która stanowi podstawę do obliczenia podatku rolnego, tj. utrzymanie na poziomie roku 2006 z uwagi na coroczne susze oraz zmniejszenie wpływów w rolnictwie”.

Pan Leszek Boczkowski Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał, że stawka, jaką zaproponował Pan Burmistrz wynosi 32,00 zł, jest to oprócz Gminy Biskupiec najmniejsza wielkość, ale mimo to radni zdecydowali jeszcze obniżyć tą kwotę, tak więc Pan Burmistrz nie uzyskał akceptacji wśród radnych, ponieważ oni proponują inną stawkę. Kwota maksymalna wynosi 35,52 zł.

Następnie Pan Przewodniczący stwierdził, iż należy przystąpić do przegłosowania wspólnego stanowiska Komisji Budżetu i Oświaty.

Rada w obecności 13 radnych przy 10 głosach „za” i 3 „przeciw” przyjęła wspólne stanowisko Komisji Budżetu i Oświaty.

 

Radny Stanisław Kawecki stwierdził, iż czuje się zmanipulowany, ponieważ inne stanowisko komisje podjęły w piątek przed świętami, natomiast dzisiaj w pośpiechu przed sesją zostało zmienione to stanowisko. Prosił, aby zapytać sołtysów o zdanie, ponieważ jest to sprawa bardzo ważna. Zgłosił oficjalny wniosek o dopuszczenie panów i pań sołtysów do dyskusji.

 

Pan Przewodniczący powiedział, że sprawa jest ważna i dlatego też głos sołtysów jest bardzo ważny w tej sprawie i zastanawia się nad użyciem przez Pana Kaweckiego słowa zmanipulowany, ponieważ komisja obradowała 22 grudnia, ale obradowała również w dniu dzisiejszym. W dniu 22 grudnia było wypracowane stanowisko i ustalono stawkę skupu żyta w wysokości 27,88 zł i te stanowisko zostało przedłożone Panu Burmistrzowi, natomiast on nie poparł go. Na dzisiejszym posiedzeniu zostało przegłosowane inne stanowisko, radni wypowiadali swoje zdanie oraz przedstawiali argumenty, dokonano także analizy związanej ze zmianami tej wielkości i jakie przyniesie to skutki dla budżetu, dla przykładowego gospodarstwa rolnego. Radni wypracowani stanowisko na komisji, a mianowicie w wyniku głosowania ustalono, ze cena skupu żyta będzie wynosiła 30,00 zł. Pan Przewodniczący stwierdził, iż sołtysi powinni się wypowiedzieć na temat uchwały dotyczącej obniżenia średniej krajowej ceny skupu żyta, a następnie otworzył dyskusję.

 

Pierwszy głos zabrała Pani Kamila Janysz - sołtys miejscowości Tłokowo i stwierdziła, że zawsze przed podjęciem powyższej uchwały było organizowanie spotkanie z sołtysami, podczas którego dyskutowano na jej temat. Dodała, że ta rada nie pozwoliła sołtysom wcześniej wypowiedzieć się i wyrazić swoją opinię na dany temat. Powiedziała, że tak samo sołtysi jak i radni zostali wybrani przez mieszkańców i muszą pilnować ich spraw.

 

Pan Przewodniczący stwierdził, iż otworzył dyskusje po to, aby naprawić błąd o którym powiedziała Pani Kamila Janysz. Dlatego też słucha argumentów popierających inną propozycję dotyczącą podatku rolnego niż zaproponowała komisja Budżetu i Oświaty.

 

            Radny Włodzimierz Suchocki poinformował, że w roku 2006 cena skupu żyta została przez nich ustalona na poziomie 27,88 zł, natomiast w latach poprzednich ta stawka kształtowała się w następujący sposób, w roku 2005 wynosiła 35 zł, w 2004 roku 34,97 zł, 2003 roku 32,00 zł w 2002 i 2001 roku również 32,00 zł, natomiast w roku 2000 - 28,00 zł. Pan Przewodniczący zaproponował, aby skalkulować budżet na kwotę 32 złotych i z tych przeliczeń wynikło, że przy stawce 27,88zł w budżecie byłoby mniej środków o kwotę 130 tysięcy zł i musieliby znaleźć oszczędności na wszystkich innych rzeczach.

