PROTOKÓŁ VI/2007

 

Szóstej  sesji Rady Miejskiej w Jezioranach,

 odbytej w dniu 27 kwietnia  2007 roku

w sali konferencyjnej Miejskiego Ośrodka Kultury i Sportu w Jezioranach

przy ul. Konopnickiej 4

 

Początek obrad rozpoczęto o godz. 10.00 zakończono o godz. 15.00.

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej serdecznie przywitał wszystkich sołtysów poprzedniej kadencji, którzy pracowali na rzecz naszej społeczności.

„Bardzo serdecznie chcę także powitać po raz pierwszy na naszym posiedzeniu Pana Edwarda Sirojcia, który jest od niedawna nowym Kierownikiem Rewiru Dzielnicowych w Jezioranach. To w jaki sposób funkcjonują organy bezpieczeństwa, także ma wpływ na samopoczucie mieszkańców. Wspomagajmy nowego kierownika, aby czuł, że ma tutaj pomoc nie tylko wśród radnych, ale i wśród mieszkańców. Bo tak naprawdę to wszystko jest dla naszego bezpieczeństwa i dla naszego spokoju. Wszyscy deklarowaliśmy idąc do wyborów, że będziemy wspomagać wszystkie inicjatywy, które mają poprawić jakość naszego życia. Życzymy Panu kierownikowi na tej nowej drodze wszystkiego najlepszego, wytrwałości. Mogę chyba w imieniu nas wszystkich złożyć deklarację dla Pana Kierownika, że będziemy go wspierać we wszystkich inicjatywach, które mają poprawić bezpieczeństwo i porządek na terenie gminy Jeziorany”.

Ponadto Pan Przewodniczący przywitał wszystkich radnych, Pana Burmistrza - Macieja Leszczyńskiego, Pana Wiceburmistrza - Władysława Daligę, Panią Sekretarz - Danutę Zawolską, pracowników Urzędu Miejskiego w Jezioranach oraz Kierowników Jednostek Organizacyjnych.

 

Pan Przewodniczący otworzył VI sesję Rady Miejskiej w Jezioranach oraz oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji – lista obecności radnych stanowi załącznik nr 21 do protokołu, natomiast lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 22.

 

Pan Przewodniczący na sekretarza obrad powołał Panią Ewę Maculewicz.

 

Pan Przewodniczący odczytał porządek obrad VI sesji Rady Miejskiej w Jezioranach:

 

1. Otwarcie i akceptacja porządku obrad.

2. Uroczyste pożegnanie sołtysów poprzedniej kadencji.

3. Interpelacje i wnioski radnych.

4. Sprawozdanie Burmistrza z działalności między sesjami.

5. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2006 rok:

1)           wystąpienie:

a)      Skarbnika

b)      Burmistrza - opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie o sprawozdaniu Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2006 rok,

2) dyskusja:

a)      przedstawienie oceny sprawozdania Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2006 rok – wystąpienie przewodniczących Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Spraw Społecznych oraz Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa,

b)      przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej o sprawozdaniu Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2006 rok,

c)      dyskusja Radnych nad sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2006 rok,

3) przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu gminy za 2006 rok,

4) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu gminy za 2006 rok,

5) podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Jezioran z wykonania budżetu gminy za 2006 rok.

6. Podjęcie uchwał w sprawie:

 

1)      uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2007 – 2008,

2)      finansowania zadania „Budowa boiska wielofunkcyjnego przy ul. Konopnickiej 13 w Jezioranach”,

3)      wystawienia weksla in blanco jako zabezpieczenie wydatkowania środków z programu BLISKO BOISKO,

4)      upoważnienia Burmistrza Jezioran do zawarcia umowy z Ministerstwem Sportu RP,

5)      wystąpienia Gminy Jeziorany ze Stowarzyszenia Gmin Rzeczpospolitej Polskiej,

6)      odwołania kierownika urzędu stanu cywilnego,

7)      nadania statutu Miejskiemu Ośrodkowi Kultury i Sportu w Jezioranach,

8)      przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Jeziorany

9)      sprzedaży nieruchomości położonej na terenie Gminy Jeziorany,

10)  zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zasad gospodarki nieruchomościami i stosowania bonifikat,

11)  zmian w budżecie gminy na 2007 rok,

12)  zmieniająca uchwałę w sprawie wydawania Gazety Lokalnej „W Jezioranach”.

 

7. Przyjęcie protokołu V sesji.

8. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

9.Wolne wnioski i zapytania.

 

Pan Przewodniczący zapytał: „czy są  uwagi i propozycje dotyczące przedstawionego porządku obrad?”

 

Pani Danuta Zawolska – Sekretarz Gminy zawnioskowała o wprowadzenie do porządku obrad uchwały „w sprawie powołania kierownika urzędu stanu cywilnego” oraz zdjęcie z porządku obrad uchwały:

 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Jeziorany” z powodu rozbieżności między planem zagospodarowania przestrzennego miasta Jeziorany a studium uwarunkowań. Pani Sekretarz zawnioskowała także o zdjęcie z porządku obrad uchwałę zmieniającą uchwałę:

w sprawie określenia zasad gospodarki nieruchomościami i stosowania bonifikat”, ponieważ Komisja Oświaty i Komisja Budżetu po rozpatrzeniu projektu uchwały podjęły taką decyzje.

 

Pan Przewodniczący stwierdził, iż aby gmina mogła przystąpić do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, to zamierzenia dotyczące treści i zakresu tego planu muszą być zgodne ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Miasta i
Gminy Jeziorany uchwalonego w roku 2001. Jeżeli intencją rady jest uchwalenie planu w obecnym kształcie, to należy najpierw dokonać zmian w studium. Z tego też względu  uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Jeziorany została zdjęta z porządku obrad.

Pan Przewodniczący zapytał: „kto jest za przyjęciem zmian zaproponowanych przez
Panią Sekretarz?”

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęła zaproponowane zmiany.

 

Porządek obrad VI sesji Rady Miejskiej w Jezioranach po wprowadzeniu zmian przedstawia się następująco:

 

1. Otwarcie i akceptacja porządku obrad.

2. Uroczyste pożegnanie sołtysów poprzedniej kadencji.

3. Interpelacje i wnioski radnych.

4. Sprawozdanie Burmistrza z działalności między sesjami.

5. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2006 rok:

1)      wystąpienie:

a)      Skarbnika

b)      Burmistrza - opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie o sprawozdaniu Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2006 rok,

2) dyskusja:

c)      przedstawienie oceny sprawozdania Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2006 rok – wystąpienie przewodniczących Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Spraw Społecznych oraz Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa,

d)      przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej o sprawozdaniu Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2006 rok,

c)      dyskusja Radnych nad sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2006 rok,

3) przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu gminy za 2006 rok,

4) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu gminy za 2006 rok,

5) podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Jezioran z wykonania budżetu gminy za 2006 rok.

6. Podjęcie uchwał w sprawie:

 

1)      uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2007 – 2008,

2)      finansowania zadania „Budowa boiska wielofunkcyjnego przy ul. Konopnickiej 13 w Jezioranach”,

3)      wystawienia weksla in blanco jako zabezpieczenie wydatkowania środków z programu BLISKO BOISKO,

4)      upoważnienia Burmistrza Jezioran do zawarcia umowy z Ministerstwem Sportu RP,

5)      wystąpienia Gminy Jeziorany ze Stowarzyszenia Gmin Rzeczpospolitej Polskiej,

6)       nadania statutu Miejskiemu Ośrodkowi Kultury i Sportu w Jezioranach,

7)      odwołania kierownika urzędu stanu cywilnego,

8)      powołania kierownika urzędu stanu cywilnego,

9)      sprzedaży nieruchomości położonej na terenie Gminy Jeziorany,

10)  zmian w budżecie gminy na 2007 rok,

11)  zmieniająca uchwałę w sprawie wydawania Gazety Lokalnej „W Jezioranach”.

 

7. Przyjęcie protokołu V sesji.

8. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

9.Wolne wnioski i zapytania.

 

 

Ad. 2.

Uroczyste pożegnanie sołtysów poprzedniej kadencji.

 

Pan Przewodniczący stwierdził, iż w roku bieżącym 2007 odbyły się wybory sołtysów  w miejscowościach położonych na terenie Gminy Jeziorany. Wybory te wyłoniły nowe osoby do pełnienia tej zaszczytnej funkcji. Sołtysi pracowali na rzecz społeczności lokalnych, na rzecz mieszkańców swoich miejscowości i gminy. Dodał, iż tym wszystkim sołtysom należy się uhonorowanie tego okresu zapisania się w naszej pamięci.

