PROTOKÓŁ V/2007
Piątej sesji Rady Miejskiej w Jezioranach,
odbytej w dniu 29 marca 2007 roku
w sali konferencyjnej Miejskiego Ośrodka Kultury i Sportu w Jezioranach
przy ul. Konopnickiej 4
Początek obrad rozpoczęto o godz. 10.00 zakończono o godz. 15.00.
Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej serdecznie przywitał wszystkich radnych, Pana Burmistrza - Macieja Leszczyńskiego, Pana Wiceburmistrza - Włodzimierza Daligę, Panią Sekretarz - Danutę Zawolską, pracowników Urzędu Miejskiego w Jezioranach, Kierowników Jednostek Organizacyjnych, Panie i Panów sołtysów, radnych powiatowych obecnych na posiedzeniu oraz dyrektorów szkół.
Pan Przewodniczący otworzył V sesję Rady Miejskiej w Jezioranach oraz oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji – lista obecności radnych stanowi załącznik nr 11 do protokołu, natomiast lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 12.
Następnie Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że jednym z punktów dzisiejszych obrad jest przystąpienie do realizacji programu „Blisko boisko”, finansowanego po części przez Ministerstwo Sportu, a po części przez PZU. Wyjaśnił, że z tego też względu wnioski o dofinansowanie budowy czy modernizacji istniejącego boiska szkolnego w Szkole Podstawowej w Jezioranach muszą być składane do 30 marca. W związku z tym, że inwestycja ta jest refinansowana właśnie w ramach powyższego programu środki na realizację zamierzenia muszą być w stu procentach zabezpieczone w budżecie gminy. Udział gminy kształtuje się na poziomie 30%. Wyjaśnił, że z tego też względu sesja odbywa się dzisiaj, aby wniosek, który zostanie jutro skierowany do Ministerstwa Sportu ze względów formalno - prawnych nie został odrzucony.
Pan Przewodniczący na sekretarza obrad powołał Panią Ewę Maculewicz.
Pan Przewodniczący odczytał porządek obrad V sesji Rady Miejskiej w Jezioranach:
1. Otwarcie i akceptacja porządku obrad.
2. Złożenie ślubowania przez radnego Tadeusza Cichowskiego.
3. Interpelacje i wnioski radnych.
4. Sprawozdanie burmistrza z działalności między sesjami.
5. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Planu Gospodarki Odpadami (uchwała Rady Miejskiej w Jezioranach nr XXI/235/05 z dnia 14 czerwca 2005 roku) w Mieście i Gminie Jeziorany.
6. Wytypowanie dwóch przedstawicieli Rady Miejskiej do składu Społecznej Komisji Mieszkaniowej.
7. Podjęcie uchwał w sprawie:
1) zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia składów osobowych komisji rady,
2) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Zakładu Administracji Domów Mieszkalnych,
3) ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2007 rok,
4) zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z hali sportowej przy ul. Konopnickiej w Jezioranach,
5) finansowania zadania „Budowa boiska do piłki nożnej przy ul. Konopnickiej 13 w Jezioranach” w ramach programu „Blisko boisko”,
6) wydawania Gazety Lokalnej „W Jezioranach”,
7) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Zakładu Obsługi Gminnych Jednostek Organizacyjnych w Jezioranach,
8) zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
8. Przyjęcie protokołu IV sesji.
9. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
10. Wolne wnioski i zapytania.
Rada zaakceptowała porządek obrad V sesji Rady Miejskiej w Jezioranach.
Ad. 2. Złożenie ślubowania przez radnego Tadeusza Cichowskiego.
Radny Tadeusz Cichowski odczytał rotę ślubowania:
"Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców."
Następnie wypowiedział słowo „ślubuję” z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”.
Pan Przewodniczący pogratulował radnemu Tadeuszowi Cichowskiemu i życzył owocnej współpracy. Powiedział, że „osoba Pana Tadeusza Cichowskiego jest znana na pewno większości z państwa. Tym, którzy go nie znają chce powiedzieć parę słów. Jest to człowiek instytucja, który od wielu lat zajmuje się problemami tej gminy. Z samorządem jest związany od roku 1994. Zawsze wierny pryncypiom, zawsze w dbałości o dobro gminy. Ja spotkałem Pana Tadeusza Cichowskiego w 1996 roku i od tamtej pory współpraca i wymiana doświadczeń, poglądów powoduje to, że ja jako osoba jestem bogatszy i bardziej zmobilizowany do tego żeby pracować na potrzeby gminy. To Pan Tadeusz Cichowski zaraził mnie pracą w samorządzie. Mieszkałem w Jezioranach od 1989 roku a dopiero tak naprawdę w roku 1996 postanowiłem się włączyć w nurt pracy na rzecz Gminy Jeziorany. Jeszcze raz serdecznie gratuluje Panie Tadeuszu”.
Następnie głos zabrał Radny Tadeusz Cichowski „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, myślę, że na słowa czy na opinię, jaką wystawił mi Pan Przewodniczący należałoby jeszcze poczekać, nie mniej jednak wyraziłem zgodę i gotowy jestem współpracować ze wszystkimi. Ze swojej strony deklaruję życzliwość i ofiarność. Dziękuję bardzo”.
Ad. 3. Interpelacje i wnioski radnych.
- Radny Karol Brzeziński
- zapytał jakie działania zostały podjęte w sprawie wycieku wody na przeciwko posesji Pana (...). Dodał, iż był już w tej sprawie składany wniosek do Zarządu Dróg w Biskupcu, gdyż jest to droga wojewódzka. Byli panowie, którzy oglądali to miejsce i dlatego radny chciałby wiedzieć, jakie poczyniono w tej sprawie kroki? Jezdnia jest niżej od poziomu ziemi bocznej i przy większych ulewach woda gromadzi się na jezdni.
- zawnioskował, o to, aby przystanek w Radostowie nie był zamieniony na ten, który jest w Jezioranach, dlatego że przystanek takiej konstrukcji długo nie postoi w Radostowie. Zaproponował, aby istniejący przystanek w Radostowie został tylko przestawiony, gdyż jest solidnej budowy. Radny chciałby wiedzieć, jakie decyzje zapadły w tej sprawie.
- zawnioskował o udrożnienie przepustu naprzeciwko sklepu Pana (...), przebiegającego w pobliżu posesji trzech rodzin, a mianowicie Państwa (...), (...) i (...). Woda wybija górną częścią ziemi. Uważa, że jest to kwestia udrożnienia tego przepustu albo wymienienia go. Chciałby wiedzieć czy w tej sprawie będzie coś robione.
