PROTOKÓŁ Nr IX/2007

 

Dziewiątej sesji Rady Miejskiej w Jezioranach,

 odbytej w dniu 30 października 2007 roku

w sali konferencyjnej Miejskiego Ośrodka Kultury i Sportu w Jezioranach

przy ul. Konopnickiej 4

 

Początek obrad rozpoczęto o godz. 10.00 zakończono o godz. 14.00.

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej serdecznie przywitał wszystkich radnych, sołtysów oraz zaproszonych gości.

 

Następnie Pan Przewodniczący na sekretarza obrad powołał Panią Ewę Maculewicz.

 

Po czym Pan Przewodniczący otworzył IX sesję Rady Miejskiej w Jezioranach oraz oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji – lista obecności radnych stanowi załącznik nr 25 do protokołu, natomiast lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 26.

 

Pan Przewodniczący odczytał porządek obrad VIII sesji Rady Miejskiej w Jezioranach:

 

 

  1. Otwarcie i akceptacja porządku obrad.
  2. Przedstawienie informacji o złożonych oświadczeniach majątkowych przez Burmistrza, Przewodniczącego Rady Miejskiej, radnych, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych i pracowników Urzędu wydających decyzje w imieniu Burmistrza.
  3. Interpelacje i wnioski radnych.
  4. Sprawozdanie Burmistrza z działalności między sesjami.
  5. Wybory ławników:

                   1) przedstawienie opinii zespołu o zgłoszonych kandydatach na ławników,

                   2) ustalenie zasad wyboru ławników,

                   3) wybór komisji skrutacyjnej,

                   4) przeprowadzenie głosowania,

                   5) podjęcie uchwał w sprawie wyboru ławników.

      6.  Podjęcie uchwał w sprawie:

1)      przyjęcia „Zakresu zadań wyznaczających kierunki rozwoju i planowanych do realizacji w miejscowości Tłokowo”,

2)      przyjęcia „Zakresu zadań wyznaczających kierunki rozwoju i planowanych do realizacji w miejscowości Wójtówko”,

3)      przyjęcia „Zakresu zadań wyznaczających kierunki rozwoju i planowanych do realizacji w miejscowości Potryty”,

4)      zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Zakładu Obsługi Gminnych Jednostek Organizacyjnych,

5)      zmieniająca uchwałę w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności, a także organów do tego uprawnionych,

6)      upoważnienia Przewodniczącego Rady miejskiej do wystąpienia w imieniu Rady Miejskiej do osób zobowiązanych do złożenia oświadczenia lustracyjnego,

7)      utworzenia samorządowej instytucji kultury – Miejskiej Biblioteki Publicznej w Jezioranach,

8)      nadania statutu Miejskiej Bibliotece Publicznej w Jezioranach,

9)      przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Jeziorany w obrębie miejscowości Kikity,

10)  przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Jeziorany w obrębie miejscowości Modliny,

11)  udzielenia zgody Burmistrzowi Jezioran na zawarcie porozumienia z Zarządem Województwa Warmińsko – Mazurskiego w zakresie partycypacji w kosztach przy inwestycjach w ciągach dróg wojewódzkich na terenie gminy Jeziorany w 2007 roku,

12)  zmian w budżecie gminy na 2007 rok.

 

       7. Przyjęcie protokołu VIII sesji.

       8. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

       9. Wolne wnioski i zapytania.

 

 

Pan Przewodniczący powiedział: „na moje ręce są kierowane pisma do rady czy to od Wojewody Warmińsko – Mazurskiego czy to od Sądu Administracyjnego czy mieszkańców z terenu naszej gminy. Dlatego myślę, że w punkcie drugim brzmiącym: przedstawienie informacji o złożonych oświadczeniach majątkowych przez Burmistrza, Przewodniczącego Rady Miejskiej, radnych, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych i pracowników Urzędu wydających decyzje w imieniu Burmistrza rozszerzę swoją wypowiedź o informacje dotyczące właśnie tych pism kierowanych do rady. Została przekazana informacja z Regionalnej Izby Obrachunkowej dotycząca wykonania budżetu za I półrocze 2007 roku. Druga informacja techniczna od Regionalnej Izby Obrachunkowej przekazująca nasza uchwałę do Wojewody Warmińsko – Mazurskiego jako organu właściwego, a także wystąpienie Niepublicznej Szkoły w Dercu do Rady Miejskiej w sprawie wykonania pewnych inwestycji na terenie szkoły w Dercu. Ponadto prośba do Rady Miejskiej w Jezioranach złożona na moje ręce przez Pana Rodzewicz.”

 

Po czym zapytał czy są uwagi do odczytanego porządku obrad?

 

Zmianę do porządku obrad zgłosiła Pani Danuta ZawolskaSekretarz Gminy

„w imieniu Burmistrza wnoszę o wprowadzenie do porządku obrad IX sesji Rady Miejskiej jako pkt 12 uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Zarządu Powiatu Olsztyńskiego przez Gminę Jeziorany w zakresie partycypacji w kosztach wykonania dokumentacji technicznej na przebudowę drogi powiatowej Radostowo - Studzianka –Frączki.”

 

Pan Przewodniczący: „w samym porządku obrad zmieni nam się tylko nazwa uchwały.”

 

Pani Danuta ZawolskaSekretarz Gminy wyjaśniła, że uchwała otrzymuje brzmienie: uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Zarządu Województwa Warmińsko Mazurskiego przez Gminę Jeziorany w zakresie partycypacji w kosztach przy inwestycjach w ciągach dróg wojewódzkich na terenie gminy Jeziorany w 2007 roku.

 

Pan Przewodniczący : „wynika to z tego, że w porządku obrad zmienia się tylko treść wywoływanej uchwały, natomiast idea tej uchwały była radnym przekazana w zawiadomieniu o sesji. Była ona omawiana na komisjach, również na komisjach była omawiana uchwała związana  z drogami powiatowymi.  Nie mniej jednak my musimy przegłosować zmianę porządku obrad IX sesji.”  Następnie zapytał, czy są pytania bądź uwagi do zgłoszonych propozycji?

Uwag i pytań nie zgłoszono.

W wyniku głosowania rada zaakceptowała porządek obrad wraz z wprowadzonymi zmianami, który przedstawia się następująco:

 

  1. Otwarcie i akceptacja porządku obrad.
  2. Przedstawienie informacji o złożonych oświadczeniach majątkowych przez Burmistrza, Przewodniczącego Rady Miejskiej, radnych, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych i pracowników Urzędu wydających decyzje w imieniu Burmistrza.
  3. Interpelacje i wnioski radnych.
  4. Sprawozdanie Burmistrza z działalności między sesjami.
  5. Wybory ławników:

                   1) przedstawienie opinii zespołu o zgłoszonych kandydatach na ławników,

                   2) ustalenie zasad wyboru ławników,

                   3) wybór komisji skrutacyjnej,

                   4) przeprowadzenie głosowania,

                   5) podjęcie uchwał w sprawie wyboru ławników.