 

Następnie Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej, Pan Maciej Leszczyński – Burmistrz Jezioran i Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza wręczyli podziękowania wraz z upominkami dla sołtysów poprzedniej kadencji obecnych na sesji, a mianowicie dla:

 

·        Pana Józefa Adamca – sołtysa sołectwa Radostowo,

·        Pana Mariana Napiórkowskiego – sołtys sołectwa Miejska Wieś,

·        Pana Edwarda Zarzecznego – sołtysa sołectwa Kramarzewo,

·        Pana Jana Madziewicza – sołtysa sołectwa Franknowo

 

Pan Przewodniczący jeszcze raz serdecznie pogratulował wszystkim sołtysom. Podziękował za ten czas, który poświęcili dla mieszkańców Gminy Jeziorany. „Myślę, że będziecie wspomagać nowych sołtysów radą, dobrym słowem, bo w sumie wszyscy pracujemy dla dobra tej gminy. Z kolei nowym sołtysom życzę takiego samego okresu, takiej kadencji i zrozumienia. Serdecznie raz jeszcze gratuluję”.

 

Ad. 3. Interpelacje i wnioski radnych.

 

Radny Stanisław Kawecki powiedział, iż swego czasu ze strony władz państwowych była obietnica budowy Świątyni Opatrzności Bożej. Jednak te działania prowadzone są bardzo wolno. W związku z tym radny zaapelował do wszystkich osób zgromadzonych na sesji, aby zebrać symboliczną kwotę na powyższy cel. Kwotę, którą będzie można zasilić obietnice przodków.

Ponadto radny stwierdził iż na Mszy Świętej trzeciego maja brakuje mu obecności sołtysów, niektórych radnych czyli elity naszej społeczności. Dodał, iż nie należy wymagać od społeczeństwa jeśli nie wymagamy od siebie. Uważa, że  w pierwszym rzędzie na radnych i sołtysach spoczywają największe obowiązki i trzeba o tym pamiętać.

 

Pan Przewodniczący powiedział, że nie wszyscy radni są tego samego wyznania. Nie wszyscy być może są praktykującymi katolikami. Niektórzy mogą być ateistami. Więc nie można ich stawiać pod ścianą. Uważa, że Świątynia Opatrzności Bożej jest bardzo szczytnym celem. Powiedział, że również  przekazał środki na budowę świątyni w trakcie trwania ogólnopolskiej akcji.  Dodał, iż nigdy nie wierzył w to, że jakikolwiek rząd będzie w stanie w pełni sfinansować tę inwestycję. Uważa, że budowa świątyni może być sfinansowana jedynie ze środków społecznych. Powiedział, że jeżeli nie będzie wysiłku finansowego „wielkich” tego kraju i świata, to nie będziemy mogli sami tego wybudować. Cel jest szczytny, ale nie należy stawiać ludzi o innych poglądach w kłopotliwej sytuacji. Myśli, że jest to bardzo słuszna inicjatywa Radnego Kaweckiego, ale zostawmy to sumieniu każdego radnego, sołtysa czy mieszkańca.

Radny Stanisław Kawecki powiedział, iż nie miał na myśli tego, aby każdy obowiązkowo przyznał jakąś część pieniędzy na budowę świątyni, chce żeby to była dobra wola każdego.

Pan Przewodniczący stwierdził, iż ta dobrowolność będzie wynikała z tego, że każdy będzie widział kto dał i ile.

Następnie Radny Stanisław Kawecki powiedział, iż niestety dzień 3 maja w naszej społeczności sprowadza się do tego, że jest to wolny dzień do obrobienia działki czy do porządkowania swojej posesji. Niestety kłóci się to z jego odczuciem świętowania 3 maja.

 

Ad. 4. Sprawozdanie Burmistrza z działalności między sesjami.

 

Pan Maciej Leszczyński – Burmistrz Jezioran przedstawił sprawozdanie z działalności między sesjami, które stanowi załącznik nr 20 do protokołu.

 

Pan Przewodniczący zapytał: „czy są pytania do sprawozdania z wykonania budżetu za 2006 rok?”

 

Radny Krzysztof Grabowski stwierdził, iż w miejscowości Studnica w kierunku Pana (...) został bardzo dobrze wykonany przepust i dlatego też bardzo za to dziękuję w imieniu własnym oraz mieszkańców.

 

Pan Przewodniczący zapytał na jakim etapie jest  przygotowanie dokumentacji na monitoring w Jezioranach?

 

Pan Burmistrz odpowiedział, iż najpierw trzeba zakończyć wymianie oświetlenia i dopiero wtedy zająć się monitoringiem. Dodał, iż dokumentacja na monitoring jest już przygotowana.

 

Radny Mirosław Półtorzycki zapytał, na jakim etapie są przygotowania do przetargu na remont nawierzchni we Franknowie. Po okresie zimowym jest sporo dziur w asfaltach. Zapytał jak ta sprawa rozciągnie się czasowo?

 

Pan Burmistrz odpowiedział, że do 15-20 maja bieżącego roku nawierzchnia  zostanie położona.

 

Pan Burmistrz poinformował Pana Huberta Konrada – sołtysa miejscowości Kiersztanowo, iż problem poboczy i rowów w miesiącu maju zostanie rozwiązany. Dodał, iż kierownik Dróg Powiatowych zapewnił, że pogłębianie rowów w Kiersztanowie odbędzie się w miesiącu maju. Natomiast same pobocze zostaną zrobione w miesiącu wrześniu bądź październiku.

 

Radny Stanisław Kawecki  stwierdził, że na drodze do Piszewa od strony Jezioran  po lewej stronie jadąc pod górę  prawie nie ma rowu i w momencie obfitych opadów woda spływa na asfalt.

 

Pan Burmistrz odpowiedział, że zostanie to zrobione. Stwierdził, iż starają się jak najszybciej rozwiązywać problemy związane z rowami, poboczami czy drogami, jednak wszystko zależy od tego ile jest przeznaczonych na ten cel środków.

 

Ad. 5. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2006 rok:

 

1)      wystąpienie:

a)      Skarbnika

Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy - omówiła sprawozdanie z wykonania budżetu za 2006 rok, które stanowi zał. nr 1 do protokołu.

 

b)      Burmistrza - opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie o sprawozdaniu Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2006 rok,

Pan Maciej Leszczyński – Burmistrz Jezioran przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie o przedłożonym przez Burmistrza Jezioran sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2006 rok (zał. nr 2).

 

2)      dyskusja:

 

e)      przedstawienie oceny sprawozdania Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2006 rok – wystąpienie przewodniczących Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Spraw Społecznych oraz Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa,

 

Pan Zbigniew Czabrycki – Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Spraw Społecznych przedstawił opinię Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Spraw Społecznych na temat sprawozdania Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2006 rok, które stanowi zał. nr 3 do protokołu.

 

Pan Włodzimierz Suchocki – Przewodniczący Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa przedstawił opinię Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa na temat sprawozdania Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2006 rok, co stanowi zał. nr 4 do protokołu.

 

f)        przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej o sprawozdaniu Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2006 rok,

Radny Krzysztof Niski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej o sprawozdaniu Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2006 rok, co stanowi zał. nr 5 do protokołu.

 

 

c)      dyskusja Radnych nad sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2006 rok,

 

Pan Przewodniczący stwierdził, iż dyskusja musi się odbyć, aby dopełnić wymogu formalnego. Myśli, że łatwiej byłoby dyskutować w sytuacji kiedy byłyby rozbieżne opinie co do wykonania budżetu gminy za rok 2006.

 

Radny Krzysztof Grabowski uważa, że zeszłoroczny budżet był bardzo ambitny i  został wykonany prawidłowo. Za to należy podziękować przede wszystkim włodarzom miasta i gminy oraz wszystkim pracownikom Urzędu Miejskiego w Jezioranach. Trzeba zaznaczyć, że poprzeczka została podniesiona przez Pana Burmistrza  znacznie wyżej. Dlatego też życzy wszystkim pracownikom dużo sił do pracy.