2. Radny Tadeusz Zięba powiedział, iż swego czasu był przeprowadzany remont przepustu w miejscowości Tłokowo w kierunku Kramarzewa. Była tam zakładana rura i w rezultacie została zwężona droga tak, że kombajny nie mogą przejechać i wnioskuje o podjęcie stosownych działań w tej sprawie. Po remoncie zostały postawione słupki ostrzegawcze po obu stronach drogi, jednak są one wyrywane przez szerokie pojazdy, które tamtędy przejeżdżają. Taka sytuacja trwa już pół roki. Na tą chwilę stoją w danym miejscu tylko trzy słupki ostrzegawcze, dlatego też radny wnioskuje o zainteresowanie się tą sprawą i o zgłoszenie tego problemu do Zarządu Dróg Powiatowych w Biskupcu.
3.Radny Stanisław Kawecki powiedział, że przez gminę Jeziorany przepływa rzeka Sym – Sarna i przez szereg lat była ona zamulona i nie drożna, był zbyt wysoki poziom wody, zalewało pobliskie łąki. Po monitach rzekę oczyszczono, pogłębiono i w tym momencie jest efekt odwrotny. Poziom rzeki spada zbyt nisko. Poinformował, że na Jeziorze Ławki znajdowała się tama i przy ostatnim pogłębianiu rzeki pół tej zapory wywalono. A można było dzięki temu poziom wody regulować, żeby przy większych opadach te wodę spuszczać, natomiast przy zaczynającej się suszy tamować odpływ wody. Powiedział, iż należałoby założyć dwa wodowskazy na Jeziorze Luterskim i na Jeziorze Ławki i przy pomocy na przykład Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego ustalić poziomy graniczne. Czyli, od którego poziomu zaczynamy spuszczać wodę, a od którego poziomu dolnego zacząć ograniczać przypływ wody do jeziora. W dużej mierze to czy przyroda wygląda tak czy inaczej zależy od poziomu wody, jeżeli ta rzeka nie będzie czyszczona i poziom wody będzie za wysoki to wszystko w koło będzie zalewane i powstaną zakłócenia dla przyrody. Z kolei sytuacja odwrotna też niesie zagrożenia i dla rolnictwa i dla przyrody. Uważa, że przy obecnym poziomie technicznym nie ma żadnego problemu do wykonania tego, natomiast to wymaga jedynie dobrej woli ze strony gminy odnośnie monitowania.
Pan Maciej Leszczyński – Burmistrz Jezioran stwierdził, iż propozycja zamiany przystanku w Radostowie na ten, który jest w Jezioranach była jego intencją. Poinformował, że do zgłaszanych wniosków ustosunkuje się pisemnie.
Radny Stanisław Kawecki zawnioskował o zmianę sposobu wykorzystywania Placu Jedności Narodowej w Jezioranach. Uważa, że parking mógłby znajdować się w innym punkcie Jezioran. Możnaby było zrobić fontannę koło pomnika, część placu wyłączyć z ruchu, zrobić deptak, tylko tak, aby nie zaburzać ruchu drogowego. Chciałby, aby ten pomysł w jakiś sposób włączać do projektu rewitalizacji Jezioran.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż na dyżurach, które pełni w Urzędzie Miejskim we wtorki i czwartki w godzinach od 15.00 do 17.00 zgłosiły się osoby, które zobowiązały Pana Przewodniczącego do złożenia zapytania na sesji do Pana Burmistrza w sprawie podwyżek dla pracowników administracji, które prawdopodobnie miały miejsce w grudniu 2006 roku. Zapytał czy taka podwyżka faktycznie miała miejsce? Czy te podwyżki były efektem zmian w budżecie, które rada uchwalała? Gdzie ponad 100 000 zł zostało zwiększone w budżecie po stronie wydatków osobowych? Nie wszyscy pracownicy administracji zostali objęci taką podwyżką i stąd pytanie, jakie są kryteria dotyczące udzielania podwyżek jednej czy drugiej grupie zawodowej w gminie? Dlaczego tak się dzieje, że jedna grupa pracownicza otrzymuje podwyżki natomiast druga nie.
Pan Burmistrz odpowiedział, że podwyżki miały miejsce.
Pan Przewodniczący zapytał czy zmiany w budżecie gminy w grudniu 2006 roku były efektem właśnie tych podwyżek?
Pan Burmistrz wyjaśnił, że Pani Skarbnik – Maria Compa w dalszej części posiedzenia odpowie na to pytanie.
Następnie Radny Kawecki zaprosił wszystkich rolników na bezpłatne szkolenie na temat dopłat dla rolników na 2007 rok oraz sporządzania wniosków na te dopłaty bezpośrednie, które odbędzie się 1 kwietnia 2007 roku o godzinie 12.30.
Ad. 4. Sprawozdanie burmistrza z działalności między sesjami.
Pan Maciej Leszczyński – Burmistrz Jezioran przedstawił sprawozdanie międzysesyjne, które stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
Pan Przewodniczący zapytał , jakie są wyniki rozmów dotyczących poprawy ulicy Wolności na czas remontu mostu?
Pan Burmistrz odpowiedział, iż był w Zarządzie Dróg Wojewódzkich wcześniej. Wyjaśnił, że Pan Jędrasik jak na razie nie chce słyszeć o obwodnicy. W tym roku ma być zrobiona kładka pieszo jezdna przy moście.
Pan Przewodniczący zapytał, na jakim etapie jest realizacja wspólnego zamierzenia z powiatem dotycząca budowy kotłowni ekologicznej w świetle informacji o tym, że są prowadzone rozmowy z pomorską spółką gazowniczą na temat doprowadzenia gazu do Jezioran?
Pan Burmistrz odpowiedział, iż jest to niezachwiana realizacja, czyli w dalszym ciągu są prowadzone rozmowy ze starostą i są z nim w stałym kontakcie.
Ad. 5. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Planu Gospodarki Odpadami (uchwała Rady Miejskiej w Jezioranach nr XXI/235/05 z dnia 14 czerwca 2005 roku) w Mieście i Gminie Jeziorany.
Pani Ewa Szkuta poinformowała, że w wykazie umów zawartych na wywóz śmieci w mieście Jeziorany pominięto ulicę Wipsowską, gdzie zawartych jest 9 umów. Wyjaśniła, iż sołtysi otrzymali informację, która nakazuje ustawienie pojemników oraz zawarcie umowy przez tych mieszkańców, którzy ich nie mają w terminie do 30 kwietnia. Natomiast od miesiąca maja będą przeprowadzane kontrole na terenie całej gminy. Na pewno rozciągnie się to w czasie, ponieważ gmina ma zabudowę kolonijną. Dodała, iż bardzo by chcieli, aby odbywało się to przy udziale sołtysów.
Pani Kamila Janysz – sołtys miejscowości Tłokowo stwierdziła, że najpierw należy zrobić drogi, natomiast potem zająć się ustawianiem pojemników. Ponieważ do niektórych gospodarstw śmieciarka nie dojedzie, bo drogi są fatalne.