      6.  Podjęcie uchwał w sprawie:

1)      przyjęcia „Zakresu zadań wyznaczających kierunki rozwoju i planowanych do realizacji w miejscowości Tłokowo”,

2)      przyjęcia „Zakresu zadań wyznaczających kierunki rozwoju i planowanych do realizacji w miejscowości Wójtówko”,

3)      przyjęcia „Zakresu zadań wyznaczających kierunki rozwoju i planowanych do realizacji w miejscowości Potryty”,

4)      zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Zakładu Obsługi Gminnych Jednostek Organizacyjnych,

5)      zmieniająca uchwałę w sprawie szczegółowych zasad  i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności, a także organów do tego uprawnionych,

6)      upoważnienia Przewodniczącego Rady miejskiej do wystąpienia w imieniu Rady Miejskiej do osób zobowiązanych do złożenia oświadczenia lustracyjnego,

7)      utworzenia samorządowej instytucji kultury – Miejskiej Biblioteki Publicznej w Jezioranach,

8)      nadania statutu Miejskiej Bibliotece Publicznej w Jezioranach,

9)      przystąpienia do sporządzenia  miejscowego planu  zagospodarowania przestrzennego Gminy Jeziorany w obrębie miejscowości Kikity,

10)  przystąpienia do sporządzenia  miejscowego planu  zagospodarowania przestrzennego Gminy Jeziorany w obrębie miejscowości Modliny,

11)  udzielenia pomocy finansowej dla Zarządu Województwa Warmińsko Mazurskiego przez Gminę Jeziorany w zakresie partycypacji w kosztach przy inwestycjach w ciągach dróg wojewódzkich na terenie gminy Jeziorany w 2007 roku,

12)  udzielenia pomocy finansowej dla Zarządu Powiatu Olsztyńskiego przez Gminę Jeziorany w zakresie partycypacji w kosztach wykonania dokumentacji technicznej na przebudowę drogi powiatowej Radostowo - Studzianka –Frączki,

13)  zmian w budżecie gminy na 2007 rok.

 

       7. Przyjęcie protokołu VIII sesji.

       8. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

       9. Wolne wnioski i zapytania.

 

Ad. 2. Przedstawienie informacji o złożonych oświadczeniach majątkowych przez Burmistrza, Przewodniczącego Rady Miejskiej, radnych, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych i pracowników Urzędu wydających decyzje w imieniu Burmistrza.

 

Pan Przewodniczący odczytał informację o złożonych oświadczeniach majątkowych przez Burmistrza, Przewodniczącego Rady Miejskiej, radnych, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych i pracowników Urzędu wydających decyzje w imieniu Burmistrza, która stanowi załącznik nr 17 do protokołu.

 

Następnie Pan Przewodniczący przedstawił informację Regionalnej Izby Obrachunkowej z 17 września 2007 roku dotyczącą wykonania sprawozdania z wykonania budżetu za I półrocze z 2007 roku, która stanowi załącznik nr 18 do protokołu.

 

Pan Przewodniczący stwierdził, iż to były narazie pobożne życzenia w latach poprzednich, że należałoby odłączyć kulturę i sport, nie mniej jednak po raz kolejny Regionalna Izba Obrachunkowa nam o tym przypomina. W związku z tym będziemy musieli się zastanowić jak najszybciej doprowadzić do sytuacji gdzie, albo powołamy nową jednostkę albo w ramach istniejących struktur Urzędu Miejskiego bądź sport szeroki kwalifikowany przypisać do obiektu sportowego jaki mamy.”

 

Po czym odczytał kolejną informację z Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie przekazania uchwały Rady Miejskiej w Jezioranach do Wojewody Warmińsko – Mazurskiego, która stanowi załącznik nr  19  do protokołu.

 

Dodał, iż „informacja nie zmienia nic w naszej działalności, to jest może nie zrozumienie przez Regionalną Izbę Obrachunkową jak gdyby naszej otwartości i informowania ich o wszystkich naszych działaniach.”

 

Następnie Pan Przewodniczący odczytał prośbę Niepublicznej Szkoły w Dercu, która stanowi załącznik nr  20  do protokołu.

 

Pan Przewodniczący: „z tego co pamiętam gmina wydzierżawiając czy użyczając budynku szkoły w Dercu w umowie zawarła, że prace remontowe będą wykonywane przez tą szkołę. Wiem że gmina, mimo iż takie były zapisy w umowie wykonywała te prace. Było to związane z tym, że szkoła przy bardzo małej liczbie uczniów i przy środkach, które były w związku z tym przekazywane do szkoły nie miała środków finansowych na wykonanie bieżących prac remontowych. W tej sytuacji jeżeli nadal ten stan się utrzymuje, że szkoła mając taką a nie inną liczbę dzieci i w związku z tym przekazywane środki finansowe na ich bieżącą działalność, boryka się z problemami finansowymi. Które nie pozwalają jej na wykonywanie zapisów umowy dotyczących bieżących remontów i ewentualnie inwestowania w ten obiekt. Stawiam pod rozwagę wszystkim Panom i Paniom radnym ewentualnie inicjatywy dotyczące pracy w budynkach naszej oświaty  w roku 2008. Oczywiście o ile one będą się zamykały w granicach doraźnej pomocy wynikającej z ich trudnej sytuacji. A nie będą sprzeczne z ustaleniami umowy o ile umowa kategorycznie zabrania wykonywania prac dodatkowych oprócz tych środków, które były wydatkowane w ramach umowy na prowadzenie szkoły w Dercu. Z tego co wiem ten budynek chyba nadal jest administrowany przez Administrację Domów Mieszkalnych. Czy tak jest Panie Burmistrzu?”

 

Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza powiedział: „z dokumentów, do których dotarłem wynika, że Urząd Miejski w Jezioranach jest gospodarzem tego obiektu i odbywa się to na zasadzie użyczenia. W 1997 roku w ramach roku 1996 kiedy to robiono szkoły w Zerbuniu i Dercu, w Dercu powstała Szkoła Niepubliczna i przekazano ten budynek w ramach użyczenia zaznaczając, że remonty bieżące należą do wynajmującego. Natomiast stan tego budynku już wymaga w zasadzie remontu kapitalnego w tym wymiana okien, wymiana centralnego, wymiana ogrodzenia wokół tej posesji. W zasadzie do Państwa Radnych będzie należała decyzja czy wspomagamy tą szkołę, dlatego, że teraz jest tam 24 uczniów i subwencja, która jest uzyskiwana nie wystarcza na pokrycie bieżących wydatków. Jest tez problem zakupu węgla na ogrzanie tego budynku. W latach poprzednich w szkole uczyło się około 30 osób i dotacja była większa. Ponadto należy też wspomnieć, że dotacja na jednego ucznia patrząc na województwo warmińsko – mazurskie należy do tych poniżej średniej. Może zwiększmy dotację na jednego ucznia, ale bez naszego udziału w kapitalny remont ta szkoła nie jest w stanie zrobić tego sama. Każda szkoła w każdej miejscowości jest ośrodkiem kultury i dlatego jestem za tym, żeby tę szkołę utrzymać.”