 

Radny Stanisław Kawecki przyłączył się do głosu radnego Grabowskiego. Stwierdził, iż zawsze chciałoby się osiągnąć trochę więcej. Dodał, iż jest to budżet na miarę naszych możliwości, gdzie są inwestycje z których należy się cieszyć. Powiedział, że dzisiaj rada udzieli absolutorium dla Pana Macieja Leszczyńskiego obecnego Burmistrza oraz dla poprzedniej Pani Burmistrz – Pani Aurelii Kamińskiej - Sydor. Powiedział, iż ten budżet wyraźnie pokazuje jaka jest ciągłość władzy. Mimo, że było dwóch burmistrzów za rok 2006, to absolutorium jest jedno. Uważa, że należą się wielkie podziękowania przede wszystkim dla Pani Skarbnik – Marii Compa za bieżącą pracę nad budżetem. Również dla tych wszystkich pracowników, którzy przyczynili się do realizacji tego budżetu, uważa bowiem, że jest to ogromny wysiłek. Chciałby  również żeby bezdyskusyjne i bez problemowo udało się radzie zrealizować budżet uchwalony na rok 2007. Żeby wszystko przebiegło ładnie, gładko, aby efekty tej pracy wszystkich pracowników Urzędu Miejskiego i radnych były jak najlepsze.

 

Pan Przewodniczący powiedział, że opinia Komisji Rewizyjnej oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej nie odnosi się do budżetu planowanego na 2006 rok, ale do budżetu już po wprowadzanych zmianach. Stwierdził, że zawsze w grudniu podejmowana jest uchwała zmian w budżecie gminy na 2006 rok. Wtedy zdejmowane są z realizacji te inwestycje, które się nie udały np. z powodu braku środków na zrealizowanie ich, bądź z powodu wpisania na wyrost jakieś inwestycji, którą chcielibyśmy zrealizować. Tak naprawdę w momencie uchwalania budżetu można było przewidzieć, że danych inwestycji nie zrealizujemy dlatego, że budżet nie jest w stanie tego udźwignąć, albo marne są szanse na zdobycie środków finansowych. Dlatego też zaopiniowany jest ten budżet, który rada w grudniu 2006 roku zmieniała. Poinformował, iż budżet jest zrealizowany w 99, 47%. Uważa, że jest to bardzo dobry wynik. Gdy uchwalany był budżet na 2007 rok, Pan Burmistrz podniósł nam wszystkim poprzeczkę, również sobie oraz pracownikom Urzędu Miejskiego w Jezioranach. Stwierdził, iż bardzo mocno poszliśmy do przodu. Dodał, iż życzył by sobie, aby zrealizować tegoroczny budżet w takim kształcie. Aby nie było konieczności zdejmowania w grudniu 2007 roku wielu inwestycji. Jednak myśli, że tak nie będzie dlatego, że ten rok jest rokiem w którym przygotowywane będą inwestycje pod względem techniczno - prawnym do tego, aby móc je rozpocząć i realizować w roku 2008.

Dodał, iż są nieliczne inwestycje, które będą realizowane w tym roku. Jednak z wielu powodów niektóre inwestycje nie ruszą w tym roku, ponieważ konkursy w ramach  których można uzyskać dofinansowanie tak naprawdę ruszą dopiero pod koniec 2007 r. Realizacja tych inwestycji w tym roku jest niemożliwa, nie mniej jednak dokumentacja jest gotowa. Dodał, iż grzechem jest nieskorzystanie z możliwości, które dadzą nam środki finansowe na realizację inwestycji.

 

Radny Stanisław Kawecki stwierdził, iż uważa, że jeśli jest cień szansy na pozyskanie środków finansowych na inwestycje, to należy te inwestycje wciągać do budżetu i zgłaszać, ponieważ taka jest możliwość. Podobna sytuacja jest z programem „Blisko Boisko” . Nie mamy stu procentowej pewności, że ta inwestycja nam się uda, ale są jakieś szanse i należy z nich korzystać.  Uważa, że dobrą rzeczą jest, że w ciągu roku można wprowadzać dodatkowe inwestycje, ponieważ życie niejednokrotnie zaskakuje. Można plany i nasze zamierzenia skorygować z możliwościami, a czasami rozszerzyć nasze możliwości.

 

Radny Tadeusz Cichowski stwierdził, iż chciałby zwrócić swoją uwagę na inny aspekt dzisiejszego porządku obrad czyli udzielenie absolutorium Burmistrzowi i rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu. Uchwała budżetowa jest zdaniem radnego najważniejszą uchwałą w gminie i jej realizacja przysparza wszystkim wiele kłopotów. W niej są nasze marzenia, nadzieje. Rada ma uprawnienia, bo jest to niezbywalne prawo rady do wnoszenia na każdej sesji poprawek do budżetu. Natomiast kwintesencją całej działalności jest właśnie dzisiejszy porządek obrad i punkt zawierający rozpatrzenie budżetu. Niezależnie od inicjatywy rady czy atmosfery panującej w radzie na dzisiejszy wynik głosowania nad wykonaniem budżetu mają wpływ przede wszystkim rygory prawa czyli realizacja sztuki realizacji tego budżetu. Burmistrz to jest bohater cichy, formalny. Tak naprawdę bohaterem są służby i Pani Skarbnik. Ona na bieżąco musi analizować wszystkie wymogi zawarte w ustawie o finansach publicznych itd. Rada opiera się na ocenie instytucji niezależnych czyli Regionalnej Izby Obrachunkowej  i wszystkich służb, które pilnują finansów. Ponadto gratuluje, że tak świetnie udało się zrealizować budżet 2006. Stwierdził, iż jest wieloletnim radnym i miał okazje oceniać różne budżety, różnie do tych budżetów podchodzić, ale dzisiejszy wynik tych analiz pokazuje jedno, że atmosfera w radzie jest dobra i służby finansowe czuwające nad realizacją budżetu.

 

Pani Maria Compa  - Skarbnik Gminy podziękowała za dobre i przyjazne słowa. Stwierdziła, iż ich praca polega na tym, że muszą wysłuchiwać propozycji wszystkich pracowników, radnych, sołtysów i mieszkańców gminy i starać się wprowadzać je w życie poprzez rozmowy z Panem Burmistrzem, kierując do niego wnioski o zmiany w budżecie. Dodała, iż także dużo pracy wykonuje budownictwo czyli służby merytoryczne. Jeżeli ta współpraca jest należyta to nadążamy z tym, aby wykazywać budżet  jak najlepiej. Podziękowała za słowa uznania, także w imieniu wszystkich służb oraz jednostek organizacyjnych.

 

3) przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu gminy za 2006 rok,

Radny Krzysztof Niski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Jezioran z tytułu wykonania budżetu gminy za 2006 rok, co stanowi zał. nr 6 do protokołu.

 

4) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu gminy za 2006 rok,

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej – przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu gminy za 2006 rok, co stanowi zał. nr 7 do protokołu.

 

 

Ad. 5. podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Jezioran z wykonania budżetu gminy za 2006 rok.

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr VI/45/07

w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Jezioran

z wykonania budżetu gminy za 2006 rok.

stanowiącą załącznik nr 8 do protokołu

 

Następnie Pan Burmistrz serdecznie podziękował Pani Skarbnik – Marii Compa, stwierdził, iż jest przekonany do swojej załogi i wie, że razem są w stanie zrealizować wszystkie zamierzenia. Podziękował serdecznie wszystkim pracownikom, ponieważ uważa ich za wspaniałych ludzi.

 

Następnie Pan Burmistrz oraz Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza wręczyli kosz kwiatów dla Pani Skarbnik – Marii Compa.

 

W dalszej kolejności głos zabrał Radny Stanisław Kawecki :

„ W tym miesiącu odeszła na emeryturę Pani Dyrektor Banku – Pani Romualda Szoka, nasza koleżanka radna. Chcieliśmy serdecznie podziękować Pani Dyrektor za tyle lat pracy w Spółdzielczym Banku Ludowym. Dokonała Pani naprawdę mnóstwo starań, zawsze będąc na walnym zebraniu w Olsztynie. Przyglądałem się jak Pani Dyrektor to robi, że od nas z jednej gminy zawsze było dużo więcej delegatów niż z kilku gmin, które wcześniej były w Spółdzielczym Banku Ludowym. Naprawdę ta nasza reprezentacja wyglądała bardzo okazale. Poza tym to jest ileś lat dokładania troski o  kredytowanie naszych rolników, o obsługę finansową. Uważam, że każdemu dyrektorowi, który rzetelnie wykonuje swoje obowiązki należy podziękować. Serdecznie dziękuję dla Pani Dyrektor”.

 

Po wypowiedzianych słowach radny Stanisław Kawecki wręczył kwiaty dla Pani Romualdy Szoki.