 

Radny Krzysztof Grabowski powiedział, że nie można brać przykładu z lat poprzednich tylko z ostatnich dwóch lat, susza, klęska żywiołowa nie była ogłoszona przez radnych tylko przez Wojewodę. Przez ostatni rok cena żyta była dość wysoka do podatku rolnego, ale to, dlatego, że jeszcze wtedy nikt nie wiedział, że będzie susza. W zeszłym roku była ustalona cena 28 zł, wszyscy byli zadowoleni, że ona i tak została obniżona dość sporo. W tym roku również była ogłoszona klęska suszy, gdzie rolników ustawiono do MOPSu, czyli do miejsca, gdzie żyją najbiedniejsi. Część rolników została jeszcze wymanipulowana przez rząd, zmieniono warunki przyznania, że część rolników nie dostała dotacji, do tego doszła zła informacja, przez co około 30% rolników wogóle nie złożyło dokumentów o ten zasiłek. Teraz jeszcze proponują wzrost podatku, uważa, że jest to nie potrzebne.

 

Następnie głos zabrała Radna Joanna Włoch, rolnicy w naszej gminie nie mają żadnych dopłat w związku z obszarem o niekorzystnych warunkach zagospodarowania, w sąsiednich gminach są te dodatkowe płatności, stwierdziła, że sytuacja na wsi jest naprawdę ciężka.

Pan Przewodniczący zwrócił się z pytaniem do radnego Grabowskiego, a mianowicie zapytał go ile wynosi dopłata do jednego hektara ziemi?

 

Radny Krzysztof Grabowski poinformował, że w tym roku ta dopłata wynosi około 580 zł.

Radny Stanisław Kawecki powiedział, że komuś może wydawać się, że 500 zł za hektar to są duże pieniądze, ale trzeba wziąć pod uwagę, że gospodarujemy w Unii Europejskiej. Polski rolnik dostaje 50% dopłaty rolnika w unii, przy czym ceny zarówno w Polsce jak i w unii kształtują się na tym samym poziomie. Dodał, że rolnicy muszą się z tych dopłat utrzymać. Rolnik, za przyzwoity plon wynoszący 6 ton, uzbierany z hektara pszenicy, w roku 2003 dostał więcej pieniędzy niż po wejściu do unii. Owszem są programy pomocy dla rolników, ale jest bardzo mało osób, które z tych programów skorzystały, on sam zna tylko jedna taką osobę. Niestety rolnicy, którzy trochę więcej zainwestowali w swoje gospodarstwo i chcieli stać się gospodarzami europejskimi, po jakimś czasie zbankrutowali. Dodał, iż uchwała, którą rada podejmie będzie obowiązywała przez rok, a sytuacja rolników jest tragiczna i ten rok wiele dla nich znaczy. Jest dużo gospodarstw, o których można powiedzieć, że są duże i nowoczesne, ale dzieci tych rolników mówią, że nie będą ciężko pracować jak ich rodzice, ponieważ wolą wyjechać za granicę lub pracować w mieście.

 

Pan Przewodniczący stwierdził, że jeżeli mamy się równać z Unią Europejską, gdzie dopłaty naszych rolników są dużo niższe niż rolników z unii, wogóle dochody mieszkańców naszego państwa są pięciokrotnie niższe niż dochody takich samych obywateli z Unii Europejskiej, czego przykład mamy, że ludzie wyjeżdżają do pracy za granicę. Stwierdził, iż trzeba na to patrzeć kompleksowo jako cały budżet, czy chcemy mieć te inwestycje wodociągowe czy drogowe, ponieważ gmina wydaje bardzo duże pieniądze na inwestycje.

 

Radny Karol Brzeziński zwrócił się do Pani Janysz i stwierdził: (...) że sołtysi nie zostali wybrani tylko przez rolników, ponieważ na wsi nie żyją tylko rolnicy. Jeżeli pani uważa, że rolnicy mają bardzo złą kondycję finansową to, to wszystko opiera się na kondycji gminy. Jeżeli pani uważa ze jednostkowo pomorzemy dla kogoś, a chcemy później coś z tej gminy osiągnąć i dla większej społeczności coś zrobić, to też trzeba wziąć pod uwagę. Uważa, że trzeba rozsądnie i rozważnie o tym zadecydować”.