 

Radny Stanisław Kawecki: „bardzo dobrze znam tą szkołę, ponieważ przez ostatnie kilka lat dwóch moich synów uczęszczało do niej. Rzecz wyglądała mniej więcej w ten sposób, że w momencie zlikwidowania Szkoły Pudlicznej w Radostowie, Dercu i Zerbuniu. Pani Anna Gajewska podjęła się prowadzenia szkoły w Dercu mimo, że wcześniej ta szkoła była deficytowa i przepisy mówiły o tym, że ona ma to poprowadzić za połowę subwencji, która była do tej pory. Przez wiele lat ta szkoła była prowadzona za połowę subwencji. W tej chwili ta subwencja jest w stu procentach taka jak należy się szkołom publicznym. Czy warto jest przez radę tą szkołę wspomóc? Uważam, że tak. Jeśli się spojrzy na absolwentów szkoły w Dercu, którzy uczą się w gimnazjum, to są oni widoczni. Mimo, że jest to nie duża grupka są to osoby widoczne, które w paru dziedzinach są dużo lepiej przygotowane niż pozostali uczniowie. Jest to język angielski jest to informatyka czy kółka teatralne. Od rady zależy czy ta szkoła zostanie utrzymana czy nie. Swego czasu wprowadzono mit, że ta szkoła jest konkurencja dla szkoły w Jezioranach. Nie, to są dwie różne kategorie szkół i ani szkoła w Jezioranach nie wadzi dla szkoły w Dercu ani szkoła w Dercu nie wadzi dla szkoły w Jezioranach. Przy normalnej egzystencji te szkoły mogą się uzupełniać i nawzajem nakręcać. Natomiast my poszliśmy w taką uliczkę konkurencji, ale to nie tędy droga. Uważam, że jako rada powinniśmy szkołę w Dercu wspomóc, bo jest szereg takich miejscowości gdzie szkoły zlikwidowano przed wcześnie, mimo, że była odpowiednia liczba dzieci szkoły polikwidowano. Czy musimy dążyć do tego, żeby mieć w gminie tylko jedną dużą szkołę podstawową i tylko tam uczyć? Nie, bo każda jedna szkoła poza Jezioranami jest określonym bogactwem. W danej miejscowości, jeśli jest szkoła może coś się dobrego dziać i dzieje się. Czy to jest Franknowo, czy to jest Radostowo. Zobaczmy na takie wsie gdzie jest dużo dzieci, takie jak Potryty czy Wójtówko, tam pewnych rzeczy nie można zrobić, bo nie ma tych centrów kultury. A rzeczywiście budynek szkoły w Zerbuniu po likwidacji został gruntownie wyremontowany i został przekazany na mieszkania. Szkoła w Dercu tego nie przeszła i tak jak był budynek w lichym stanie tak został przekazany na szkołę i tak do tej pory funkcjonuje. Mimo, że jest to szkoła prywatna nie jest to szkoła komercyjna. Do tej szkoły dojeżdża dość duża gromadka uczniów z Jezioran.”

 

Pan Przewodniczący: „myślę, że nam wszystkim leży na sercu dobro tej szkoły. Była to pierwsza szkoła niepubliczna, która funkcjonowała na terenie naszego województwa. Źle by to o nas świadczyło gdybyśmy pozwolili tej szkole odejść w niebyt. Pozwólmy jej się rozwijać, wspierajmy ją i miejmy nadzieję, że więcej uczniów zasili tą szkołę.”

 

Kolejnym pismem, które odczytał Pan Przewodniczący jest zawiadomienie z Wojewódzkiego Sądu Wojewódzkiego o rozprawie, które wpłynęło do Rady Miejskiej oraz do Pana Burmistrza (załącznik nr  21  do protokołu).

 

Pan Przewodniczący: „mogę się domyślać, że Pan Wojewoda w ramach swojego nadzoru nie zauważył bądź zapomniał o jednej naszej uchwale i stwierdził po fakcie, po tych trzydziestu dniach gdzie może ją uchylić w ramach nadzoru, skierował sprawę do sądu, gdyż uznał, że nasza uchwała jest sprzeczna z przepisami prawa. Z pewnością chodzi o oddzielenie od Miejskiego Ośrodka Kultury i Sportu Biblioteki Publicznej co też dzisiaj czynimy. Wojewoda uchyla nam uchwałę z kwietnia 2007 roku, nie mniej jednak po dzisiejszej sesji jak zostanie podjęta uchwała sprawa stanie się bezprzedmiotowa.” 

 

Następnie Pan Przewodniczący przedstawił pismo od Pana Stanisława Rodzewicza, które stanowi załącznik nr  22 do protokołu.

 

Pan Przewodniczący: „na ostatniej sesji podjęliśmy uchwałę w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami i z tego co pamiętam zbywanie nieruchomości niezabudowanych wymaga zgody rady natomiast wydzierżawianie takiej zgody nie wymaga. Po sugestiach, które przedstawiały komisje co do sposobu zagospodarowania tego terenu, który miałby polegać na podzieleniu terenu tych działek i sprzedaży części działek zainteresowanym mieszkańcom tych wszystkich nieruchomości. Czy są prowadzone jakieś prace dotyczące podziału tej nieruchomości?”

 

Pan Burmistrz: „jak sami państwo widzicie, to co miało miejsce  na poprzedniej sesji jeżeli chodzi o sprawę Pana Myca, to w tej chwili co ja bym nie zrobił będzie odbiciem w naszą stronę i państwa i moją. Wskazane by było żebyście państwo wogólne nie odpowiadali w jakikolwiek sposób, ponieważ nie macie takich uprawnień. Natomiast jeżeli wysłalibyśmy tam geodetę, któryby podzieliłby działkę wedle tego co było załącznikiem do uchwały, ci państwo się rozmyślili i stwierdzili, że nie chcą żadnego podziału, że chcą, aby to było dzierżawione na zasadzie takiej jak do tej pory. Myślę, że tak naprawdę wchodzimy w spory prywatne pomiędzy ludźmi i nie jest wskazane żebyśmy w dalszym ciągu w to brnęli.”

 

Pan Przewodniczący: „czyli rozumiem, że wszyscy ci, którzy byli zainteresowani nabyciem tej nieruchomości zrezygnowali z chęci nabycia i chcą nadal dzierżawić te części, które były dzierżawione przez nich?”

 

Pan Burmistrz odpowiedział, że tak.

 

 

 

Ad. 3. Interpelacje i wnioski radnych.

 

Radny Karol Brzeziński: „chciałbym przede wszystkim podziękować Panu Burmistrzowi i Panu Zastępcy Burmistrza oraz wszystkim pracownikom gminy ze to, że przyczynili się do zmiany całego otoczenia. Wjeżdżając do Jezioran dostrzega się to. Bardzo mnie martwi tylko jedno, że oprócz tego, że widać duże zmiany od momentu jak Pan Burmistrz jest na tym stanowisku, widzę, że wielu osobom to też się nie podoba. Nie wiem dlaczego. Uważają, że zmiany przynoszą nie wiadomo jakie skutki finansowe i wiele osób mówi o tym, że są ważniejsze rzeczy niż wygląd gminy czy Jezioran. Myślę, że Pan Burmistrz wie jak pozyskiwać na te cele środki i tu żadnych skutków ubocznych nie ma dla gminy. Wręcz przeciwnie sam wygląd Jezioran świadczy o tym, że można w ten sposób ściągnąć ludzi spoza  terenu. Oprócz tego martwi mnie to, że wiele osób nagle sobie przypomniało, że można coś wykłócać. Przychodzą osoby do Pana Burmistrza czy do radnych i wymuszają, to, że na przykład chcą zrobić w danej chwili drogę, bo teraz jest taka moda na remont dróg. Pytanie gdzie Ci państwo byli do tej pory? Przez tyle lat nie widziałem, żeby jakieś drogi były robione w naszej gminie?