 

            Następnie  Pan Burmistrz w imieniu swoim i Pana Władysława Daligi – Zastępcy Burmistrza serdecznie podziękował Pani Romualdzie Szoka i powiedział: „Pani po prostu zostaje dla nas Panią Dyrektor”. Po czy wręczył Pani Romualdzie kwiaty.  

 

 

Ad. 6. Podjęcie uchwał w sprawie:

 

1)      uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2007 – 2008,

 

Pani Danuta Boradyn – Kierownik Miejskiego Ośrodka Kultury i Sportu przedstawiła projekt uchwały oraz wyjaśniła, że zgodnie z art. 10 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii ( Dz. U. Nr 179, poz. 1485 ze zm. ) Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii uchwala rada gminy. Środki finansowe na realizację Gminnego Programu na terenie naszej gminy zostały wpisane i zatwierdzone w Budżecie Gminy na rok 2007 w rozdziale 85753 ochrona zdrowia w wysokości 1000zł.

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr VI/46/07

w sprawie powołania komisji dyscyplinarnych I i II instancji do orzekania w sprawach dyscyplinarnych mianowanych pracowników samorządowych

stanowiącą załącznik nr 9 do protokołu

 

 

2)      finansowania zadania „Budowa boiska wielofunkcyjnego przy ul. Konopnickiej 13 w Jezioranach”,

Pan Przewodniczący poinformował, że projekt jest kolejnym etapem modernizacji stadionu szkolnego w Jezioranach przy ul. Konopnickiej 13. W ramach tego projektu planowana jest budowa boiska o wymiarach 22x44 m o nawierzchni syntetycznej.   

Maksymalna kwota dofinansowania ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej inwestycji realizowanej w ramach programu wynosić będzie 200 tys. zł, nie więcej jednak niż 50% wartości kosztorysowej.

Środki Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, którymi dysponuje Minister Sportu,  uruchamiane będą na podstawie zaakceptowanych, niezapłaconych przez wnioskodawcę faktur lub rachunków po wykorzystaniu środków własnych i po zakończeniu wykonania całego zakresu rzeczowego potwierdzonego protokółem odbioru.

Udział wnioskodawcy może być pokryty poprzez wykonanie prac sposobem gospodarczym lub w ramach robót publicznych albo prac społecznych.

Dodał, iż obciążenie budżetu wyniesie 203 637 zł tj. w wysokości jaką trzeba zabezpieczyć w ramach wkładu własnego. 

 

Ponadto Pan Przewodniczący stwierdził, iż każda inicjatywa jest warta poparcia, wsparcia i należy ją chwalić. Dodał, iż nie neguje inicjatywy radnego Czabryckiego jako inicjatora wszystkich spraw związanych z modernizacją boiska przy Szkole Podstawowej. Powiedział, iż jego odczucie jako radnego, który musi dbać o cały budżet, wprowadzenie tych dwóch inwestycji, jest obciążeniem dla budżetu o blisko 1 mln zł. Bądźmy dobrej myśli, że ta inwestycja zostanie dofinansowana. Stwierdził, iż nie można było przewidzieć pod koniec roku 2006 czy na początku roku 2007, że w ramach tego programu będzie można pozyskać środki, bo ten program pojawił się w marcu. Jest to pierwszy rok funkcjonowania rady w takim składzie i potrzeba czasu żeby móc wypracować właściwą konstrukcję budżetu, który da szansę realizacji. Marzyłoby się nam wszystkim, aby móc wprowadzić inicjatywy z chwilą, gdy jest uchwalony budżet na rok 2007. W tym przypadku jest szansa, że można pozyskać środki i pojawiła się ona w środku roku budżetowego. Z jednej strony jest to inicjatywa radnego Czabryckiego i należy to docenić i pochwalić. Z drugiej strony  jest to niebezpieczeństwo, że w pewnym momencie radni zostaną postawieni pod koniec roku przed dylematem. Dodał, iż obawia się żeby nie podniosły się w tej sytuacji głosy, że nie zbudujemy jakiegoś wodociągu dla jakiejś miejscowości czy kanalizacji dlatego, że  wymarzyliśmy sobie boisko na miarę obecnych czasów w Szkole Podstawowej, że myślimy tylko o mieszkańcach i uczniach z miasta. Powiedział, że wymóg programu jest taki, że boisko ma służyć wszystkim uczniom z całej gminy. Nie tylko podczas zajęć lekcyjnych, ale także poza godzinami lekcyjnymi. Jednak wszystko  uzależnione od tego, czy zostanie w sposób prawidłowy zorganizowany cały ruch związany z uczestniczeniem uczniów z miejscowości wiejskich w zajęciach poza lekcyjnych. Dodał, iż z dużą obawą i rezerwą podchodzi do tej sytuacji.

 

Radny Stanisław Kawecki stwierdził, iż zawsze był za interesami i inwestycjami wiejskimi, ale taką nadrzędną zasadą jest zachowanie pewnej równomierności w inwestycjach w Jezioranach i inwestycjach na wsi. Póki tego typu równowaga jest zachowywana, to uważa, że jest bardzo dobrze. BLISO BOISKO jest olbrzymią inwestycją, bo z pieniędzy gminy i podatników zostanie przekazanych aż 400.000 zł. Założeniem Pana Czabryckiego i wszystkich jest to, aby  boisko służyło szkole i wszystkim mieszkańcom gminy. Dodał, iż jest to inwestycja, która nie daje bezpośrednio dochodu, ale jest to poważna inwestycja, która będzie dbała o zdrowie fizyczne naszej młodzieży. Stwierdził, iż czasami podobnie jak Pan Przewodniczący  ma obawy, że na jakieś wydatki pod koniec roku 2007 zabraknie, ale jednak uważa, że boisko jest potrzebne.  

 

Następnie Pan Przewodniczący poinformował, iż program dokładnie określa jakie są wymogi dotyczące boiska. Musi one być odpowiednio ogrodzone i dostępne nie tylko w godzinach lekcyjnych, ale także w okresie poza lekcyjnym. Dodał, iż taka jest idea i podstawa dofinansowania tego zadania.

 

Radny Zbigniew Czabrycki  wyjaśnił, iż pisze się oświadczenia, że są to boiska ogólne dostępne dla dzieci i młodzieży. Natomiast jeżeli osoby dorosłe będą chciały korzystać z boiska, to oczywiście odpłatnie i to w jakiś sposób pokryje koszty utrzymania. Ponadto radny Czabrycki poinformował, iż w dniu dzisiejszym dzwonił do Ministerstwa Sportu, ponieważ wczoraj miały być rozpatrywane wnioski BLISKO BOISKO. Jednak niczego nie dowiedział się. 

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania przy dwóch głosach „wstrzymujących się”

podjęła uchwałę Nr VI/47/07

w sprawie finansowania zadania

„Budowa boiska wielofunkcyjnego przy ul. Konopnickiej 13 w Jezioranach”,

stanowiącą załącznik nr 10 do protokołu

 

 

3)      wystawienia weksla in blanco jako zabezpieczenie wydatkowania środków z programu BLISKO BOISKO,

Pan Przewodniczący wyjaśnił, że uchwała jest następstwem podjętej przez Radę Miejską w Jezioranach uchwały o zabezpieczeniu środków na realizację zadania „Budowa boiska do piłki nożnej przy ul. Konopnickiej 13 w Jezioranach” w ramach programu „Blisko boisko”.  Informacja o zakwalifikowaniu projektu będzie podana do wiadomości pod koniec kwietnia, bądź na początku maja. Ponieważ w tym okresie nie jest planowana sesja Rady, stąd musimy być przygotowani na sytuację, że dofinansowanie otrzymamy i Burmistrz będzie miał pełne uprawnienia do zawarcia umowy oraz zabezpieczenia projektu wekslem „in blanco”, bez konieczności zwoływania sesji.

Dodał, że uchwała rodzi skutki finansowe w wysokości zabezpieczenia wekslowego w przypadku, gdy gmina nie wywiąże się z zadań określonych w projekcie.