 

Pani Teresa Bazyluk -  sołtys miejscowości Zerbuń stwierdziła, że rolnik ze swoich własnych środków musi pobudować oborę, musi kupować paliwo i chce tez wygospodarować coś dla swoich dzieci i gmina im do tego nie dokłada, rolnicy nie mają drogi konkretnej a w mieście są chodniki. Powiedziała, że mieszka we wsi przez 44 lata a dopiero od dwóch lat ma wodociąg i było to dla rolników wielkim utrudnieniem.

 

Pan Przewodniczący poinformował: że „w latach poprzednich, jeżeli chciano wykonać jakąkolwiek inwestycję głównym argumentem do tego, aby zrealizować inwestycję wodociągową na terenach wiejskich musiał być udział mieszkańców w określonej wielkości, to było określone na poziomie 30%. Wtedy dopiero gmina mogła występować o środki zewnętrzne, bo mogła oczywiście wykonać tą inwestycję ze środków własnych, czyli wziąć kredyt, zapożyczyć się i wybudować się i taki był mechanizm. Natomiast w dzisiejszej sytuacji mechanizm jest taki, że gmina musi mieć udział własny, który wynosi 25%, czyli można się starać do 75% dofinansowania, ale nie ze wszystkich programów i tak jest z każdą inwestycją. Wodociągi kiedyś budowano tam, gdzie było to ekonomicznie uzasadnione, pamiętacie państwo budowaliśmy wodociągi do wsi, a teraz praktycznie są wykonywane inwestycje na terenach kolonijnych, czyli najdalej oddalone od skupisk wiejskich. Organ, który rozpatruje wniosek gminy o dofinansowanie inwestycji, chociażby wodociągowania sprawdza, jaki będzie efekt końcowy danej inwestycji, czy wydajemy 2 mln do 40 rolników danej miejscowości czy dajemy te 2 mln tym dwóm rolnikom, którzy żyją na kolonii. Wtedy taki wniosek ma marne szanse żeby przejść. Dlatego teraz zostają nam takie inwestycje, które realizujemy do tych miejsc kolonijnych, ale musza do tych miejsc to zrobić, ponieważ woda w dzisiejszych czasach nie jest już luksusem. Po uzyskaniu informacji od Burmistrza na posiedzeniu komisji, gdzie kwoty wydawane na inwestycje wodociągowe są ogromne, natomiast zużycie wody jest niewielkie, w tym momencie też przemawia rachunek ekonomiczny. Żadna inwestycja nie ma charakteru biznesowego, bo ona nigdy się nie zwróci, nawet nie ma szansy żeby kiedykolwiek się zwróciła. Dlatego wysiłek gminy jest ogromny, ponieważ gdyby to zależało od inicjatywy mieszkańców, w takim sensie, że każdy z was prowadziłby w sensie biznesowym takie przedsięwzięcie, to każdy przeliczyłby sobie czy mu się to opłaca. Natomiast gmina nie może kierować się takimi kategoriami, dlatego też będą wykonywane wodociągi do miejsc kolonijnych. Ta kwota podatku podniesiona do 30,00 zł, tak jak określił Przewodniczący Komisji Budżetu w stosunku do tych gospodarstw kilkunasto i kilkudziesięciu hektarowych jest pewnym obciążeniem. Dla jednych mniejszym a dla innych większym. Złą praktyką będzie, jeśli będą już na początku dzielić się na miasto i wieś, nie mogą skakać sobie do oczu i mówić wy to macie tyle lat, wy to nie płacicie podatku. A prawda jest taka, że wszyscy mieszkańcy również płacą podatki. Wszyscy powinniśmy razem starać się ciągnąć ten wózek i rozwiązywać te problemy. Środki do budżetu gminy są takie a nie inne, natomiast dużym zastrzykiem dla tego budżetu będzie podatek rolny od dużych gospodarstw, które mają po kilkaset hektarów, jest ich kilka na terenie naszej gminy i praktycznie ten ciężar przekłada się też na tych gospodarzy. Przypomniał, że Burmistrz ma możliwość umorzenia płatności, przesunięcia albo odstąpienia. Sam będąc burmistrzem z tego korzystałem, Pani Burmistrz również i myślę, że Pan Burmistrz też jest człowiekiem i każdą sytuację będzie rozpatrywał indywidualnie i z dużym zrozumieniem będzie podchodził do trudnych sytuacji. Natomiast rozwiązania dotyczące wysokości podatku rolnego, czyli 32,00 zł, nie znalazły rozwiązania w oczach radnych, dlatego zaproponowali stawkę 30,00 zł. Fakt, że wcześniej była to inna stawka. Natomiast radni rozpatrując te wszystkie zmiany muszą patrzeć globalnie na cały budżet, ponieważ radny ma obowiązek dbać o całą gminę a nie tylko o poszczególne miejscowości”.