 

Pan Przewodniczący: „ale do kogo Pan się zwraca?”

 

Radny Karol Brzeziński: „do nas wszystkich, a także do sołtysów. Może przekażą to dla tych osób, które są zainteresowane. Chciałbym przestrzec, że nie ma w danej chwili możliwości, żeby zrobić wszystko na raz. Wiemy jaka jest sytuacja finansowa i jakie są problemy z przerobem.

Następnie nawiązał do wcześniejszej wypowiedzi Pana Stanisława Kaweckiego i stwierdził, iż „nikt nie chce likwidować szkół. Tylko chciałbym zaznaczyć jedno, że aby utrzymać szkołę potrzeba do tego dobrego gospodarza i trzeba pilnować porządku na terenie szkoły. Trzeba włożyć trochę własnej pracy. Byłem świadkiem wiele razy przejeżdżając przez Derc, widziałem tą szkołę i ta szkoła naprawdę miała się czym pochwalić. Pan Kawecki mówił, że jego synowie tam się uczyli. Może w tamtych czasach, gdy ci synowie uczęszczali do szkoły ta szkoła naprawdę miała się czym pochwalić. W tej chwili, nie obrażając nikogo, ale jest brak gospodarza tej szkoły, ale to, że ktoś chce pomóc, to oczywiście trzeba pomagać, ale trzeba dać też coś od siebie.”

Dodał, że „oprócz tego, że osoby przychodzą i się wykłócają, bo chcą nagle jakąś drogę poprawić. Jeszcze mają na tyle odwagi, że mówią o zastraszaniu o tak zwanej nagonce w telewizji osób wyżej postawionych. Wiadomo jak jest sytuacja i tego nikt nie zmieni. Nikt nie zrobi jednego roku wszystkiego na raz. Ja tu nie bronię Pana Burmistrza ani Pana Zastępcy Burmistrza, bo wiadomo jaka jest sytuacja i każdy wie jak jest ciężko coś zrobić co nie było robiona przez kilkadziesiąt lat. Chciałbym, żeby wszyscy ustosunkowali się do tego i byli cierpliwi.”

 

Pan Przewodniczący: „rozumiem, że Pan Rady Brzeziński przemówił w ramach uzupełnienia wypowiedzi Radnego Kaweckiego, ponieważ w tym punkcie mamy interpelacje i wnioski radnych, czyli sprawy kierowane do Pana Burmistrza. Jeżeli pewne rzeczy możemy załatwić w wolnych wnioskach i zapytaniach, to proszę się trzymać tego porządku, bo rozjadą nam się te wszystkie sprawy, a chciałbym abyśmy zrobili to w miarę sprawnie. Dlatego bardzo proszę w tym punkcie „interpelacje i wnioski radnych” kierować pytania do Pana Burmistrza, a ogólne spostrzeżenia i uwagi wypowiadać w punkcie „wolne wnioski i zapytania”.

 

W odpowiedzi na wypowiedź Radnego Brzezińskiego Radny Stanisław Kawecki wyjaśnił: „moi synowie w zeszłym roku skończyli szkołę w Dercu, także od tego czasu niewiele się zmieniło.”

Radny Karol Brzeziński: „ja nie wiem czy Pan był w tej szkole w tym roku. Komisja Oświaty miała okazję tam być podczas wyjazdowego posiedzenia i widziałem dużą różnicę. Gospodarza dobrego poznaje się po porządkach na swojej posesji. Ja uważam, że od tego trzeba zaczynać. I wiem, że kiedyś ta posesja wyglądała inaczej niż obecnie.”

 

Ad. 4. Sprawozdanie Burmistrza z działalności między sesjami.

 

Pan Maciej Leszczyński – Burmistrz Jezioran przedstawił sprawozdanie z działalności między sesjami, które stanowi załącznik nr 23 do protokołu.

 

Po przedstawieniu przez Pana Burmistrza sprawozdania z działalności między sesjami Pan Przewodniczący poprosił, aby Pan Burmistrz powiedział coś wiecej na temat odbytych spotkań.

 

Pan Burmistrz: „spotkanie z dyrektorem z Kętrzyna dotyczyło tylko sprawy która ujęliśmy również w budżecie, jeżeli chodzi o przeprowadzenie inwestycji w Radostowie oraz zasypanie części rowu przy ul. Kajki. Rozmawialiśmy również o wstępnej deklaracji, jeśli chodzi o zrobienie projektu na drogi wojewódzkie, w skrajniach jezdni, żeby zrobić wozówki z prawdziwego zdarzenia z pomysłem na to, ażeby porobić rynsztoki. Natomiast w przyszłości położyć nową nawierzchnię”.

 

Pan Przewodniczący zapytał jak się na to zapatrywał dyrektor oddziału?

 

Pan Burmistrz odpowiedział, iż „dyrektor był jak najbardziej otwarty. Natomiast to jest wszystko do wywalczenia, ponieważ dyspozycja dyrektora nie przekłada się na to co będzie w przyszłości. Dyrektor może być w dobrej dyspozycji, a za pół roku może powiedzieć, że nie ma środków.”

Po czym Pan Burmistrz opowiedział o spotkaniu odbytym w Zakładzie Unieszkodliwiania Odpadów w Olsztynie.

Pan Burmistrz wyjaśnił, iż „kwestia jest tego typu, że zaczynamy mieć problemy z gospodarką śmieciową, bo nie mamy już za bardzo gdzie wywozić śmieci. Bisztynek chciałby, żebyśmy partycypowali w  wytaczaniu nowych kwater. Natomiast Olsztyn prze na to, abyśmy zrobili wspólną inwestycję. Ja nie wiem czy nas ktoś by nie chciał „wykorzystać”, po to abyśmy pomogli również między innymi Olsztynowi. Z jednej strony ta sprawa jest cała do zbadania, ponieważ jest jeszcze wiele wątpliwości. Z drugiej strony jeżeli zrobilibyśmy wspólną inwestycję z Olsztynem, to w przeciągu pięciu lat kosztowałoby to nas około miliona złotych. Jeżeli chodzi o Bisztynek, to jeżeli byśmy się porozumieli z niektórymi gminami, to te koszty byłyby zdecydowanie mniejsze. Budowa nowej kwatery za około 1 600 000 zł w Bisztynku wystarczy na 30 lat.”

 

Pan Przewodniczący zapytał ile gmin korzysta z wysypiska w Bisztynku i ma podpisaną umowę o funkcjonowaniu tego wysypiska?