Pan Przewodniczący zapytał czy radni zapoznali się wcześniej ze sprawozdaniem czy być może chcą, aby zostało one przeczytane i następnie zostanie podjęta dyskusja.
Radny Kawecki stwierdził, iż na komisji zostało ustalone, że sprawozdanie zostanie odczytane na sesji, a następnie rozpocznie się dyskusja na ten temat.
Pani Ewa Szkuta odczytała Sprawozdanie z realizacji Gminnego Planu Gospodarki Odpadami w Mieście i Gminie Jeziorany, które stanowi załącznik nr 10 do protokołu.
Radny Włodzimierz Suchocki stwierdził, iż odnośnie miejscowości znajdujących się na terenie gminy Jeziorany podana jest ilość gospodarstw domowych oraz ilości zawartych umów na wywóz śmieci. Natomiast na terenie miasta są podane tylko ilości zawartych umów, a nie ma ilości gospodarstw domowych. W związku z tym nie wiemy, jaka liczba umów nie jest zawarta w mieście.
Pani Ewa Szkuta wyjaśniła, iż nie jest w stanie podać takich obliczeń, nie jest w stanie tego oszacować. Dodała, iż na wsi jest o tyle prościej, że są tam osobne gospodarstwa domowe. Natomiast w mieście spisanie wszystkich danych potrwałoby parę miesięcy.
Radny Kawecki stwierdził, iż na wsi jest szereg gospodarstw, do których śmieciarka nie dojedzie, chyba, że w wyjątkowo suche lato tak. Natomiast w okresie zimowym, wiosennym i jesiennym nie dojedzie. Powiedział, iż zastanawiałby się nad umieszczeniem pojemników zbiorczych we wsi, gdzie mieszkaniec mógłby przywieść śmieci.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż intencją rady nie jest wywoływanie konkursu ani rankingu, która miejscowość jest lepsza, a która gorsza. Ponieważ uwarunkowania dojazdu w poszczególnych miejscowościach są różne. Jak widzimy tam, gdzie jest swobodny dojazd i większość zabudowania jest w zwartej grupie, ten procent zawartych umów jest zdecydowanie większy. Jest to podstawa do tego żeby się zastanowić, co w tej sprawie zrobić, aby świadomość i możliwość właściwego zagospodarowania odpadów była we wszystkich miejscowościach. Tak samo i w Jezioranach jak i na terenach wiejskich. Powiedział, że pierwotny projekt „Sprawozdania z realizacji Gminnego Planu Gospodarki Odpadami w Mieście i Gminie Jeziorany” nie obejmował informacji z miasta. Były tylko informacje ze wsi. Na jego interwencję znalazły się informacje z terenu miejskiego. Przewodniczący stwierdził, iż Byłoby nie ładnie dyskutować na temat porządku na terenie gminy nie mówiąc o mieście.
Pani Ewa Szkuta w odpowiedzi na propozycję radnego Kaweckiego stwierdziła, że mogą zostać postawione zbiorcze pojemniki na śmieci w centrum wsi. Jednak pod warunkiem, że wszyscy mieszkańcy będą mieli podpisane umowy na wywoź śmieci. W przeciwnym razie połowa nie będzie płaciła za wywóz śmieci a będzie je wyrzucała do głównego kontenera.
Radny Zbigniew Czabrycki powiedział, że najpierw mieszkańcy powinni podpisać umowy i wtedy gmina zajmie się naprawą dróg.
Pani Ewa Zupa – sołtys miejscowości Radostowo stwierdziła, ze gospodarze i tak nie będą przywozić śmieci do kontenera. Uważa, że to nie jest dobre rozwiązanie. Przykładem jest pobliska wieś, gdzie jest jeden pojemnik na śmieci, a nie tak jak w Radostowie, że każde gospodarstwo domowe ma swój pojemnik i w rezultacie koło zbiorczego pojemnika jest pełno brudu i śmieci.
Radny Zbigniew Czabrycki stwierdził, iż należy doprowadzić do tego, żeby mieszkańcy podpisali umowy na wywóz a wtedy intencją rady i burmistrza będzie zorganizowanie tego wywozu. Tłumaczenie się, że śmiecie i tak nie zostaną wywiezione jest wymówką.
Pani Teresa Bazyluk – sołtys miejscowości Zerbuń powiedziała, że firma EKO z
Biskupca przekazała informację, że będą firmowe worki dla tych mieszkańców, do których nie można dojechać. Można kupić takie worki i postawić w jednym miejscu i firma EKO przyjedzie i je zabierze i to, że nie można dojechać do jakiegoś gospodarstwa nie jest żadną wymówką, ponieważ ten problem można rozwiązać w inny sposób.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż omawianym tematem żyje każda rada i jedną ze skutecznych metod zmobilizowania do racjonalnej gospodarki odpadami, segregowania jest nabywanie od firm, które wywożą śmieci konkretnych rodzajów worków. Worek z logo konkretnej firmy zawierałby odpady plastikowe, inny worek odpady papierowe i wtedy cena wywozu takich odpadów posegregowanych byłaby zdecydowanie niższa. Natomiast inny rodzaj worka byłby zdecydowanie droższy byłby takim workiem, do którego wrzucanoby odpady nieposegregowane. Jeżeli ktoś prowadziłby selektywną zbiórkę, to tych odpadów, które muszą być rzeczywiście wywiezione byłoby niewiele. To byłby mechanizm, który powodowałby, że zaczęlibyśmy racjonalnie patrzeć na segregację odpadów.
Radna Joanna Włoch uważa, że należy się zastanowić co zrobić żeby mieszkańcy zaczęli podpisywać umowy. Ponieważ ustawa tego nakazuje i trzeba właśnie iść w tym kierunku. Trzeba zmusić niejako mieszkańców żeby tą umowę zawarli.
Radny Zbigniew Czabrycki stwierdził, iż na Komisji Oświaty został wywołany ten temat i komisja wypracowała taki wniosek, żeby straż miejska z Olsztyna przeprowadzała kontrole wraz z dwoma pracownikami gminy. Ci, którzy nie będą mieli podpisanych umów dostaną „żółtą kartkę”. Następnie zostanie wyznaczony im termin do podpisania umowy. Jeżeli po upływie tego terminu przyjedzie straż miejska i nadal nie będzie umowy, to zostaną nałożone kary pieniężne, które mogą opiewać nawet na 500 zł. Uważa, że w tym momencie takie działanie zmusi mieszkańców do podpisania umowy.
Pan Przewodniczący zapytał radnego Czabryckiego jaka podstawę prawną miałaby straż miejska powołana przez inny organ, inny samorząd do działania na terenie innej gminy.
Radny Zbigniew Czabrycki stwierdził, iż Pan burmistrz zawrze porozumienie ze strażą miejską w Olsztynie.