 

Radny Zbigniew Czabrycki stwierdził, iż tak jak mówił to Pan Przewodniczący, radni i sołtysi nie powinni dzielić się na wieś i miasto. Powiedział, że oni jako radni chcieli obniżyć podatek rolny i tak też się stało, ponieważ GUS proponował, aby ten podatek wynosił 35,00 zł, a radni zaproponowali 30,00 zł. Stwierdził, iż radni starali się znaleźć rozwiązanie pośrednie, chcieli, żeby także budżet gminy mógł się rozwijać, na przykład po to, aby ewentualnie w wioskach mogły powstać boiska, żeby można było dokończyć inwestycje wodociągowe. Podatek rolny jest jak gdyby ustalany przez państwo, ale radni wiedząc, że sytuacja na wsi jest ciężka i trudna starali się, żeby zarówno mieszkańcy jak i radni mogli ten rok 2007 przetrwać, dlatego też obniżyli ten podatek do 30,00 zł. Dodał, „nie myślcie państwo, że my kosztem was ten budżet podniesiemy w górę, to jest tylko budżet tak stworzony żebyśmy mogli przynajmniej trochę się rozwinąć, ponieważ gdybyśmy chcieli być bardzo pazerni to ustalilibyśmy tę kwotę na poziomie 35,00 zł, tak jak GUS pozwala. Spójrzcie państwo wstecz i były takie lata, gdzie cena za kwintal wynosiła nawet 36,00 zł”.

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.

Rada w wyniku głosowania 8 głosami „za”, 3 „przeciw” i 1 „wstrzymującym się”

podjęła uchwałę Nr III/12/06

w sprawie obniżenia średniej krajowej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa do obliczania podatku rolnego w 2007 roku

stanowiącą załącznik nr 9 do protokołu

 

 

10)  trybu i szczegółowych warunków zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 11 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr III/13/06

w sprawie trybu i szczegółowych warunków zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej

stanowiącą załącznik nr 10 do protokołu

 

 

11)   wprowadzenia opłaty prolongacyjnej

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 11 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr III/14/06

w sprawie wprowadzenia opłaty prolongacyjnej

stanowiącą załącznik nr 11 do protokołu

 

 

12)  wprowadzenia ulgi w podatku rolnym od gospodarstw ekologicznych
w 2007 roku

 

Pan Włodzimierz Suchocki - Przewodniczący Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa przedstawił wspólne stanowisko Komisji Budżetu i Oświaty, a mianowicie:

komisje zawnioskowały, aby dla gospodarstw ekologicznych wprowadzić ulgę w podatku rolnym w wysokości 50% podstawy obliczenia podatku rolnego ogłoszonej w komunikacie prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na rok 2007”.

 

Radny Stanisław Kawecki stwierdził, iż jest to sygnał dla gospodarzy, którzy mogą iść w kierunku gospodarstw ekologicznych i napewno daję to większe perspektywy na przyszłość.

 

Następnie przystąpiono do głosowania stanowiska Komisji Budżetu i Oświaty.

Rada w obecności 13 radnych jednogłośnie przyjęła stanowisko Komisji Budżetu i Oświaty.