 

Pan Burmistrz odpowiedział, że jest to pięć gmin, a mianowicie Barczewo, Jeziorany, Bisztynek, Kolno i Lidzbark Warmiński.

 

Pan Przewodniczący: „władze Bisztynka i ten zakład widzą szanse na to, żeby zbudować kwaterę następną i w tym kształcie te wysypisko mogłoby jakiś czas  funkcjonować.”

 

Pan Burmistrz: „mówimy o kwaterze, która pod tą ilość przerobu spełniałaby swoje funkcje przez trzydzieści lat. Nie ukrywajmy każdy ma swój jakiś indywidualny interes, bo to nie znaczy, że Bisztynek jakąś miłością do nas pawa.”

 

Pan Przewodniczący: „chce zrobić na tym interes.”

 

Pan Burmistrz: „oni mają po prostu problem z rekultywacją, jeżeli by doszło do zamknięcia tego terenu. Natomiast ciągnięcie nas przez Olsztyn jest również dużym problemem. Jednak będziemy się temu przyglądali.”

 

Pan Przewodniczący: „zapytał co z tą kwaterą na którą w tej chwili wywozimy śmiecie do Bisztynka?”

 

Pan Burmistrz odpowiedział, że kwatera z której korzystaliśmy kończy się.

 

Pan Przewodnicząc zapytał kiedy dokładnie kwatera się skończy?

 

Pan Burmistrz odpowiedział, „iż może być tak, że od 1 stycznia Bisztynek nam powie stop, jeżeli chodzi o wywożenie śmieci.”

 

Pan Przewodnicząc : „tak, ale nawet teraz wywołanie tego problemu zwiększenia kwatery, to nie jest kwestia kilku miesięcy tylko co najmniej roku. Informacja o tym, że od pierwszego stycznia oni nie będą w stanie przyjąć naszych śmieci,  jest niepoważna.”

 

Pan Burmistrz: „ niedługo będziemy mieli problem z wywozem śmieci, będziemy postawieni pod ścianą tak jak większość gmin. Musimy się zdecydować, albo wchodzimy w budowę kwatery w Bisztynku albo wchodzimy do Olsztyna, gdzie partycypujemy w kosztach 1 000 000 zł.”

 

Pan Przewodnicząc: zapytał, jaki jest stan prawny w tej chwili? „My mamy podpisaną umowę z gminą Bisztynek, że podmioty działające na naszym terenie będą mogły tam składować odpady, oczywiście za odpowiednią kwotę. Jest to porozumienie między gminami, że śmieci z terenu gminy Jeziorany trafiają do Bisztynka. Czy ta umowa jest bezterminowa?”

 

Pan Burmistrz: potwierdził, ze umowa jest bezterminowa. Dodał, „że pewnie zrobią tak, że ta kwatera się wyczerpie i za chwilę powiedzą, że już nie maja miejsca i nas przyblokują. Jest to stosunkowo nowy temat, jednak bliżej jest mi do Bisztynka niż do Olsztyna, bo mam wrażenie, że Olsztyn chce nas tylko wykorzystać.”

 

Pan Przewodnicząc: zapytał gdzie Olsztyn chce budować ten zakład?

 

Pan Burmistrz odpowiedział, że „noszą się z różnymi pomysłami. W Ministerstwie Środowiska zdecydowano, ze ma być 150 000 osób na jedno wysypisko. Wszystko się zmienia jak w kalejdoskopie nie wiadomo co jeszcze teraz będzie. Bo to nie jest tak, że ktoś to przeanalizował i stwierdził, że od nas 150 000 to jest idealne rozwiązanie. Inaczej, kiedy to jest 150 000 w Warszawie a 150 000 w naszych realiach.”

 

Pan Przewodnicząc: „problem polega na tym, że zgodnie z ustawą o ochronie środowiska i Wojewódzkiego Programu Ochrony Środowiska nikt nam nie zaakceptuje lokalizacji zakładu czy wysypiska dla bardzo małej liczby osób. Już wielokrotnie była informacja o tym przez wiele lat plan w programie Województwa Warmińsko – Mazurskiego, gdzie mają być tak zwane ponadlokalne wysypiska czy zakłady utylizacji. Gorszą sytuacją jest jeżeli są małe wysypiska w wielu miejscach i na niewielkim poziomie gdzie są nie dofinansowane i kontrola nad ochroną środowiska może umykać. Natomiast duże obiekty chociażby takie jak w Bisztynku obsługujące ileś tam gmin dają większą szansę na to, żeby zachować te sprawy związane z ochrona środowiska. Dlatego na pewno Olsztyn szuka partnerów do tego, żeby posłużyć się nimi w zdobywaniu środków. Żeby wykazać, że swoim zasięgiem obejmują znacznie większą liczbę mieszkańców niż sam Olsztyn. Ten problem jest od dłuższego czasu już wałkowany. Natomiast to co Pan powiedział Panie Burmistrzu to jest naprawdę niepokojące i myślę, że wymaga zdecydowanego działania bo jeżeli ziszczą się Pana słowa, że od 1 stycznia możemy mieć problem z wywożeniem odpadów to będziemy płacić krociowe pieniądze za wywiezienie śmieci chociażby do Mławy. Nie wiem czy nasi mieszkańcy wytrzymają te koszty.”

 

Radna Romualda Szoka stwierdziła, że w tej chwili problemu nie ma. Dodała, że ta sprawa powinna być omawiana odrębnie na komisjach, a nie na sesji.

 

Następnie Pan Burmistrz poinformował, iż odbyło się spotkanie z Zespołem Zarządzania Kryzysowego w sprawie przygotowania do zimy.

 

Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że „jeżeli chodzi o sprzęt do odśnieżania powiatu, to jest on znikomy. Dla sołtysów chciałbym przekazać, że nasze drogi należą do kategorii V, VI zatem mamy 24 – 48 godzin na odśnieżenie po zakończeniu sypania śniegu z nieba. Kolejną sprawą poruszoną na spotkaniu byli bezdomni, następnie sprawa hydrantów. Po czym zwrócił się do sołtysów, aby przekazywali informacje dla mieszkańców o konieczności czyszczenia kominów przed zimą. Na strychach nie powinno być zbiorowiska różnych łatwopalnych rzeczy, natomiast gospodarstwa domowe należy ubezpieczyć na wypadek nieszczęścia. Kolejna sprawa, że jako jedyni w powiecie posiadamy w sołectwie Radostowo chorą krowę mleczną, którą należy niestety zlikwidować za stu procentową odpłatnością. W tej chwili prowadzimy negocjacje, żeby ta Pani zgodziła się polubownie, żebyśmy nie musieli wchodzić na drogę sądową.”

 

Pan Przewodnicząc zapytał czy jest zagrożenie jakąś chorobą zakaźną?

 

Pan Burmistrz odpowiedział, że nie jest to choroba zakaźna, to jest krowa z białaczką. Nie powinno się pić mleka od krowy chorej na białaczkę.