Pan Burmistrz powiedział, że straż miejska podlega pod Prezydenta Miasta Olsztyna i my jesteśmy w stanie spotkać się z Panem Prezydentem i wtedy dokona się uzgodnień. Dodał, iż nie należy rywalizować na miejscowości, ponieważ ten problem jest wszędzie. Musimy zlikwidować problem wyrzucania worków ze śmieciami do rowów. Pan burmistrz poinformował, że firma EKO nie ma koncesji na prowadzenie działalności, dlatego prosi, aby mieszkańcy zawierali umowy z firmami odpowiedzialnymi i rzetelnymi.
Radna Ewa Maculewicz przedstawiła pomysł, aby wraz z panią, która w gminie zajmuje się tą tematyką zrobić spotkania edukacyjne w miejscowości Derc. Chce ludziom wszystko wytłumaczyć jako sołtys i wierzy, ze jest wysoka świadomość ludzi na wsi i po takim spotkaniu wszystkie umowy będą podpisane.
Pan Burmistrz poinformował, iż w dniu dzisiejszym zostały sołtysom przekazane informacje, że do 30 kwietnia musza zostać podpisane umowy na wywóz śmieci. Natomiast od miesiąca maja będą przeprowadzane kontrole i nakładane kary.
Radna Ewa Maculewicz zaproponowała, aby we wszystkich wsiach zorganizować zebrania i to na pewno podziała.
Radny Włodzimierz Suchocki powiedział, iż selektywną zbiórkę w swoim gospodarstwie domowym prowadzi już bardzo długo. Jeszcze zanim na terenie gminy Jeziorany pojawiły się pojemniki do selektywnej zbiórki śmieci. Jeżeli ktoś mieszka na kolonii i dojeżdża do sklepu na zakupy, jest w stanie przywieźć te śmieci do pojemnika. Powiedział, iż należy pod tym względem edukować dzieci i młodzież. Większa akcja powinna być na terenie szkół, gdzie to młode pokolenie jesteśmy w stanie pewnych rzeczy nauczyć. Powiedział, iż w swoim domu ma kilka pojemników pod zlewozmywakiem. Oddzielnie na szkło, plastik, papiery na makulaturę i do spalenia oraz tworzywa sztuczne. Wyjaśnił, że wywieziona makulatura zbierana w pewnym okresie pokrywa koszty wywozu pojemnika. Pojemnik 110 litrowy w gospodarstwie radnego jest zapełniany raz na dwa, trzy miesiące i wywieziona makulatura 100 kg pokrywa koszty wywiezienia. Jeżeli będą zorganizowane spotkania z poszczególnymi gospodarstwami domowymi warto wtedy przekazać ulotki edukacyjne odnośnie selektywnej zbiórki śmieci.
Pani Ewa Szkuta poinformowała, że w ubiegłym roku było organizowane spotkania w sołectwach. Każdego roku w sołectwach poruszana jest sprawa odpadów, były przygotowywane ulotki dla radnych i sołtysów poprzedniej kadencji. Dodała, iż teraz zostanie opracowana wspólna broszura zawierającą podstawowe informacje, ale oczekujemy również współpracy ze strony radnych i sołtysów. Jeżeli sołtys bądź radny dobrze działają na terenie swojej miejscowości wszystko wygląda zupełnie inaczej, przykładem jest na przykład Wójtówka.
Radny Krzysztof Grabowski zaproponował, aby spróbować się porozumieć z firmami uprawnionymi do wywozu nieczystości i wytypować delegację z tej firmy, żeby konkretnie szła i podpisywała umowę z poszczególnymi gospodarstwami domowymi. Uważa, że jest to też interes danych firm. Na początku jak ludzie nie będą mieli pojemników, to nie będzie kary w danym gospodarstwie. Dany gospodarz nie będzie mógł powiedzieć, że firma nie chce podpisać z nim umowy. Uważa, że powolna edukacja zdziała więcej niż od razu nakładane kary.
Pani Ewa Szkuta stwierdziła, iż nie można tego problemu ciągle odkładać.
Radny Tadeusz Cichowski przypomniał, iż za program utylizacji odpadów i gospodarki odpadami gmina Jeziorany pięć lat temu dostała nagrodę. Program został wyróżniony. Myśli, że trzeba to przypomnieć i skutecznie przypominać. Z roku na rok gospodarka odpadami wygląda coraz lepiej. Propozycja radnego Cichowskiego, w związku z tym, że wszelkiego rodzaju egzekucje uchwały byłyby nieskuteczne bez powołania straży miejskiej, bo tylko ta jest w stanie skutecznie egzekwować wprowadzanie uchwał. Uważa, że przy tym trudzie, jaki urzędnicy zadali sobie żeby zidentyfikować i określić nieruchomości, trzeba wysłać zaadresowane imiennie informacje do wszystkich mieszkańców gminy, którzy nie mają podpisanej umowy. Trzeba zachęcić ich do podpisania umowy i ostrzec, że w innym wypadku gmina podejmie egzekucje.
Pani Ewa Szkuta powiedziała, że w mieście może to i jest w stu procentach możliwe, ale na wsi nie. Ponieważ w wykazach mieszka kilka rodzin w jednym budynku, a cała nieruchomość jest na jedną osobę.
Radny Andrzej Aptazy stwierdził, iż problem śmieci należy rozwiązać natychmiastowo. Dodał, iż widzi jedyne skutecznie rozwiązanie problemu, czyli radykalne podejście do sprawy. Jeżeli nie zostaną powołane odpowiednie służby do rozwiązania tego problemu, nie rozwiążemy go. Propozycja radnego Aptazego to najpierw edukacja, ulotki, ostrzeżenia itd., natomiast później egzekucja.
Radny Zbigniew Czabrycki stwierdził, iż w zupełności zgadza się z tym co powiedział radny Aptazy. Edukujemy odkąd pojawiła się selektywna zbiórka odpadów. W Szkole Podstawowej w Jezioranach odbywa się to systematycznie. Jeżeli ktoś nie będzie wiedział, ze zamiast 16 zł kwartalnie będzie musiał zapłacić 300 zł do tego momentu nie zapłaci. Jeżeli pomyśli, że te 300 zł, jest nie warte tych 16 zł, to podpisze i nie będzie patrzał czy jest dobra droga, czy ktoś zabierze te śmieci czy nie zabierze.