 

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 10 radnych.

Rada w wyniku głosowania przy 9 głosach „za” i 1 głosie „wstrzymującym się”

podjęła uchwałę Nr III/15/06

w sprawie wprowadzenia ulgi w podatku rolnym od gospodarstw ekologicznych
w 2007 roku

stanowiącą załącznik nr 12 do protokołu

 

13)  określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości w 2007 roku

 

Pan Włodzimierz Suchocki - Przewodniczący Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa przedstawił wspólne stanowisko Komisji Budżetu i Oświaty, a mianowicie:

komisja zawnioskowała, aby wzrost podatku od nieruchomości wynosił 3% i podatek od lokali przeznaczonych na działalność gospodarczą 3%”.

Następnie przystąpiono do głosowania stanowiska Komisji Budżetu i Oświaty.

Rada w obecności 10 radnych – 8 głosami „za” i 2 głosami „przeciw” przyjęła stanowisko Komisji Budżetu i Oświaty.

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.

Rada w wyniku głosowania przy 11 głosach „za” i 1 głosie „przeciw”

podjęła uchwałę Nr III/16/06

w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości w 2007 roku

stanowiącą załącznik nr 13 do protokołu

 

14)  określenia wzoru deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości, wzoru deklaracji i informacji na podatek rolny, wzoru deklaracji i informacji na podatek leśny

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr III/17/06

w sprawie określenia wzoru deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości, wzoru deklaracji i informacji na podatek rolny, wzoru deklaracji i informacji na podatek leśny

stanowiącą załącznik nr 14 do protokołu

 

 

15)   poboru podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso           

 

Pan Włodzimierz Suchocki - Przewodniczący Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa przedstawił wspólne stanowisko Komisji Budżetu i Oświaty, a mianowicie:

„komisja zawnioskowała, aby wynagrodzenie za inkaso wynosiło 15 % od sum zainkasowanych należności określonych w § 1, a nie jak w projekcie o 7%”.

Pan Przewodniczący otworzył dyskusje.

Pani Kamila Janysz stwierdziła, że jeżeli sołtys ma tylko rolnikom przypominać o zapłaceniu podatku, ponieważ oni i tak ten podatek opłacają w kasie. Dodała, że sołtysi muszą niejednokrotnie jeździć na kolonie, muszą dzwonić na swój koszt, kiedyś zwracali za to pieniądze obecnie nie. Powiedziała, iż trzeba jeździć do rolników po polach, aby zawieść im dokument do zapłaty, a wiadomo, że on i tak zapłaci w kasie urzędu albo w banku. Dlatego uważa, że w kasie nie powinno się od nich przyjmować pieniędzy tylko kierować ich do sołtysów.

 

Pan Przewodniczący stwierdził, iż uchwała została wywołana, ponieważ ta sprawa musi być doprowadzona do stanu zgodnego z prawem, bo przy najbliższej kontroli panie zajmujące się finansami w urzędzie będą za wszystkie niezgodności odpowiadały.

 

Radny Krzysztof Grabowski zaproponował by nie zwiększać zaproponowanej stawki do 20%, natomiast dodać punkt mówiący o tym, że sołtysowi przysługuje zwrot kosztów podróży.

 

Pani Danuta Tarasiewicz Sekretarz Gminy poinformowała, że nie ma możliwości zwrotu kosztów podróży.

 

Radny Mirosław Półtorzycki stwierdził, iż w dobie dzisiejszej komputeryzacji, dąży się do tego, aby kontakt z pieniądzem był jak najkrótszy, stąd też coraz większa ilość kont oraz przelewów bankowych. Uważa, iż uchwała prowokuje sołtysów do lepszego ściągania podatków w wysokości inkasa, jednak trzeba zastanowić się nad zmianą tych przepisów. Praca sołtysów jest coraz cięższa, a opłacalność z tego tytułu jest coraz mniejsza. Poinformował, iż po rozmowie z sołtysem innej gminy, dowiedział się, że otrzymywał on 7% od zainkasowanej kwoty, a na przyszły roku ustalono, że sołtys obligatoryjnie będzie otrzymywał 200zł miesięcznie. Radny Półtorzycki wystąpił z prośbą, aby na ten temat na następnej sesji wypowiedział się radca prawny, aby jasno zostało określone czy jest tylko takie wyjście z sytuacji, czyli inkaso dla sołtysa od rzeczywiście zainkasowanej kwoty, czy może jest jeszcze inne rozwiązanie np. w postaci miesięcznego wynagrodzenia dla sołtysów.