 

Radny Stanisław Kawecki stwierdził, iż „tą chorobą łatwiej jest się zarazić na pastwisku. Powiedział, iż od trzech lat jest w komisji wyceniającej krowy białaczkowe. Były takie sytuacje, że rolnik miał jedną krowę białaczkową, zdecydował, iż przytrzyma ją przez lato i jesienią sprzeda. Jesienią niestety było już dziewięć krów z białaczką.”

 

Pan Przewodnicząc zapytał radnego Andrzeja Aptazgo, czy krowy z białaczką można sprzedać na mięso?

 

Radny Andrzej Aptazy odpowiedział, że tak, jeżeli nie ma zmian klinicznych. Na przykład w Olsztynie są wyznaczone rzeźnie, które ubijają krowy białaczkowe. Dodał, iż istnieje problem zwalczania tej choroby. Przez jakiś czas była ona zwalczana, jednak ze względu na brak środków zaprzestano kolejnych działań.

 

Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza dodał, że na spotkaniu był jeszcze poruszony bardzo istotny problem, a mianowicie w roku 2008 przygotowujemy się do zwalczania barszczu, ponieważ na coraz większych obszarach ten barszcz się znajduje.

 

Radny Stanisław Kawecki: „mimo, że barszcz pojawił się w tej chwili w Wojtówce i aż praktycznie sięga po Potryty, to zdarzają się pojedyncze rośliny w Żardenikach, w Olszewniku czy Kikitach. Były miejscowości, gdzie ten barszcz był uprawiany na kiszonkę na Kaszubach i jedyną metodą pozbycia się tego było wycinanie.”

 

Pan Burmistrz potrzebna są też dobre relacje z ludźmi, na których prywatnej posesji rośnie barszcz i zlikwidować go wspólnie.

 

Na tym dyskusję zakończono.

 

Ad. 5. Wybory ławników:

 

                   1) przedstawienie opinii zespołu o zgłoszonych kandydatach na ławników,

Radny Stanisław Kawecki – Przewodniczący Zespołu do przedstawiania opinii o kandydatach na ławników przedstawił protokół zespołu do przedstawiania opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników do Sądu Rejonowego w Biskupcu, który stanowi załącznik nr 24 do protokołu.

            Następnie Radny Stanisław Kawecki wyjaśnił, iż wedle przepisów nie można dokumentacji uzupełnić po terminie złożonego wniosku, a szkoda bo wpłynęło tylko sześć wniosków, a z tego trzy musieliśmy odrzucić.  

 

Pan Przewodniczący poinformował, że w związku z tym co usłyszeliśmy zespół na swoim posiedzeniu zawnioskował o pozostawienie bez biegu trzech kandydatur z uwagi na nie spełnienie formalnego wymogu zgłoszenia kandydatów. W związku z tym rada powinna podjąć uchwałę w sprawie pozostawienia bez biegu zgłoszeń tych kandydatów.

Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie wyboru ławników.

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały a następnie zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr IX/80/07

w sprawie wyboru ławników

stanowiącą załącznik nr 1 do protokołu

 

                   2) ustalenie zasad wyboru ławników,

Pani Danuta Zawolska – Sekretarz Gminy poinformowała, iż „zgodnie z ustawą głosowanie odbywa się w sposób tajny. Są przygotowane kartki do głosowania, przy których będziecie Państwo zaznaczać, kto jest „za”, „przeciw” bądź, kto „wstrzymał się” od głosu.”

 

Pan Przewodniczący: „każdy radny ma prawo wybrać trzech ławników. Gminie przysługiwało siedmiu, zgłosiło się sześciu, niestety trzech nie spełniło wymogów formalnych.”

 

 

                   3) wybór komisji skrutacyjnej,

Pan Przewodniczący: stwierdził, iż trzyosobowy skład Komisji Skrutacyjnej będzie wystarczający. Po czym poprosił o zgłaszanie kandydatów do Komisji Skrutacyjnej.

Zgłosili się następujący kandydaci do Komisji Skrutacyjnej:

1)      Radny Stanisław Kawecki,

2)      Rada Ewa Maculewicz.

3)      Radny Zbigniew Czabrycki.

 

Rada jednogłośnie zaakceptowała skład Komisji Skrutacyjnej.

Następnie Komisja Skrutacyjna zebrała się w celu ukonstytuowania.

Przewodniczącym Komisji Skrutacyjnej został wybrany Radny Stanisław Kawecki.

 

                   4) przeprowadzenie głosowania,

Członkowie Komisja Skrutacyjnej rozdali radnym karty do głosowania.

 

Rady Mirosław Półtorzycki zapytał, czy teoretycznie istnieje możliwość, że któryś z kandydatów nie przejdzie?

 

Pan Przewodniczący odpowiedział, że istnieje taka możliwość, jeżeli kandydat nie uzyska zwykłej większości głosów. Wtedy gmina rekomenduje dwóch, jednego kandydata bądź żadnego. Wyjaśnił, iż oddanie głosu to jest postawienie krzyżyka przy odpowiednim sposobie głosowania tj. „za”, „przeciw” bądź „wstrzymujący się”. 

 

Następnie Komisja Skrutacyjna zebrała się w celu przeliczenia głosów.

Protokół Komisja Skrutacyjnej oraz karty do głosowania stanowią załącznik nr 3 do protokołu.

 

                   5) podjęcie uchwał w sprawie wyboru ławników.

 

Radny Stanisław Kawecki podziękował członkom Komisji Skrutacyjnej, a także komisji, która rozpatrywała kandydatury ławników. „Wymagało to kilku spotkań oraz rzetelnego podejścia do sprawy, żebyśmy nie popełnili jakiegoś błędu.”

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały a następnie zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr IX/81/07

w sprawie wyboru ławników

stanowiącą załącznik nr 2 do protokołu

 

Ad. 6.  Podjęcie uchwał w sprawie:

 

1)      przyjęcia „Zakresu zadań wyznaczających kierunki rozwoju i planowanych do realizacji w miejscowości Tłokowo”,

Pan Przewodniczący odczytał uzasadnienie do powyższej uchwały:

„Uchwała została wywołana w związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu złożonego przez Miejski Ośrodek Kultury i Sportu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywności oraz rozwoju obszarów wiejskich 2004-

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały a następnie zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr IX/82/07

w sprawie przyjęcia „Zakresu zadań wyznaczających kierunki rozwoju i planowanych do realizacji w miejscowości Tłokowo”

stanowiącą załącznik nr 4 do protokołu

 

2)      przyjęcia „Zakresu zadań wyznaczających kierunki rozwoju i planowanych do realizacji w miejscowości Wójtówko”,

Pan Przewodniczący odczytał uzasadnienie do powyższej uchwały:

„Uchwała została wywołana w związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu złożonego przez Miejski Ośrodek Kultury i Sportu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywności oraz rozwoju obszarów wiejskich 2004-2006” Działanie 2.3 „Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego”, projekt pn. „Modernizacja i wyposażenie świetlicy wiejskiej w Wójtówce”. Realizacja projektu nie rodzi skutków finansowych w 2007 roku. W roku 2008 wymagany będzie własny wkład finansowy, w ramach posiadanego budżetu, w wysokości 20% wartości całej inwestycji oszacowany na 10.330 zł. Pozostałe 80% stanowi wnioskowana kwota dofinansowania, która wynosi 41.320 zł. Całklowity koszt realizacji w/w projektu zamknie się w kwocie 51.650zł.”