Radny Stanisław Kawecki stwierdził, iż żyjemy w specyficznym miejscu, gdzie w okresie letnim występuje najazd ludzi z zewnątrz. Powiedział, że w lecie korzysta z kameralnej plaży nad Jeziorem Luterskim. Zawsze jak tam przyjadą ludzie z zewnątrz, zastanawia się czy po ich odjeździe iść kąpać się na tę plażę czy nie. Jest pozostawione mnóstwo śmieci, butelki, puszki. Musimy w jakiś sposób zabezpieczyć się przed tymi śmieciami, które mnożą się w okresie lata. Całe ciągi wzdłuż szosy są zaśmiecone.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż podpisywanie umów to jedna sprawa, a rzeczywiste dojechanie po odbiór tych śmieci druga. Czyli najpierw trzeba zrobić pierwszy krok, natomiast następny krok należy do nas, aby zapewnić skuteczne dojechanie do tych odbiorców. Jest jeszcze jedna ważna rzecz, która napewno spędza sen z powiek wszystkim mieszkańcom, są to te punkty gromadzenia odpadów. To, w jaki sposób są one gromadzone na terenie naszej gminy, na terenie wsi, na terenie miasta urąga normalnym warunkom składowania tych odpadów. Nie jest to napewno nasza wizytówka. Przypomniał o wnioskach i interwencjach mieszkańców, które do niego napływają. Punkt przy parkingu za sklepem Pana Stanisława Compy, ciąg komunikacyjny, ciąg pieszy z kościoła. W pobliżu park, obelisk upamiętniający dawnych mieszkańców. Jest to nie chlubna wizytówka naszego miasta. Musimy też tutaj się zastanowić nad poprawieniem miejsc składowania śmieci, ale nie tylko w mieście, ale też w miejscowościach. O wiele przyjemniej będzie nam spojrzeć, że wjeżdżamy do zadbanej wsi. Gdzie jest łany i czysty punkt składowania tych odpadów. Te odpady nie walają się. Bezpańskie psy nie żywią się resztkami z pojemników czy z toreb, które nie trafiły do pojemnika. W sytuacji, kiedy będziemy zapisywać środki na przebudowanie takich punktów składowania, żebyśmy brali to pod uwagę i żebyśmy poparli Pana burmistrza w tej sprawie.
Radny Włodzimierz Suchocki stwierdził, iż przystanki należą do sołectw czy do gminy i w tych punktach, jeżeli część mieszkańców oczekuje, to wiadomo, że są to miejsca gdzie zbierają się śmieci. Także w takich miejscach powinny być umieszczane pojemniki na śmieci. Kwestia do ustalenie na czyj koszt śmieci będą wywożone z tych miejsc. Również w pobliżu świetlic wiejskich potrzebne są pojemniki. Dodał, iż też nie może być tak, że sklep ma tylko jeden mały biurowy kosz na śmieci. Przecież sklep jest typową produkcją tych śmieci.
Radny Andrzej Aptazy stwierdził, iż jeżeli zostaną postawione kosze, to po paru dniach już ich nie będzie. Ma nadzieję, że monitoring po części załatwi tę sprawę. Co z tego, że są postawione nowe pojemniki, jak po wichurze latają one po mieście.
Radny Mirosław Półtorzycki powiedział, iż przypuszcza, że każda wieś przeprowadziła już jakąś akcję sprzątania. Próbujemy każdy z nas indywidualnie zachęcać mieszkańców do czystości, do nie śmiecenia. W Franknowie jest jeden komplet pojemników do selektywnej zbiórki, drugi jest przy szkole czy na terenie szkoły. Wieś jest duża, przejeżdżając przez miejscowość Prosity, która jest wsią mniejsza od Franknowa, i wzdłuż całej drogi są cztery komplety pojemników do selektywnej zbiórki. Z jednej strony będziemy edukować, namawiać do selektywnej zbiórki, ale z drugiej strony nie może być tak, że w jednej części wsi stoi tylko jeden komplet koszy do selektywnej zbiorki.
Pani Ewa Szkuta stwierdziła, iż należy im zgłaszać takie wnioski, ze w danej miejscowości jest za mało pojemników do selektywnej zbiórki. Mając takie informacje będą starali się sukcesywnie dokupywać pojemniki tam gdzie ich brakuje.
Radny Mirosław Półtorzycki powiedział, że trzeba dać szansę mieszkańcom, bo jeżeli mieszkańcy będą musieli iść kilkaset metrów z workami na śmieci, to nie będą chcieli ich po prostu zanosić. Natomiast jeżeli postawimy te kosze to odpadnie ten argument, ze ja nie będę przez całą wieś niosła dziesięciu butelek plastikowych. Poprosił, aby w centralnych częściach wsi i przy przystankach postawić kosze.
Pani Ewa Szkuta poinformowała, że w maju 2006 roku w kierunku miejscowości Miejska Wieś leżała sterta śmieci. Były one pięknie ułożone, wywiezione. Znajdywały się tam dokumenty, faktury pewnego pana z Barczewa. Starta śmieci została sfotografowana i sprawa została przekazana na policję. W grudniu zapytała pana policjanta czy zostały w tej sprawie wyciągnięte jakieś konsekwencje, co się z tymi odpadami stało. Usłyszała, że psy to poniosły. Jednak jak psy mogły ponieść gruz, jakieś tam rury. Psy z pewnością nie zdołałyby ponieść takiej sterty tego typu odpadów.
Radny Stanisław Kawecki powiedział, iż jest jeszcze rozdysponowanie odpadów z oczyszczalni. Radny zaobserwował, że swego czasu były sytuacje, że ten osad znalazł się gdzieś na obrzeżach Jezioran koło Pana Włodarskiego. Od zeszłego roku obserwuje, że osad jest obecny na gruntach Pana Zalewskiego. Radnemu wydaje się, że rozrzucanie osadu na pole pod rośliny uprawne, które później idą na paszę dla zwierząt czy na pokarm dla ludzi jest niedopuszczalne. Uważa, że nie cała ilość osadu z oczyszczalnie jest zagospodarowywana w przyzwoity sposób. Trzeba pamiętać, że jest to osad z oczyszczalni gdzie przewijają się różne rzeczy. Różne metale ciężkie, które mogą spowodować silne skażenie biologiczne. Stwierdził, iż konieczne jest zwiększenie liczby policjantów, którzy nie zajmowaliby się sprawami kryminalnymi, ale takimi sprawami porządkowymi.
Pan Przewodniczący zapytał czy ten osad, który jest wywożony i ma być przeznaczony do dalszego wykorzystania musi mieć przeprowadzone badania, które stwierdzą czy nadaje się on do danego wykorzystania?
Pani Justyna Zięba odpowiedziała, że ten osad jest badany corocznie, czy spełnia warunki bakteriologiczno – biologiczne, bo wiadomo, że żaden osad nie może być rozkładany do celów spożywczych, natomiast do produkcyjnych może być.
Pan Przewodniczący zapytał, czy do celów spożywczych to bez względu na to czy spożywającym jest człowiek czy zwierze?