 

Radny Stanisław Kawecki zapytał czy na dzisiejszej sesji ta kwestia musi być ustalona?

 

Pan Przewodniczący stwierdził, iż została wywołana uchwała, nie wnioskowano o zdjęcie jej z porządku obrad. Następnie nawiązał do wcześniej zgłaszanej propozycji, aby sołtysi dostawali 200 zł miesięcznie i stwierdził, że w takiej sytuacji jedni sołtysi będą na plus a inni na minus. Praca sołtysów jest wszędzie taka sama, w gorszej sytuacji są ci sołtysi, na terenie, których nie działają duże gospodarstwa. Wykonują tą sama pracę, a dostają za to mniejsze pieniądze. Myśli, że muszą być wprowadzone pewne zmiany systemowe odnośnie tej kwestii, natomiast to, co w tej chwili zostało zaproponowane są to uregulowania, które są potrzebne do tego, aby wyjść z zapisu niezgodnego z ustawą. W przypadku 15% w jednej miejscowości będą to bardzo duże pieniądze inkasa dla sołtysa od rzeczywiście zainkasowanej kwoty. Stwierdził, iż mówi o tej propozycji, która została przedstawiona przez komisje, ponieważ stawka zaproponowana przez Pana burmistrza wynosiła 7% od rzeczywiście zainkasowanej kwoty, natomiast na posiedzeniu komisji radni podnieśli ta stawkę do 15%.

 

Radny Krzysztof Grabowski wystąpił z wnioskiem, aby zdjąć ten punkt z dzisiejszego posiedzenia, natomiast na następnej sesji wrócić do tej kwestii, po dokładnym zapoznaniu się jak ten system funkcjonuje w innych gminach.

 

Pan Przewodniczący poinformował, że już nie można zdjąć uchwały z porządku obrad. Następnie skierował pytanie do Pani Sekretarz oraz do pracownika finansów, czy ta sprawa musi być dzisiaj uregulowana, czy to ma obowiązek obowiązywania na dany rok budżetowy?

 

Pani Sekretarz odpowiedziała, że uchwała musi zostać podjęta, jeżeli nie zostanie podjęta, to będzie obowiązywała obecna uchwała, jednak w razie kontroli pracownicy finansów mogą mieć problemy.

 

Radny Krzysztof Grabowski zaproponował, że można wogóle zrezygnować z inkasa, natomiast wprowadzić dietę dla sołtysów w formie zryczałtowanej.

 

Pan Przewodniczący stwierdził, iż dzisiaj podejmą wywołaną uchwałę, aby doprowadzić ją do stanu zgodnego z prawem. Natomiast na najbliższej sesji po przeanalizowaniu możliwości prawnych co do sposobu wynagradzania sołtysów, poinformował, iż należałoby podjąć nową uchwałę o wysokości wynagrodzenia dla sołtysów i uchylić tą uchwałę o inkasie.

 

Następnie przystąpiono do głosowania stanowiska Komisji Budżetu.

Rada w obecności 13 radnych – 11 głosami „za” i 2 głosami „wstrzymującymi się” przyjęła stanowisko Komisji Budżetu.

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.

Rada w wyniku głosowania przy 9 głosach „za” i 4 głosach „wstrzymujących się”

podjęła uchwałę Nr III/18/06

w sprawie poboru podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso

stanowiącą załącznik nr 15 do protokołu

 

 

6.   Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

 

1) Pan Burmistrz Maciej Leszczyński poinformował, iż wniosek złożony na sesji Rady Miejskiej w dniu 6 grudnia 2006 roku przez Pana Józefa Adamiec – sołtysa Radostowa w sprawie wykonania przepustu na skrzyżowaniu Radostowo – Studzianka we wsi Radostowo zostanie załatwiony pozytywnie, przepust zostanie wykonany przez gminę w 2007 roku i skierowany zostanie wniosek do Zarządu Dróg Wojewódzkich o naprawę rowów we wsi Radostowo, aby odprowadzić wodę i zlikwidować rozlewisko.