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr VI/48/07

w sprawie wystawienia weksla in blanco jako zabezpieczenie wydatkowania środków z programu BLISKO BOISKO,

stanowiącą załącznik nr 11 do protokołu

 

 

4)      upoważnienia Burmistrza Jezioran do zawarcia umowy z Ministerstwem Sportu RP,

Pan Przewodniczący poinformował, iż uchwała jest następstwem podjętej przez Radę Miejską w Jezioranach uchwały o zabezpieczeniu środków na realizację zadania „Budowa boiska do piłki nożnej przy ul. Konopnickiej 13 w Jezioranach” w ramach programu „Blisko boisko”.  Informacja o zakwalifikowaniu projektu będzie podana do wiadomości pod koniec kwietnia, bądź na początku maja. Ponieważ w tym okresie nie jest planowana sesja Rady, stąd musimy być przygotowani na sytuację, że dofinansowanie otrzymamy i Burmistrz będzie miał pełne uprawnienia do zawarcia umowy, bez konieczności zwoływania sesji.

Uchwała nie rodzi skutków finansowych dla budżetu.

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr VI/49/07

w sprawie upoważnienia Burmistrza Jezioran

do zawarcia umowy z Ministerstwem Sportu RP

stanowiącą załącznik nr 12 do protokołu

 

5)      wystąpienia Gminy Jeziorany ze Stowarzyszenia Gmin Rzeczpospolitej Polskiej,

Pani Agnieszka Kiljan – Kierownik Referatu Organizacyjno – Społecznego  wyjaśniła, iż przynależność do Stowarzyszenia Gmin Rzeczypospolitej Polskiej Euroregion BAŁTYK podyktowana była chęcią nawiązania współpracy z gminą partnerską w Obwodzie Kaliningradzkim ( Gusev). Ponadto  mieliśmy wspólnie występować o środki z  Euroregion BAŁTYK na realizację projektów kulturalnych i sportowych. Podpisanie umowy partnerskiej nie doszło do skutku, Gmina Gusev podpisała umowę z Gmina Mikołajki. Gmina do chwili obecnej nie nawiązała żadnej innej współpracy z gminą z Obwodu Kaliningradzkiego. Dlatego też  przynależność do  stowarzyszenia należy uznać za bezzasadną. Dodała, że w związku z wystąpieniem gminy Jeziorany ze Stowarzyszenia  Gmin Rzeczypospolitej Polskiej Euroregion BAŁTYK  gmina zaoszczędzi  należność z tytułu opłaty składki członkowskiej. Za 2006 rok  składka członkowska wyniosła 1478 zł.

(Roczna składka członkowska na 1 mieszkańca wynosi 0,18 zł ).

Następnie stwierdziła, iż podczas członkostwa w Euroregionie nie udało się gminie nawiązać współpracy. Dodała, iż to że gmina Jeziorany występuje z Euroregionu nie oznacza, że my tego partnera nie będziemy mieć. Jeżeli znowu nadarzy się okazja na współpracę, to gmina skorzysta z niej.

 

Pan Przewodniczący zapytał, czy nie warto sięgnąć do Polonii, która przebywa na Łotwie i Estonii?

 

Pani Agnieszka Kiljan wyjaśniła, iż tamtejsi mieszkańcy są bardziej zainteresowani polityką, oczekiwali od gminy, tak jakby poparcia politycznego. Gmina nie jest jeszcze na takim etapie żeby się włączać w takie działania typowo rządowe czy polityczne.

 

Radny Andrzej Aptazy zgodził się z Panią Agnieszką Kiljan i uważa, że w tej chwili należy wystąpić z Euroregionu Bałtyk, a jeżeli nadarzy się okazja nawiązania współpracy to gmina skorzysta z niej.

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania przy jednym głosie „wstrzymującym się”

podjęła uchwałę Nr VI/50/07

w sprawie wystąpienia Gminy Jeziorany

ze Stowarzyszenia Gmin Rzeczpospolitej Polskiej,

stanowiącą załącznik nr 13 do protokołu

6) nadania statutu Miejskiemu Ośrodkowi Kultury i Sportu w Jezioranach,

Pani Grażyna Sawko – Dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury i Sportu omówiła projekt uchwały oraz wyjaśniła, że uchwała ma charakter porządkowy, polegający na ujednoliceniu tekstu w świetle obowiązujących przepisów prawnych oraz przekształceniu Gminnego Centrum Informacji w Czytelnię Internetową. Uchwała nie rodzi skutków prawnych.

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr VI/51/07

w sprawie nadania statutu

Miejskiemu Ośrodkowi Kultury i Sportu w Jezioranach

stanowiącą załącznik nr 14 do protokołu

 

7)      odwołania kierownika urzędu stanu cywilnego,

Pan Przewodniczący poinformował, iż Pani Czesława Korkosz – Kierownik Stanu Cywilnego

z dniem 25 czerwca 2007 roku odchodzi na emeryturę, w związku z czym następuje podjęcie powyższej uchwały.

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr VI/52/07

w sprawie odwołania kierownika urzędu stanu cywilnego

stanowiącą załącznik nr 15 do protokołu

8)      powołania kierownika urzędu stanu cywilnego,

Pan Przewodniczący wyjaśnił, że w związku z odejściem na emeryturę Pani Czesławy Korkosz na Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego powołuje się  Panią Danutę Boradyn.

 

Pani Danuta Boradyn – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej serdecznie podziękowała za zaufanie oraz stwierdziła, iż ma nadzieje, że spełni oczekiwania Pana Burmistrza.

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr VI/53/07

w sprawie powołania kierownika urzędu stanu cywilnego

stanowiącą załącznik nr 16 do protokołu

 

9)      sprzedaży nieruchomości położonej na terenie Gminy Jeziorany,

Pan Przewodniczący wyjaśnił, iż lokal mieszkalny nr 1 w budynku nr 24 w Radostowie był lokalem użytkowym wyłączonym ze sprzedaży. Gmina dokonała przekształcenia lokalu użytkowego na lokal mieszkalny, nie dokonując jego remontu i koniecznego wyposażenia, tj. brak łazienki. Jest tylko pomieszczenie, centralne ogrzewanie wymaga całkowitej przeróbki (wymiana pieca i montaż grzejników oraz inne przeróbki). W budynku tym własnością Gminy jest tylko ten lokal, pozostałe lokale są własnością prywatną. Przeznaczenie do sprzedaży w/w lokalu w przetargu nieograniczonym nie wymaga nakładów ze strony Gminy. Koszt jego remontu poniesie nabywca.

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr VI/54/07

w sprawie sprzedaży nieruchomości położonej na terenie Gminy Jeziorany,

stanowiącą załącznik nr 17 do protokołu

 

10)  zmian w budżecie gminy na 2007 rok,

Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy przedstawiła uchwałę w sprawie zmian w budżecie na 2007 rok, która stanowi załącznik nr  18 do protokołu.

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr VI/55/07

w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok

stanowiącą załącznik nr 18 do protokołu

 

11)  zmieniająca uchwałę w sprawie wydawania Gazety Lokalnej „W Jezioranach”.

Pan Przewodniczący wyjaśnił, iż tytuł gazetki „W Jezioranach” został już zarejestrowany w Sądzie Okręgowym w Warszawie, w związku z tym grono redakcyjne wybrało inną nazwę dla jeziorańskiej gazety lokalnej „Nasze Jeziorany”. Informacja o zmianie tytułu została wysłana do Sądu Okręgowego w Olsztynie. Natomiast zmiana siedziby dotyczy jedynie przeniesienia redakcji z hali sportowej do budynku „D” w gimnazjum w Jezioranach, adres pozostał ten sam. Zmian uchwały dotyczy jedynie nazwy gazety oraz zmiany jej siedziby, więc nie rodzi skutków finansowych.

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr VI/56/07

zmieniającą uchwałę w sprawie wydawania Gazety Lokalnej „W Jezioranach”.

stanowiącą załącznik nr 19 do protokołu

 

 

Ad. 7. Przyjęcie protokołu V sesji.

 

Protokół z V sesji udostępniony był do wglądu w dniu sesji.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęła protokół z V sesji Rady Miejskiej w Jezioranach odbytej w dniu 29 marca 2007 roku.

 

Następnie Pan Przewodniczący poinformował, że „na podstawie ustawy z dnia 28 października 2006 roku o ujawnieniu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944 – 1990 oraz treści tych dokumentów tj. Na podstawie Dziennika Ustaw z 2007 roku nr 63 poz. 452. Ustawa ta nałożyła obowiązek składania oświadczeń dotyczących pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z tymi organami w okresie od 12 lipca 1944 roku do 31 lipca 1991 roku tzw. oświadczeń lustracyjnych m.in. na: Sekretarzy Gmin i Skarbników Gmin urodzonych przed 1 sierpnia 1972 roku. Na moje ręce jako przewodniczącego rady zostały złożone takie oświadczenia przez Panią Danutę ZawolskąSekretarza Gminy i Panią Marią  CompaSkarbnika Gminy i zostały one przekazane w dniu 5 kwietnia 2007 roku do Instytutu Pamięci Narodowej. komisja ścigania zbrodni przeciwko narodowi polskiemu delegatura w Olsztynie przy ulicy Partyzantów 87.”