Pani Justyna Zięba odpowiedziała, ze tak bez względu na to, czy jest to człowiek czy zwierze. Do celów produkcyjnych osad jest wykorzystywany w szkółkach leśnych itp.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż są bardzo różne głosy padają w tej sprawie czy edukować, czy już skończyć edukować i zacząć egzekwować. Zawsze jest ten dylemat, metoda kija i marchewki, czy ta marchewka została już zjedzona, czy ten kij należy już wyjąć. Myśli, że zdania na ten temat będą podzielone, ale na pewno trzeba wykonać ten pierwszy ruch. Trzeba dać szansę wszystkim do zawarcia umów na wywóz nieczystości i spowodować, aby ten wywóz był skuteczny ze strony firm, które mają prawo działać na terenie gminy. Uważa, że pomysł radnej Ewy Maculewicz jest bardzo trafny. Mimo, iż przez tak długi czas mieszkańcy byli edukowani to jednak trzeba dać im szansę na uświadomienie tego jak konieczne jest podpisanie umowy na wywóz śmieci. Natomiast później zastosować metodę, o której mówił radny Zbigniew Czabrycki, czyli skuteczne działanie i egzekwowanie.
Następnie Pan Przewodniczący zamknął dyskusję.
Ad. 6. Wytypowanie dwóch przedstawicieli Rady Miejskiej do składu Społecznej Komisji Mieszkaniowej.
Wytypowano dwóch następujących przedstawicieli Rady Miejskiej do składu Społecznej Komisji Mieszkaniowej, a mianowicie radnego Krzysztofa Grabowskiego oraz radnego Zbigniewa Czabryckiego.
Następnie Pan Przewodniczący serdecznie przywitał wszystkich nowo wybranych sołtysów. Po czym sołtysi kolejno przedstawili się zarówno ci nowo wybrani, jak i ci którzy zostali wybrani już do kolejnej kadencji.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż starał się dowiedzieć jaki udział gmina Jeziorany ma we wspólnym przedsięwzięciu wysypiska w Sękitach – gmina Bisztynek. Powiedział, iż pamięta, że poprzednia rada wyasygnowała środki na zakup kompaktora. Przewodniczący stwierdził, iż konstrukcja tego wspólnego porozumienia nie jest mu do końca znana. Dodał, iż to pytanie kieruje do Pani Sekretarz, aby ewentualnie sprawdzić ta kwestię, jak to wygląda. Miasto Olsztyn po zamknięciu wysypiska w Łęgajnach miejsce składowania śmieci znajdzie w gminie Bisztynek. Dodał, iż takie są doniesienia z prasy.
Pan Burmistrz stwierdził, iż Ministerstwo Ochrony Środowiska wymyśliło, ze jedno wysypisko śmieci będzie przypadało na 150 000 mieszkańców i sytuacja taka jest uzasadniona pod względem ekonomicznym i ekologicznym.
Ad. 7. Podjęcie uchwał w sprawie:
1)zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia składów osobowych komisji rady,
Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych.
Rada w wyniku głosowania przy jednym głosie „wstrzymującym się„
podjęła uchwałę Nr V/37/07
zmieniającą uchwałę w sprawie ustalenia składów osobowych komisji rady,
stanowiącą załącznik nr 1 do protokołu
2) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Zakładu Administracji Domów Mieszkalnych,
Pani Danuta Zawolska – Sekretarz Gminy wyjaśniła, że środki do zakupu wyposażenia (zamiatarki) zapewni gmina w 2007 roku w wysokości 165,00,00 zł w związku z planowanym przejęciem przez Zakład Administracji Domów Mieszkalnych w Jezioranach zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminie od 1 stycznia 2008 roku. Dodała, iż do chwili przejęcia zadania dotyczącego utrzymania czystości i porządku w gminie przez Zakład Administracji Domów Mieszkalnych zamiatarka będzie wykorzystywana do oczyszczania terenu gminy nieprzekazanego do realizacji innym podmiotom jak również w przypadku wykonania zastępczego.
Radny Stanisław Kawecki zapytał, od kiedy zamiatarka byłaby na terenie gminy Jeziorany?
Pan Burmistrz odpowiedział, że od przyszłego tygodnia.
Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych.
Rada w wyniku głosowania przy dwóch głosach „wstrzymujących się”
podjęła uchwałę Nr V/38/07
zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia statutu
Zakładu Administracji Domów Mieszkalnych,
stanowiącą załącznik nr 2 do protokołu
3) ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2007 rok,
Pani Agnieszka Kiljan – Kierownik Referatu Organizacyjno – Społecznego, poinformowała, że zgodnie z art. 30 ust.6 i 6a Karty Nauczyciela, organy prowadzące szkoły określają corocznie dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego w drodze regulaminu obowiązującego do 1 stycznia do 31 grudnia wysokość następujących dodatków:
1) dodatku motywacyjnego,
2) dodatku funkcyjnego,
3) dodatku za warunki pracy,
4) wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw,
5) dodatku mieszkaniowego,
6) dodatku za wysługę lat,
7) nagród z funduszu nagród.
Regulamin podlega uzgodnieniu ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli.
Posiedzenia komisji ustalającej regulamin odbyły się w dniu 7 i 19 marca 2007r. roku, kolejne ustalone jest na dzień 23 marca 2007r., na których uzgadniano wysokość oraz zasady wypłacania dodatków: motywacyjnego, za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, dodatku mieszkaniowego, za wysługę lat, nagród z funduszu nagród.
W porównaniu do roku ubiegłego nastąpił wzrost:
1) dodatku funkcyjnego dla dyrektorów, nauczycieli będących wychowawcami oraz dla nauczycieli będących opiekunami stażu Według uzgodnień wysokość dodatków w tabeli kształtuje się następująco:
Lp. |
Stanowisko kierownicze |
Wysokość stawki w złotych w 2006 roku |
Wysokość stawki w złotych w 2007 roku |
1) |
dyrektor przedszkola czynnego ponad 5 godzin dziennie |
od 250 do 325 |
350 |
2) |
dyrektor szkoły liczącej do 7 oddziałów |
od 277 do 372 |
500 |
3) |
dyrektor szkoły liczącej od 8 do 16 oddziałów |
od 300 do 417 |
550 |
4) |
dyrektor szkoły liczącej 17 i więcej oddziałów |
od 359 do 650 |
550 |
5) |
wicedyrektor szkoły |
od 200 do 372 |
380 |
6) |
Kierownik świetlicy |
od 103 do 207 |
150 |
7) |
Wychowawca klasy |
od 30 do 40
(otrzymywali 30 zł) |
60 |
8) |
Opiekun stażu |
od 20 do 40
( otrzymywali 20 zł) |
30 |
2) wzrost dodatku motywacyjnego z kwoty 100 zł na etat kalkulacyjny do kwoty 110 zł na etat kalkulacyjny. Dodatkowo skrócono okres oczekiwania stażysty na dodatek motywacyjny. Poprzedni zapis zezwalał na przyznanie dodatku nauczycielowi stażyście po przepracowaniu 6 miesięcy w szkole, natomiast obecny – po przepracowaniu 3 miesięcy w szkole.