Pana Józefa Adamiec na poprzedniej sesji wnioskował także o nawiezienie żwiru na drogę gruntową we wsi Radostowo. W odpowiedzi na powyższy wniosek Pan Burmistrz poinformował, że wniosek zostanie załatwiony pozytywnie, w grudniu nawieziono 60 ton żwiru.

 

            2) Następnie Pan Burmistrz Maciej Leszczyński udzielił odpowiedzi na wnioski Radnego Włodzimierza Suchockiego złożone na sesji Rady Miejskiej w dniu 6 grudnia 2006 roku, w sprawie naprawy drogi koło Pana (...) i Pana (...) i drogi gruntowej od Pana (...) w kierunku Pana (...) i dalej do Pana (...) we wsi Franknowo, stwierdził, iż nie mogą one być załatwione w ramach budżetu 2006 r. Wnioski będą zrealizowane w ramach budżetu 2007 w I półroczu.

Radny Włodzimierz Suchocki wnioskował także w sprawie oświetlenia schodów koło Pana Półtorzyckiego, drogi koło Pana (...) i Pana (...) i drogi gruntowej od Pana Adamek w kierunku piekarni we Franknowie i w odpowiedzi na jego wniosek Pan Burmistrz poinformował radnego, że oświetlenie nie może być zamontowanie w ramach budżetu 2006 roku. Dodał, iż Gmina Jeziorany przewiduje kompleksową modernizację oświetlenia ulicznego we wszystkich sołectwach i mieście Jeziorany 2007 2008 r. Wykonana zostanie inwentaryzacja punktów światlnych, sporządzona dokumentacja na modernizację oświetlenia z nowymi rozwiązaniami usytułowania punktów świetlnych i zamontowanie energooszczędnych lamp. W wyniku modernizacji chcą uzyskać lepsze i tańsze oświetlenie.

 

            3) Na poprzedniej sesji Pan Leszek Boczkowski Przewodniczący Rady Miejskiej wystąpił z zapytaniem, na jakim etapie znajduje się budowa kotłowni ekologicznej na biomasę w Jezioranach.

            W odpowiedzi na powyższy wniosek Pan Burmistrz poinformował, że budowa kotłowni ekologicznej na biomasę w Jezioranach znajduje się na etapie uzyskania pozwolenia na budowę i poszukiwania funduszy ze środków unijnych na jej wykonanie. Wniosek w sprawie pozyskania środków na realizację kotłowni został złożony do Funduszu Norweskiego. Wniosek został zakwalifikowany i znajduje się na liście rezerwowej (wg informacji uzyskanej od Starosty).

 

            4) Pan Burmistrz Maciej Leszczyński poinformował Radną Joannę Włoch, która złożyła wniosek o modernizację drogi Miejska Wieś – Zerbuń, iż modernizacja danej drogi jest przewidziana w programie ulepszania dróg w Powiecie Olsztyńskim – II etap.

 

            5)  Pan Burmistrz Maciej Leszczyński poinformował, że złożony wniosek na sesji w dniu 6 grudnia 2006 roku przez Radnego Karola Brzezińskiego w sprawie dbania o pobocza drogi zostanie skierowany wniosek do Zarządu Dróg Wojewódzkich.

 

 

7.      Wolne wnioski i zapytania.

 

Pierwszy głos zabrał Radny Włodzimierz Suchocki, który złożył wniosek dotyczący drogi powiatowej Franknowo – Jeziorany, ponieważ choć jeszcze nie nastał okres zimowy, ale w celu zabezpieczenia drogi przed corocznym zasypywaniem śniegiem wnioskuje o zamontowanie płotków na podjeździe od strony miejscowości Franknowo w kierunku lasu, właśnie w tym miejscu następuje coroczne zaśnieżanie i przeszkadza to m.in. w dowozie dzieci do szkoły czy mieszkańców do pracy. Również w tym samym miejscu, czyli na drodze powiatowej Franknowo – Jeziorany radny Włodzimierz Suchocki wnioskuje wykonanie przepustów na:

- drodze biegnącej w kierunki Pana (...) oraz po przeciwnej stronie drogi, tam gdzie znajduje się wjazd na pole, ponieważ woda ściekająca z tej drogi zamiast być odprowadzana rowem spływa przez całą jezdnię co powoduje niebezpieczeństwo.