 

Ad. 8. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

 

Na poprzedniej sesji Rady Miejskiej w Jezioranach w dniu 29 marca 2007 roku:

1.      Radny Karol Brzeziński

a)  zapytał jakie działania zostały podjęte w sprawie wycieku wody na przeciwko posesji Pana (...). Dodał, iż był już w tej sprawie składany wniosek do Zarządu Dróg w Biskupcu, gdyż jest to droga wojewódzka. Byli panowie, którzy oglądali to miejsce i dlatego radny chciałby wiedzieć jakie poczyniono w tej sprawie kroki. Jezdnia jest niżej od poziomu ziemi bocznej i przy większych ulewach woda gromadzi się na jezdni.

b)  zawnioskował, o to, aby przystanek w Radostowie nie był zamieniony na ten który jest w Jezioranach, dlatego że przystanek takiej konstrukcji długo nie postoi w Radostowie.  Zaproponował, aby istniejący przystanek w Radostowie został tylko przestawiony, gdyż jest  solidnej budowy. Radny chciałby wiedzieć jakie decyzje zapadły w tej sprawie.

c) zawnioskował o udrożnienie przepustu naprzeciwko sklepu Pana (...), przebiegającego w pobliżu posesji trzech rodzin, a mianowicie Państwa (...), (...) i (...). Uważa, że jest to kwestia udrożnienia tego przepustu albo wymienienia go. Chciałby wiedzieć czy w tej sprawie będzie coś robione.

 

Pan Burmistrz udzielił odpowiedzi na powyższe wnioski:

 

a) w pierwszej kolejności poinformował, że wyciek przy posesji Pana (...) – po sprawdzeniu nieczynnej studni nie stwierdzono ścieków, woda była czysta. Dodatkowo dla pewności kto przypuszczalnie wypuszcza ścieki w pas drogi wojewódzkiej zostanie powołana komisja do skontrolowania mieszkańców potencjalnie mogących wypuszczać ścieki. Kontrola będzie przeprowadzana do 15 maja 2007 roku (sprawdzanie dokumentów za odbiór ścieków i kontrola szamb),

 

b) jeżeli chodzi o przystanek autobusowy w miejscowości Radostowo, to słuszna propozycja jest przeniesienie go na drugą stronę drogi, natomiast konstrukcja dotychczasowego przystanku nie nadaje się do przeniesienia. Konstrukcja jest stara i przede wszystkim nieestetyczna. Należy wybudować nową wiatę przystankową.

 

c) następnie Pan Burmistrz odpowiedział na wniosek dotyczący udrożnienia  „przepustu”. Poinformował, iż  to nie jest przepust tylko rurociąg melioracji szczegółowej i zgodnie z prawem to właściciele gruntów po których rurociąg przechodzi zobligowani są do jego konserwacji.

 

2. Na poprzedniej sesji Radny Tadeusz Zięba powiedział, iż swego czasu był przeprowadzany remont przepustu w miejscowości Tłokowo w kierunku Kramarzewa. Była tam zakładana rura i w rezultacie została zwężona droga tak, że kombajny nie mogą przejechać i wnioskuje o podjęcie stosownych działań w tej sprawie.  Po remoncie zostały postawione słupki ostrzegawcze po obu stronach drogi, jednak są ona wyrywane przez szerokie pojazdy, które tamtędy przejeżdżają. Taka sytuacja trwa już pół roki. Na tą chwilę stoją w danym miejscu tylko trzy słupki ostrzegawcze, dlatego też radny wnioskuje o zainteresowanie się tą sprawą i o zgłoszenie tego problemu do Zarządu Dróg Powiatowych w Biskupcu.

 

W odpowiedzi na powyższy wniosek zgłoszony przez radnego Tadeusza Ziębą Pan Burmistrz wyjaśnił, iż w miejscowości Tłokowo nie był przeprowadzany remont przepustu, była to inwestycja według dokumentacji technicznej. Natomiast omawiane słupki jeżeli stwarzają problem w ruchu zostaną przestawione do końca maja 2007 roku.

 

3. Odpowiadając na wniosek radnego Stanisława Kaweckiego zgłoszony na sesji w dniu 29 marca  2007 roku w sprawie zbyt niskiego lub za wysokiego poziomu wody w Rzece Symsarnie poinformował, iż rzeka Symsarna jest ciekiem podstawowym, utrzymanie jej leży w gestii Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Olsztynie. 

 

Następnie Pan Burmistrz udzielił odpowiedzi na wnioski zgłaszane na V sesji Rady Miejskiej dnia 29 marca 2007 roku  podczas dyskusji nad „Sprawozdaniem z realizacji Gminnego Planu Gospodarki Odpadami w Mieście i Gminie Jeziorany”.

 

           1. Radny Mirosław Półtorzycki zawnioskował o postawienie dodatkowych kompletów pojemników do selektywnej zbiórki w miejscowości Franknowo, ponieważ znajduje się tam tylko jeden komplet pojemników w centralnej części wsi.

 

Pan Burmistrz odpowiedział, że komplet pojemników do selektywnej zbiórki odpadów dla miejscowości Franknowo zostanie zakupiony i ustawiony w tym roku.

 

            2. Radny Włodzimierz Suchocki zawnioskował o postawienie koszy na śmieci przy przestankach oraz przy świetlicach wiejskich.

 

Udzielając odpowiedzi na powyższy wniosek Pan Burmistrz stwierdził, iż postawienie koszy na śmieci przy przystankach oraz przy świetlicach wiejskich może odbyć się wówczas, gdy wszyscy mieszkańcy Franknowa zawrą umowy na wywóz odpadów stałych oraz gdy będą ponosić koszty z tym związane.

 

3. Radna Ewa Maculewicz  zaproponowała, aby wraz z pracownikami Urzędu Miejskiego, którzy zajmują się gospodarką odpadami zorganizować spotkania z  mieszkańcami poszczególnych sołectw. Podczas takich spotkań mogłyby być rozdawane wcześniej przygotowane ulotki edukacyjne odnośnie selektywnej zbiórki śmieci.

 

W odpowiedzi na wniosek radnej Ewy Maculewicz Pan Burmistrz powiedział, że od 2001 roku były organizowane spotkania we wszystkich sołectwach z terenu gminy. Mieszkańcy wsi nie wykazywali zainteresowania tego typu spotkaniami. W związku z powyższym została przygotowana ulotka o tematyce związanej z gospodarką odpadami, która zawiera istotne informacje z tego zakresu.

 