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały a następnie zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr IX/83/07

w sprawie przyjęcia „Zakresu zadań wyznaczających kierunki rozwoju i planowanych do realizacji w miejscowości Wójtówko”,

stanowiącą załącznik nr 5 do protokołu

 

 

3)      przyjęcia „Zakresu zadań wyznaczających kierunki rozwoju i planowanych do realizacji w miejscowości Potryty”,

Pan Przewodniczący odczytał uzasadnienie do powyższej uchwały:

„Uchwała została wywołana w związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu złożonego przez Miejski Ośrodek Kultury i Sportu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywności oraz rozwoju obszarów wiejskich 2004-2006” Działanie 2.3 „Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego”, projekt pn. „Modernizacja i wyposażenie świetlicy wiejskiej w Potrytach”. Realizacja projektu nie rodzi skutków finansowych w 2007 roku. W roku 2008 wymagany będzie własny wkład finansowy, w ramach posiadanego budżetu, w wysokości 20% wartości całej inwestycji oszacowany na 11.394 zł. Pozostałe 80% stanowi wnioskowana kwota dofinansowania, która wynosi 45.574 zł. Całklowity koszt realizacji w/w projektu zamknie się w kwocie 56.968 zł.”

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały a następnie zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr IX/84/07

w sprawie przyjęcia „Zakresu zadań wyznaczających kierunki rozwoju i planowanych do realizacji w miejscowości Potryty”

stanowiącą załącznik nr  6 do protokołu

 

4)      zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Zakładu Obsługi Gminnych Jednostek Organizacyjnych,

Pan Przewodniczący odczytał uzasadnienie do powyższej uchwały:

„W grudniu 2006r. Urząd Miejski w Jezioranach przekazał dla Zakładu Obsługi Gminnych Jednostek Organizacyjnych w Jezioranach samochód osobowy Volkswagen przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Obecnie na stanie ZOGJO w Jezioranach znajdują się dwa samochody w/w i Tarpan.

Zwiększył się zakres robót na terenie Miasta i Gminy Jeziorany. Związane jest to z koniecznością  dowożenia pracowników robót publicznych, prac interwencyjnych i prac społeczno – użytecznych oraz skazanych z Kikit do przeprowadzania prac remontowych i inwestycyjnych na terenie gminy.

Zaistniał również obowiązek dowożenia i odwożenia dziecka niepełnosprawnego do Szkoły Podstawowej w Jezioranach.

Samochody wykorzystywane są także do dokonywania zakupu materiałów i wyposażenia placówek oświatowych poza terenem Jezioran.

W związku z powyższym istnieje konieczność zatrudnienia osoby na stanowisko kierowcy.

 Obciążenie budżetu w 2007 roku w związku z zatrudnieniem pracownika na stanowisku kierowcy

wyniesie 3 638,00 zł, w tym:

 

Wynagrodzenie osobowe                                            2 884,00 zł

Składki na ubezpieczenie społeczne                            469,00 zł

Składki na fundusz pracy                                                  71,00 zł

Odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych  134,00 zł

Odzież, środki BHP                                                          80,00 zł 

 

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały a następnie zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr IX/85/07

zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu

Zakładu Obsługi Gminnych Jednostek Organizacyjnych

stanowiącą załącznik nr 7 do protokołu

 

 

5)      zmieniająca uchwałę w sprawie szczegółowych zasad  i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności, a także organów do tego uprawnionych,

 

Pani Ewa Maculewicz odczytała treść uchwały.

Następnie Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr IX/86/07

zmieniająca uchwałę w sprawie szczegółowych zasad  i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności, a także organów do tego uprawnionych

stanowiącą załącznik nr 8 do protokołu

 

6)      upoważnienia Przewodniczącego Rady Miejskiej do wystąpienia w imieniu Rady Miejskiej do osób zobowiązanych do złożenia oświadczenia lustracyjnego,

 

Pani Ewa Maculewicz odczytała treść uchwały.

Następnie Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr IX/87/07

w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady miejskiej do wystąpienia w imieniu Rady Miejskiej do osób zobowiązanych do złożenia oświadczenia lustracyjnego

stanowiącą załącznik nr 9 do protokołu

 

Pan Przewodniczący dodał, że „z  takim samym powiadomieniem do wszystkich nas wystąpi Wojewoda Warmińsko – Mazurski. W przeciągu dwóch miesięcy od  wejścia w życie ustawy ma obowiązek wezwać nas do złożenia oświadczenia lustracyjnego. Mamy obowiązek oświadczenie złożyć w ciągu trzech miesięcy od momentu wezwania. Tamte oświadczenia lustracyjne powinny być według mojej wiedzy zwrócone. Dlatego, że Trybunał Konstytucyjny orzekł niezgodność z konstytucją któregoś z załączników tej ustawy lustracyjnej. Zostało to poprawione i Wojewoda musi ponownie nas wezwać pod rządami właściwej ustawy.”

 

7)      utworzenia samorządowej instytucji kultury – Miejskiej Biblioteki Publicznej w Jezioranach,

Pan Przewodniczący powiedział, że „powyższa uchwała jest właśnie naszą odpowiedzią na inicjatywę wojewody i uchylenie uchwały w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Kultury i Sportu.”

Pani Ewa Maculewicz odczytała treść uchwały.

Następnie Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr IX/88/07

w sprawie utworzenia samorządowej instytucji kultury – Miejskiej Biblioteki Publicznej w Jezioranach

stanowiącą załącznik nr 10 do protokołu

 

8)      nadania statutu Miejskiej Bibliotece Publicznej w Jezioranach,

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały a następnie zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr IX/89/07

w sprawie nadania statutu Miejskiej Bibliotece Publicznej w Jezioranach

stanowiącą załącznik nr 11 do protokołu

 

 

9)      przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Jeziorany w obrębie miejscowości Kikity,

Pan Przewodniczący poinformował, iż „w zawiadomieniu o sesji dostaliście Państwo materiały, w którym był przedstawiony załącznik graficzny dotyczący zakresu, który ma być objęty planem z uwagi na sprawy wynikłe z rozbieżności między rzeczywistym zagospodarowaniem tego terenu a sprawami właścicielskimi, zachodziła wątpliwość, że planem będziemy obejmować z przeznaczeniem o jaki wnioskuje inwestor, także drogę, która biegnie poprzez  Biesowo. Jest to droga powiatowa, którą powiat otrzymał w momencie podziału administracyjnego kraju na szczebel powiatowy i wojewódzki. Okazuje się, że ta droga jest poprowadzona w tamtych wcześniejszych latach przez grunt, który nie stanowił własności budującego czy użytkownika. To będzie problem, który będziemy mieć po uchwaleniu naszego planu. Obecny właściciel tej nieruchomości z właścicielem w tej chwili powiatem olsztyńskim będzie musiał tą sprawę uregulować. W dniu dzisiejszym dostaliśmy zmianę zakresu przystąpienia do miejscowego planu. Wyłączamy z tego obszaru opracowania tereny, które fizycznie leżą w pasie drogowym i w związku z tym nam się różni trochę załącznik do tej uchwały. Jest to poprawka, dlatego najpierw należy przegłosować poprawkę do tej uchwały. Zamieniamy załącznik graficzny do tej uchwały, natomiast cała reszta pozostaje bez zmian.”