- na drodze powiatowej Jeziorany – Franknowo przed samym wjazdem do miejscowości Franknowo, ponieważ od tylu lat nie ma tam przepustu, droga była modernizowana przez właściciela na własny koszt, jednak sam dojazd jest utrudniony.

 

Radny Włodzimierz Suchocki wnioskował także o bieżące udrażnianie rowów znajdujących się przy zjeździe do Franknowa, ponieważ tworzą się tam zastoje wody opadowej.

 

Następnie Radna Joanna Włoch zgłosiła problem wysokiego pobocza w miejscowości Kiersztanowo, dodała, iż było to zgłaszane na zebraniu wiejskim w Kiersztanowie, jednak do dnia dzisiejszego nie podjęto żadnych działań w tej sprawie i w związku z powyższym radna wnioskuje o jak najszybsze zrobienie czegoś w tym kierunku.

            Kolejny wniosek radna Joanna Włoch złożyła w imieniu członków Warmińsko – Mazurskiego Stowarzyszenia „Forum Kobiet”, a mianowicie zawnioskowała o zatrudnienie stażystki do pomocy w świetlicy wiejskiej w Miejskiej Wsi.

 

Pan Przewodniczący zapytał, czym zajmowałaby się stażystka na świetlicy?

 

Radna Joanna Włoch odpowiedziała, że pomagałaby dzieciom i młodzieży w lekcjach, a także na czas otwarcia świetlicy pilnowałaby porządku.

 

Pan Przewodniczący zapytał, jaki gmina ma tytuł do tego żeby móc zatrudnić stażystkę w przypadku pracy przy stowarzyszeniu?

 

Radna Joanna Włoch stwierdziła, iż stowarzyszenie może zatrudnić stażystkę przez Miejski Ośrodek Kultury i Sportu.

     

            Następnie Pan Benedykt Wrzochalski - sołtys miejscowości Lekity, zawnioskował o naprawę drogi drogi biegnącej od szosy w kierunku oczyszczalni, czyli z Jezioran w stronę miejscowości Lekity.

 

Kolejnym wnioskodawcą była Radna Ewa Maculewicz, która prosiła o załatwienie sprawy budynku po zlewni znajdującego się w miejscowości Derc. Złożyła także wniosek o modernizację dróg prowadzących do państwa (...),  (...) oraz (...).

 

Radny Mirosław Półtorzycki zawnioskował o zatrudnienie na pół etatu w świetlicy wiejskiej we Franknowie osoby, która opiekowałaby się dziećmi i młodzieżą.

 

            Pani Kamila Janyszsołtys miejscowości Tłokowo, zawnioskowała o:

  - nawiezienie pospółki żwirowej na drogę Tłokowo – Wójtówko,

 - zabezpieczenie zakrętu znajdującego się w środkowej części miejscowości Tłokowo, (położenie w danym miejscu chodnika oraz zamontowanie barierki).

 

            Ponownie głos zabrała Radna Joanna Włoch zawnioskowała o naprawę niemodernizowanego odcinka drogi Miejska Wieś – Zerbuń.

 

            Radny Zbigniew Czabrycki stwierdził, iż prościej byłoby zgłosić jeden wniosek dotyczący naprawy wszystkich dróg gminnych, ponieważ wszystkie drogi w gminie Jeziorany wymagają modernizacji.

 

 

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Leszek Boczkowski podziękował wszystkim za udział w sesji i zamknął obrady.

 

 

 

 

         Protokołowała                                                            Przewodniczący Rady Miejskiej

 

       Agnieszka Kiljan                                                                            Leszek Boczkowski