3) obniżenie dodatku mieszkaniowego:
z kwot:
1) przy jednej osobie w rodzinie - 3 %
2) przy dwóch osobach w rodzinie - 4%
3) przy trzech osobach w rodzinie - 5%
4) przy czterech osobach i więcej w rodzinie - 6%
najniższego wynagrodzenia nauczyciela stażysty, ustalonego corocznie w rozporządzeniu
do stawki:
- przy jednej osobie w rodzinie - 7 zł
- przy dwóch osobach w rodzinie - 15 zł
- przy trzech osobach w rodzinie - 22 zł
- przy czterech osobach i więcej w rodzinie – 30 zł
Pozostałe warunki wynagradzania nie uległy zmianie.
Protokół uzgodnień podpisany przez zainteresowane strony jest wiążący dla Rady Miejskiej i wszelkie jego zmiany podlegają ponownemu uzgadnianiu ze związkami zawodowymi.
Pani Agnieszka Kiljan dodała, że wobec powyższych uzgodnień wynikających ze zmiany kwot dodatków, budżet gminy poniesie dodatkowe koszty w wysokości 36 577 zł.
Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych.
Rada w wyniku głosowania jednogłośnie
podjęła uchwałę Nr V/39/07
w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2007 rok,
stanowiącą załącznik nr 3 do protokołu
4)zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z hali sportowej przy ul. Konopnickiej w Jezioranach,
Pani Agnieszka Kiljan – Kierownik Referatu Organizacyjno – Społecznego wyjaśniła, iż poprzedni zapis § 1 ust. 1 regulaminu korzystania z hali sportowej nie obejmował wykorzystania hali do organizacji imprez okolicznościowych. Wprowadzenie zapisu pozwoli na dodatkowe pozyskiwanie środków finansowych przez użytkowanie obiektu. Dodała, że uchwała nie powoduje żadnych dodatkowych kosztów dla budżetu gminy.
Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych.
Rada w wyniku głosowania przy jednym głosie wstrzymującym się
podjęła uchwałę Nr V/40/07
zmieniającą uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z hali sportowej przy ul. Konopnickiej w Jezioranach,
stanowiącą załącznik nr 4 do protokołu
5)finansowania zadania „Budowa boiska do piłki nożnej przy ul. Konopnickiej 13 w Jezioranach” w ramach programu „Blisko boisko”,
Radny Zbigniew Czabrycki program „Blisko boisko” daje możliwość wybudowania sztucznego boiska w Jezioranach. Oczywiście przy wkładzie własnym z możliwością pozyskania środków z ministerstwa i z PZU. Po skalkulowaniu kosztów okazało się, że całość tego boiska będzie kosztowała 582 294,80 zł. Poinformował, iż montaż finansowy projektu stanowią:
a) środki własne w wysokości 262 294,80 zł,
b) środki Ministerstwa Sportu RP w wysokości 140 000 zł
c) środki PZU S.A. i PZU Życie S.A. w wysokości 180 000 zł.
Jeżeli otrzymamy dotację to ta inwestycja będzie nadal kontynuowana, jeżeli nie dostaniemy środków z ministerstwa to ta inwestycja jakby automatycznie przestanie istnieć. To boisko zostanie wykonane na stadionie szkolnym przy Szkole Podstawowej i Gimnazjum w Jezioranach. Na istniejącym stadionie jest bieżnia żużlowa. Boisko piłkarskie, które zostanie zrobione w ramach powyższego programu o wymiarach 60x30 będzie ogrodzone na wysokość 4 metrów, ponieważ takie są wymogi programu. To będzie jak gdyby pierwszy etap, ponieważ w Ministerstwie sportu jest następny program, który przewiduje budowę boiska wielofunkcyjnego o wymiarach 44x22. Na takim boisku wielofunkcyjnym znajdowałoby się boisko do piłki ręcznej, kort tenisowy, dwa boiska do piłki koszykowej i dwa boiska do piłki siatkowej. To boisko również będzie ogrodzone na wysokość 4 metrów. Ministerstwo przewiduje 50% finansowania tego zadania. Program można pisać do końca kwietnia. Dlatego też dzisiaj podejmujemy uchwałę, ale rozmawiamy tylko o boisku 34x60, ponieważ to są dwa oddzielne zadania. Nie mogliśmy zrobić tego jednorazowo, ponieważ ministerstwo mogłoby nam odrzucić te zadanie. Natomiast, jeżeli robimy to w dwóch etapach, czyli dwa oddzielne boiska, to wtedy możemy korzystać z środków dwóch programów. Uważa, że trzeba w jakiś sposób zapewnić dzieciom, młodzieży jak również dorosłym warunki do tego żeby można było aktywnie wypoczywać. I nie chodzi tylko o młodzież jeziorańską, ale o młodzież z całej gminy, ponieważ planujemy dowożenie dzieci i młodzieży z różnych miejscowości, z terenów wiejskich do Jezioran na zajęcia popołudniowe. Uważa, ze gra jest warta świeczki. Ma nadzieję, że programy zostaną w ministerstwie pozytywnie rozpatrzone i już pierwszego września nastąpi uroczyste otwarcie boiska.
Pan Przewodniczący zapytał, z czego wynikają zmiany wielkości kwot podanych w uchwale?
Radny Zbigniew Czabrycki wyjaśnił, iż w poprzednim projekcie uchwały były podane kwoty bez kosztu kosztorysu inwestorskiego. Natomiast w obecnym projekcie jest już wliczony kosztorys inwestorski.
Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych.
Rada w wyniku głosowania przy dwóch głosach „wstrzymujących się”
podjęła uchwałę Nr V/41/07
w sprawie finansowania zadania „Budowa boiska do piłki nożnej przy ul. Konopnickiej 13 w Jezioranach” w ramach programu „Blisko boisko”,
stanowiącą załącznik nr 5 do protokołu
6) wydawania Gazety Lokalnej „W Jezioranach”,
Pani Agnieszka Kiljan – Kierownik Referatu Organizacyjno – Społecznego wyjaśniła, że zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.) wynika konieczność zarejestrowania wydawnictwa periodycznego w sądzie wojewódzkim właściwym miejscowo dla siedziby wydawcy. Wniosek został złożony w dniu 12 lutego br.
Wydawcą Gazety jest Urząd Miejski w Jezioranach. Środki finansowe na wydawanie czasopisma są zabezpieczone w budżecie promocji Gminy. Poinformowała, że przy założeniu, że średniomiesięczny nakład Gazety będzie wynosił 500 egzemplarzy (miesięczny koszt wydruku wynosi 350 zł netto), to do końca roku budżetowego 2007 koszt wydruku Gazety wyniesie 2.800 netto.
Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych.
Rada w wyniku głosowania przy jednym głosie „wstrzymującym się”
podjęła uchwałę Nr V/42/07
w sprawie wydawania Gazety Lokalnej „W Jezioranach”,
stanowiącą załącznik nr 6 do protokołu
7) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Zakładu Obsługi Gminnych Jednostek Organizacyjnych w Jezioranach,
Pan Wiesław Jesionek – Kierownik Zakładu Obsługi Gminnych Jednostek Organizacyjnych powiedział, że zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Jezioranach Nr XIX/210/05 z dnia 11 marca 2005r. Zakład Obsługi Gminnych Jednostek Organizacyjnych został zobowiązany do prowadzenia dodatkowych spraw wynikających z odrębnych przepisów tj.:
- prowadzenie i bieżąca aktualizacja Systemu Informacji Oświatowej,
- prowadzenie całości spraw związanych z pomocą materialną o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Jeziorany.
W ciągu roku szkolnego wydaje się ok. 800 decyzji administracyjnych, w tym decyzje zmieniające w zależność od wysokości otrzymanej dotacji na ww cel. Wypłaca się rocznie ok. 200 tys.zł.
Ponadto rozszerzone zostały formy współpracy z Urzędem Pracy Powiatu Olsztyńskiego w zakresie zatrudniania pracowników, co wiąże się z dodatkową pracą administracyjną. Zatrudniamy pracowników w ramach: robót publicznych, interwencyjnych, przygotowania zawodowego, stażu, prac społecznie użytecznych.
Pozostali pracownicy administracyjni zatrudnieni w Zakładzie nie mogą przejąć wyżej wymienionych obowiązków, ponieważ ich stanowiska są już obciążone optymalnie.
W związku z powyższym uzasadnione jest utworzenie nowego stanowiska pracy, w którego zakresie znajdowałaby się realizacja wymienionych zadań.
Dodał, iż obciążenie budżetu w 2007 roku w związku z zatrudnieniem pracownika wyniesie 12 722,21 zł.
Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych.
Rada w wyniku głosowania przy jednym głosie „wstrzymującym się”
podjęła uchwałę Nr V/43/07
zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Zakładu Obsługi Gminnych Jednostek Organizacyjnych w Jezioranach,
stanowiącą załącznik nr 7 do protokołu
8) zmian w budżecie gminy na 2007 rok,
Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy omówiła projekt uchwały, który stanowi załącznik nr do protokołu.
Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.
Rada w wyniku głosowania przy jednym głosie „wstrzymującym się”
podjęła uchwałę Nr V/44/07
w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok,
stanowiącą załącznik nr 8 do protokołu
Ad. 8. Przyjęcie protokołu IV sesji.
Protokół z IV sesji udostępniony był do wglądu w dniu sesji.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych.
Rada w wyniku głosowania przy jednym głosie „wstrzymującym się” przyjęła protokół z IV sesji Rady Miejskiej w Jezioranach odbytej w dniu 29 marca 2007 roku.
Ad. 9. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy udzieliła odpowiedzi na pytanie zadane przez Pana Przewodniczącego dotyczące wprowadzenia w grudniu 2006 roku podwyżek dla pracowników administracji. Pani Skarbnik wyjaśniła, iż Pan Burmistrz dokonał podwyżek w większości dla pracowników z wyższym wykształceniem. Podwyżek dokonano z pozostałej kwoty z limitu na podwyżki.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż w grudniu uchwalane były zmiany w budżecie na 2006 rok i zwiększaliśmy kwoty w paragrafie wynagrodzeń. Uzasadniono to wtedy tym, że jest to wynikiem niezbędnej odprawy, która musiała się odbyć dla odchodzącej Pani Burmistrz Aurelii Kamieńskiej – Sydor. Grupa pracowników jest zawiedziona, że podwyżka objęła tylko pracowników Urzędu Miejskiego. Stwierdził, iż jego intencją nie jest stawianie zarzutu bez podstawy prawnej tylko chce wiedzieć, jaki mechanizm służył temu, że akurat ta część grupy zawodowej została objęta podwyżką a nie pozostali urzędnicy. Natomiast ta informacja którą podała Pani Skarbnik kłóci się z tymi informacjami, które są podstawą do zwiększenia zmian w budżecie na koniec 2006 roku. Gdzie było to zwiększenie po stronie wydatków, a w chwili obecnej Pani Skarbnik przekazuje informację, że jednak te środki finansowe pozostawały, czy jest jakaś sprzeczność między jedną informacja a drugą.
Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy uważa, że tu nie ma żadnej sprzeczności. Poinformowała, iż w wynagrodzeniach nie było planu zagwarantowanego na taka odprawę dla Pani Burmistrz. Skoro nie było wymienionej pełnej pozycji na odprawę należałoby dokonać zwiększenia poprzez radę. Natomiast tamte środki, które zostały na podwyżki dotyczyły oszczędności z innych tytułów.
Pan Przewodniczący zapytał ile wyniosła pełna kwota środków przeznaczonych na podwyżki?
Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy powiedziała, iż na następnej sesji udzieli takiej informacji.
Pan Przewodniczący zapytał, czy taka podwyżka nie powinna objąć także innych pracowników administracji?
Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy stwierdziła, iż inne grupy zawodowe zatrudnione w innych jednostkach również posiadały limit na podwyżki, który wykorzystały. W Urzędzie Miejskim Pani Burmistrz nie wyczerpała tego limitu.
Ad. 10. Wolne wnioski i zapytania.
Radny Włodzimierz Suchocki zapytał, dlaczego Pan Radziszewski – Prezes Zakładu Wodociągów i Kanalizacji nie bierze udziału w sesjach Rady Miejskiej? Złożył obietnice nawiezienia żwiru na drogę biegnąca przez środek miejscowości Frankowo i do tej pory nie zostało to wykonane.
Pan Przewodniczący wyjaśnił, iż Pan Radziszewski jest zapraszany na każdą sesję Rady Miejskiej.
Radny Włodzimierz Suchocki zapytał radnego Wiesława Budrewicza, dlaczego w Wojtówce przez jakiś czas była zła jakość wody?
Radny Wiesław Budrewicz poinformował, iż dwa dni była zła jakość wody, ponieważ wystąpiła awaria, pękła rura. Jednak w tym momencie wszystkie usterki są już naprawione.
W związku z tym, że porządek obrad V sesji Rady Miejskiej w Jezioranach został wyczerpany Przewodniczący Rady Miejskiej w Jezioranach zakończył obrady V sesji dziękując wszystkim za przybycie i udział w obradach.
Protokołowała Przewodniczący Rady Miejskiej
Agnieszka Kiljan Leszek Boczkowski