Pan Przewodniczący nawiązał do tragedii, która wydarzyła się w sobotę, czyli do pożaru, który miał miejsce w Jezioranach. Stwierdził, iż pamięta, że ten sam problem dotyczył jego osoby oraz sąsiadów - 6 grudnia przed okresem świątecznym płonął strych budynku sąsiedniego. Dodał, iż porządek i pozostawianie łatwopalnych materiałów, przedmiotów, mebli na strychach jest tym elementem, który naprawdę decyduje o rozmiarze późniejszego pożaru. „Mój dom nie spłonął tylko dzięki temu, że była tam ściana oddzielająca pomieszczenia strychowe. Nie chciałem o tym mówić, bo upłynął już jakiś okres czasu od tego wydarzenia, ale czas dojazdu straży, która jest zlokalizowana dwieście metrów od mojego domu, wyniósł czterdzieści minut. To jest rzecz niedopuszczalna, tym bardziej w tej sytuacji, która miała miejsce. Nie dawajmy my jako mieszkańcy powodu do tego, aby w sytuacji zagrożenia dochodziło do takich tragedii. Porządek na strychach, szczelność kominów i ubezpieczenia mieszkań to są podstawowe rzeczy, które powinny być zrobione. Jeżeli chodzi o ubezpieczenie, to nikt z góry nie zakłada, że dom zostanie spalony, ale sprawność instalacji  kominowej i wentylacyjnej, to jest podstawowa rzecz która powinna być w domach. Nie może być takich sytuacji, że ktoś kogoś nie chce wpuścić, żeby wyczyścić przewody kominowe. Albo jeden ze współwłaścicieli budynku  nie chce się zgodzić, żeby wyremontować komin lub przebudować go. W niedzielę miałem kilka telefonów ludzi, którzy do mnie dzwonili z pytaniami, co mają zrobić w sytuacji, kiedy jeden ze współwłaścicieli budynku przez którego mieszkanie przebiegają przewody dymowe nie wyraża zgody od jakiegoś czasu na to, żeby wyremontować, przebudować komin. Są to rzeczy nie dopuszczalne przy tej tragedii, którą mieliśmy w sobotę.
Ja zarzekałem się po tej tragedii, która miała miejsce w odniesieniu do moich sąsiadów i mojego domu, że z premedytacją będę prosił straż o przeprowadzenie kontroli porządku na strychach. To jest w interesie nas wszystkich, bo to co ja przeżywałem, to co ci ludzie przeżywali, to jest rzecz, której nie życzę nikomu. Całe szczęście, że to miało miejsce w ciągu dnia, bo gdyby to miało miejsce w ciągu nocy, to tragedia byłaby jeszcze większa. Mamy starą substancję mieszkaniową, stare domy, które są wykonane w technologii muru pruskiego. Gdzie elementy drewniane są głównym  elementem konstrukcyjnym stropów, ciągów komunikacyjnych i dachów. Budowane są z cegły wysuszonej, bo na tych terenach cegła wypalana była wykorzystywana tylko i wyłącznie do budynków inwentarskich i w tych bardziej okazalszych domach, gdzie mieszkańców było stać na zakup cegły wypalanej. Pozostałe budynki są z suszonej cegły. Każda akcja straży pożarnej i zalanie budynku tak dużą ilością wody sprawia, że te budynki praktycznie do niczego się nie nadają. To jest przestroga dla nas wszystkich, nie dotyczy to tylko i wyłącznie mieszkańców miasta, ale mieszkańców wsi także. Jest to tragedia ludzi, jedna rodzina straciła prawie wszystko, a pozostali z dnia na dzień  zostali bez dachu nad głową. Gmina ma straż ochotniczą  i nie ma odpowiedniego sprzętu do tego, aby w tych warunkach jakie mamy, przy wysokości budynków jakie posiadamy skutecznie prowadzić akcję gaśniczą. Myślę, że jeżeli to nas nie dotyka, to być może tak zostawiamy to na uboczu. Natomiast w sytuacji pożaru ludzie ogarnięci są przerażeniem”.

 

Ad. 9.Wolne wnioski i zapytania.

 

Radny Stanisław Kawecki poinformował, iż w miejscowości Żardeniki i Piszewo jest doprowadzana kanalizacja. Zastanawia się jak jest z podłączeniem budynków do studzienek, ponieważ doszło do niego, że to każdy ma robić we własnym zakresie. Należy złożyć projekt, który ma być zatwierdzony i wtedy można wykonać podłączenie. Natomiast radny proponuje, aby to było podłączone w jakiś zorganizowany sposób. Uważa, że mieszkańcom należałaby się jakaś informacja na temat co z tym fantem robić, jak postępować? Czy to będzie podłączone przez pracowników gminy? Czy każdy będzie musiał tego dokonać we własnym zakresie? Zaproponował, aby zrobić spotkania z mieszkańcami i pojąć decyzje, jakie ma być podłączenie, czy każdy podejmie się tego sam czy zrobimy to w jakiś sposób zorganizowany?

 

Pan Burmistrz stwierdził, iż nie może tego wykonać każdy sam, tylko musi to wykonać odpowiednia firma, a koszty ponosi inwestor. To nie jest na takiej zasadzie, że my  wieczorem podkopiemy się do rury i się podłączymy. Ponadto stwierdził: „Proszę państwa zaczyna być tak, że miałem w niektórych miejscowościach już po trzy a nawet cztery spotkania. Ja jestem do państwa dyspozycji, ale też nie może być tak, że będę jeździł co miesiąc czy co tydzień na spotkania albo przygotowywał się do rady, a jak nie to będę składał oświadczenia”.

 

Pan Przewodniczący przedstawił stan prawny powyższej sytuacji:  „kanalizacja wybudowana zgodnie z obowiązującym stanem prawnym mówi, że przyłącze kanalizacyjne, czyli odcinek od budynku do studzienki można wybudować na zasadzie zgłoszenia. Zgłoszenie musi być złożone w Starostwie Powiatowym w wydziale infrastruktury w terminie 30 dni. Do zgłoszenia należy dołączyć szereg ważnej dokumentacji projektowej  sporządzonej przez uprawnioną osobę mającą stosowne uprawnienia z przynależnością do izby inżynierów i architektów. W tej dokumentacji m.in. muszą być wydane warunki włączenia się do tej sieci dysponenta. W tej chwili jeżeli ta inwestycja o której mówił radny Kawecki nie jest jeszcze oddana do użytkowania, dysponentem tej sieci nie jest Zakład Wodociągów i Kanalizacji, tylko dysponentem jest gmina. W tych warunkach będzie określona studzienka o dokładnych rzędnych i jak należy się do niej włączyć. Ten odcinek należy wykonać zgodnie z dokumentacją projektową. Po wykonaniu takiego przyłącza należy dokonać zgłoszenia po wykonaniu pomiaru geodezyjnego powykonawczego do nadzoru budowlanego. Wtedy można w sposób legalny użytkować to przyłącze pod warunkiem, że sieć kanalizacji sanitarnej zostanie oddana do użytkowania”.

 

Radny Stanisław Kawecki stwierdził, iż pyta o koszty takiego przedsięwzięcia i o sposób wytłumaczenia tego mieszkańcom.

 

Pan Przewodniczący wyjaśnił radnemu Kaweckiemu, że jeżeli chce wykonać dane przyłącze kanalizacyjne 1 lipca, to musi o tym  zamiarze poinformować starostwo – wydział infrastruktury najpóźniej 1 czerwca. Jeżeli nie zostaną wniesione żadne zastrzeżenia i uwagi wtedy uzyskuje dany inwestor pismo w którym jest mowa o tym, że organ przyjmuje do akceptującej wiadomości zamiar wybudowania takiego przyłącza. Następnego dnia po uzyskaniu takiego dokumentu można wykonywać tą inwestycje i nie trzeba czekać 30 dni.

 

Następnie Radny Włodzimierz Suchocki  zapytał, czy istnieją procedury postępowania w sytuacjach awaryjnych, gdy są wycieki, ponieważ nie ma podanego do publicznej informacji nr telefonu do prezesa Wodociągów i Kanalizacji. W ciągu półtora miesiąca było kilka awarii w miejscowości Franknowo. Jedna z awarii miała miejsce przy posesji byłego Pana Sołtysa Jana Madziewicza, gdzie była jedna interwencja i następnie został  przesunięty termin naprawy, a lały się setki litrów wody na minutę. Gdy zostało to zrobione, wyciek się zmniejszył o połowę. Po kilku dniach odbyła się następna wizyta, ponieważ mieszkańcy zgłosili kolejną awarię. Przyjechał Pan i po zbadaniu sytuacji padła decyzja o następnej naprawie, gdzie kolejne setki litrów wody lały się. Radny Suchocki stwierdził, iż rada podejmuje decyzje o przyznaniu dotacji dla Zakładu Wodociągów i Kanalizacji, a zdarzają się sytuacje, że woda się marnuje. Praktycznie każda naprawa jest wykonywana dwa albo trzy razy i w dalszym ciągu w tych samych miejscach są wycieki, co niesie za sobą kolejne koszty. Radny uważa, że naprawę należy wykonywać raz a porządnie. W związku z tym radny chciałby, aby był wypracowany czas interwencji od zgłoszenia awarii oraz podane do publicznej wiadomości telefony alarmowe do Zakładu Wodociągów i Kanalizacji.

 

Pan Burmistrz powiedział, iż od dłuższego czasu posługuje się tą samą komórką do Pana Dariusza Radziszewskiego - Prezesa Zakładu Wodociągów i Kanalizacji i zawsze udaje mu się z nim skontaktować. Poinformował, iż firma wykonywała wodociąg we Fanknowie i zrobiła to niewłaściwie, a potem przy awarii żąda się naprawy od naszego zakładu.” A gdzie jest użytkowanie ludzi? Roztwieranie hydrantów, gdzie lecą olbrzymie ilości wody i zrywają rury wewnątrz, a potem leci rdzawa woda. Czy państwo bierzecie to pod uwagę? Ja później jadę na tak zwane igrzyska na spotkanie do Franknowa, bo ludzie dziwią się dlaczego jest taka woda. Nie poruszajmy się wokół paranoi. Albo będziemy wymagali od wszystkich albo będziemy wymagali tylko od burmistrza. Jeżeli chodzi o wodociągi, to może oddam 60% udziałów do Franknowa”.

 

Radny Włodzimierz Suchocki  wyjaśnił, że chodzi mu o te stare odcinki na terenie wsi.

 

Pan Burmistrz powiedział, że są to po prostu awarie.

 

Pan Przewodniczący powiedział, iż problemem chyba jest to, że jest brak możliwości zgłoszenia tej awarii i szybkiej interwencji.

 

Pan Burmistrz powiedział, iż może dzisiaj radnemu Suchockiemu podać numer do Pana Radziszewskiego.

 

Radny Włodzimierz Suchocki  stwierdził, iż sprawa poboru wody z hydroforni, z tych ujęć przy mleczarni dotyczyła rolników, którzy pobierali wodę dla zwierząt.  Pobierali ją  w tym momencie, gdy własne źródła i studnie tej wody nie dostarczały. Także to nie jest tylko taki  wyciek wody bez powodu. Było to za zgodą wodociągów, były ustalone godziny.

 

Pan Burmistrz powiedział, że porównywalna sieć w Radostowie, która liczy tyle samo mieszkańców co Franknowo zużywa ponad dwukrotnie mniej wody.

 

Radny Włodzimierz Suchocki  wyjaśnił, że być może w Radostowie jest dwukrotnie mniej rolników.

 

Pan Przewodniczący stwierdził, iż w sytuacji zagrożenia pożarowego tylko i wyłącznie można skutecznie przeprowadzić akcje przy pełnym otwarciu sieci. Z tego wynika, że stara instalacja nie wytrzymuje olbrzymiego ciśnienia.

 

Pan Burmistrz stwierdził, że jeżeli rany Suchocki miał problem z połączeniem się z Zakładem Wodociągów i Kanalizacji to mógł zadzwonić do niego.

 

Pan Przewodniczący powiedział, że: „są bardzo duże odcinki na których trzeba przekazać wodę. Jeżeli są to tereny kolonijne, robi się dużą średnicę, ale ten pobór wody może być różny. Niestety ta woda, która została gdzieś tam uzdatniona, ona w tych rurach stoi i w pewnym momencie się psuje. W momencie poboru woda jest tak naprawdę nie do użycia. Wszystko zależy też od tego, jakie jest podejście do kwestii projektowania i wykonania. Jeżeli robi się to mniejszą średnicą rury a daje się większe ciśnienie robocze, to ilość tej wody, która stoi, zanim doleci do odbiorcy jest zdecydowanie mniejsza. Ciśnienie musi być odpowiednie, że jeżeli jest duży pobór wody, to ja tą wodę będę miał. To jest problem: czy dawać dużą średnicę, czy dawać mniejszą średnicę a większe ciśnienie. Bo jeżeli jest równomierne zużycie wody, to wtedy uzasadnione jest to, aby to była większa średnica i wtedy nie ma zalegania wody w rurach. Zupełnie inna jest sytuacja, gdy  pobór wody jest zróżnicowany raz mniejszy a raz większy, to wtedy jest problem jakości wody, która będzie stać w tych rurach i będzie się psuć. Dlatego musi być zrobiona analiza dotycząca tego jakie jest zużycie wody i w konsekwencji jaka powinna być koncepcja projektowania.”

 

Radny Stanisław Kawecki   stwierdził, że być może należałoby za trzy lata przymierzyć się do jakiegoś programu ze sfinansowaniem na przebudowę tych starych linii wodociągowych, które były kładzione ileś lat temu. Awarie będą się ciągle zdarzały, jeżeli nie zrobimy tej materii porządnie.

 

Pan Przewodniczący powiedział, że awaria będą zawsze, kwestia jest taka, aby była możliwość szybkiego zgłoszenia tej awarii i skuteczne jej usunięcie.

 

Radny Stanisław Kawecki stwierdził, że przy inwestycjach musi być bardzo solidny nadzór gminy, ponieważ z wykonawcami jest różnie. Musi być jakaś odpowiedzialność wykonawców przez ileś lat za wykonanie inwestycji. W Miejskiej Wsi część rolników skarży się, bo przechodziła nitka i wszelkie odwodnienia są zerwane.  Teraz mieszkańcy starają się o dopłaty, ponieważ sami musieli kopać dziurę na 1,80 m, aby znaleźć rurę odprowadzającą wodę.

 

Pan Burmistrz stwierdził, iż po pracach wykonanych przez wodociągi czy kanalizacje niejednokrotnie pozostały zalewiska, jak na przykład za stadionem w Jezioranach. Część dren powstała w sposób naturalny. Zdarza się, że część rolników wykorzystuje to, że szła kanalizacja i została uszkodzona drena.

 

Radny Stanisław Kawecki powiedział, że gdy są jakieś wykopy czy kanalizacja, to tam później powstają awarie i tworzą się rozlewiska.

 

Pan Burmistrz nie wszystkie awarie od razu związane są  z tym, że szła kanalizacja czy wodociągowanie. Dodał, iż u radnego Tadeusza Zięby na polu również powstało zalewisko mimo, że nie przechodził w tym miejscu ani wodociąg ani kanalizacja.

 

Pan Przewodniczący stwierdził, iż na naszych terenach jest wysoki poziom wód gruntowych i stąd te zalewiska. Przy inwestycjach kiedy są wykopy i wykonawca widzi, że zerwał drenę to powinien od razu reagować z własnej nie przymuszonej woli. Inspektor nadzoru w takiej sytuacji powinien przypilnować wykonawcę i połączyć te zerwane dreny. Na pewno żaden z nas, kto by budował to na własnym polu naprawiłby tę drenę, ponieważ nie chciałby mieć na wiosnę jeziora koło domu.

 

Radny Stanisław Kawecki powiedział, że chodzi mu tylko o takie przypadki, gdzie prowadzono inwestycje i uszkodzono drenaż. Stwierdził, iż w pobliżu posesji Pana Zagubienia nadal jest rozlewisko.  

 

Pan Burmistrz stwierdził, iż Pan Zagubień musi po prostu spuścić zbiornik.

 

Radny Tadeusz Cichowski stwierdził, iż ma prośbę do Pana Burmistrza, a mianowicie chodzi o dojazd do garażu na ulicy Sienkiewicza. Wnioskuje o  uzupełnienie dziur poprzez nawiezienie  tłucznia.

 

Pan Burmistrz odpowiedział, że jeżeli chodzi o ulicę Sienkiewicza, to naprawa drogi należy do wspólnoty mieszkaniowej. Gmina w tej chwili nie jest stroną żeby cokolwiek tam zrobić. Ludzie muszą zrozumieć, że gmina jest w stanie w jakiś sposób pomóc, ale mieszkańcy też musza wyjść z inicjatywą.

 

Radny Tadeusz Cichowski stwierdził, iż mieszkańcy niejednokrotnie wychodzili z inicjatywą. Poprzednią władzę mieszkańcy prosili tylko o kruszywo, a materiały chcieli kupić sami. Jednak władze zawsze zniechęcali ich do takich tymczasowych rozwiązań, uważali, że to trzeba raz a porządnie zrobić. W tej chwili ludzie proszą tylko o trochę tłucznia żeby pouzupełniać dziury.

 

Pan Burmistrz zapewnił, iż ta sprawa zostanie rozwiązana.

 

Radny Stanisław Kawecki, stwierdził, iż na drodze do miejscowości Piszewo od strony Jezioran i Żardenik jadąc pod górkę po lewej stronie prawie nie ma rowu. W związku z tym przy obfitszych opadach woda spływa na asfalt. Radny wnioskuje o zainteresowanie się tą sprawą i podjęcie odpowiednich działań.

 

Pan Burmistrz odpowiedział, iż w najbliższym czasie zostanie to zrobione.

 

W związku z tym, że porządek obrad VI sesji Rady Miejskiej w Jezioranach został wyczerpany Przewodniczący Rady Miejskiej w Jezioranach zakończył obrady VI sesji dziękując wszystkim za przybycie i udział w obradach.

 

 

 

 

        Protokołowała                                                        Przewodniczący Rady Miejskiej

 

    Anna Gleszczyńska                                                             Leszek Boczkowski