 

Radny Stanisław Kawecki: „podczas dyskusji na komisjach mój wniosek był taki, żeby wstrzymać się ze sprzedażą tej działki do momentu uregulowania terenu, na którym biegnie droga. Czy tu nie wejdzie taka rzecz, którą omawialiśmy w Modlinach, że zmianę wprowadza się tylko na części wyznaczonego terenu, a nie na całości. Byłbym za tym, żeby zaczekać, aż właściciel dogada się z Zarządem Dróg i w taki czy inny sposób rozwiążą problem.”

 

Pan Burmistrz : „przede wszystkim nie my jesteśmy właścicielami tej drogi. W tej chwili to powiat ma problem a nie człowiek, który nabył działkę. To powiat musi to unormować i musi żyć jak najlepiej z tym właścicielem działki, żeby mógł to w przyszłości unormować. A my nie możemy ograniczać przez to, że robimy do drogi plan przestrzenny zagospodarowania tylko dlatego, że jakaś instytucja nie dopilnowała formalności wcześniej. Bo my nie jesteśmy organizmem, który będzie to regulował. To powiat musi chcieć to rozwiązać, bo po stronie powiatu jest teraz piłka. Musi na tyle delikatnie rozmawiać z właścicielem, żeby on się na to przede wszystkim zgodził. To jest problem powiatu, który do tej pory nie wykupił działki.”

 

Radny Stanisław Kawecki stwierdził, iż to nie powiat będzie tą drogą jeździł, tylko my będziemy tą drogą jeździć. Zapytał czy ta działka wcześniej była gminną działką?

 

Pan Burmistrz odpowiedział, że gminną. „Natomiast Panie Stanisławie nie ma to znaczenia czy my plan zagospodarowania przestrzennego przyjmiemy czy nie, bo jeśli ten człowiek będzie chciał coś zrobić, to i tak to zrobi nawet bez planu. Nawet prędzej zrobi to bez planu zagospodarowania niż mając plan.”

 

Radny Stanisław Kawecki: „tak, ale ja zmierzam do innej rzeczy. Ktoś tą działkę w takim kształcie sprzedał, przecież można było zrobić zmianę geodezyjną na tej działce przed sprzedażą. Można było sprzedać tylko działkę do drogi, a nie z kawałkiem drogi.”

 

Pan Burmistrz: „tak tylko jeszcze raz zaznaczamy ten problem, po czyjej stronie leży piłka, bo piłka leży po stronie powiatu. To powiat nie dopilnował obowiązku wykupu nieruchomości, powinien się zgłosić do gminy wtedy, kiedy to miało miejsce.”

 

Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza: „jeśli ktoś zaczyna budować drogę to musi mieć grunt pod tą drogą na własność  i nam nie w tej chwili rozstrzygać co było w przeszłości. Nowy właściciel nabył tą nieruchomość. Ostatnio na komisji dyskutowaliśmy, że my zaznaczamy dokładnie  plan do drogi. Nie wyrażamy zgody, żeby cokolwiek na tej drodze pobudować. Natomiast powiat musi sobie sam swoje sprawy uregulować.”

 

Pan Przewodniczący zapytał, czy kiedykolwiek Gmina Jeziorany była właścicielem tego terenu?

 

Pan Burmistrz: „zdecydowanie kiedyś była właścicielem.”

 

Pan Przewodniczący „bo wcześniej była jakaś tam inna osoba i ta firma nabyła tą nieruchomość od gminy Jeziorany?”

 

Pan Zygmunt Stachlewski – Kierownik Referatu Budownictwa odpowiedział, że tak. 

 

Pan Przewodniczący: „to co powiedział Radny Stanisław Kawecki jest słuszne, że gmina sprzedając tamtej firmie chyba miła wiedzę, że tamtędy przebiega  droga.”

 

Pan Burmistrz: „ale to jest bezsporne, to jest kwestia tego czy powiat miał wcześniej odkupić od gminy ten kawałek pod którym jest droga. A to, że gmina popełniła jakiś tam błąd nie wyznaczając tej działki, to jest druga rzecz. Na pewno to jest jakaś nauczka na przyszłość. Natomiast bezwzględnie nie będziemy teraz dociekali dlaczego tak było.”

 

Pan Przewodniczący: „jest jeszcze uwaga, którą Radny Stanisław Kawecki zgłosił, która nam wszystkim umknęła w obecnej dyskusji i nie ukrywam, że mi także umknęła we wcześniejszej rozmowie z Panem Władysławem Daligą – Zastępcą Burmistrza. Dlatego ja nawet się do tego nie odniosłem. Rzeczywiście Pan Rady Kawecki ma rację. Tak jak w przypadku Modlin, nie możemy działać wbrew art. 14 ust. 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, który brzmi „ plan miejscowy w wyniku którego następuje zmiana przeznaczenia gruntu  rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne sporządza się dla całego obszaru wyznaczonego w studium.” „W porannej rozmowie przed sesją, to mi umknęło. Rady Kawecki rzeczywiście wskazał, że obcięcie tego kawałka z tą drogą powoduje to, że my to robimy wbrew temu artykułowi.  Ale z drugiej strony unikamy przeznaczenia tego terenu, gdzie jest droga z zapisami w planie przeznaczenia jaki będzie miał ten obecny właściciel a później  adresat tego planu. Logika i stan prawny wymagałby, aby uporządkować sprawy związane z własnością i dopiero wtedy podejmować uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.”

 

Rady Włodzimierz Suchocki: zapytał czy jeżeli to jest droga czy możemy przyznać, że to jest teren rolniczy?”

 

Pan Przewodniczący: „Panie Radny nie mówimy o tym kawałku tylko mówimy o całym obszarze. Pan Zygmunt mógłby nam tą sprawę przybliżyć jako fachowiec.”

 

Pan Zygmunt Stachlewski – Kierownik Referatu Budownictwa powiedział, iż dnia wczorajszego rozmawiał na ten temat z urbanistami i stwierdzili jednoznacznie, że art. 14 ust. 3 jest to zwykły bubel prawny. „Nie było jeszcze takiej sytuacji, żeby Wojewoda uchylił uchwałę w związki z tym art. 14 ust. 3.”

 

Pan Przewodniczący: „ale to oznacza, że dokonujemy tylko w tej chwili oceny  pracy urzędników Wojewody. Natomiast art. 14 jest nadal obowiązującym zapisem. To, że on jest niewykorzystywany, to nas nie zwalnia z tego żebyśmy go zastosowali.”

 

Pan Zygmunt Stachlewski – Kierownik Referatu Budownictwa: „stu procentowej pewności nie mamy. Czy ktoś może być zainteresowany sporządzeniem studium z ujęciem tego terenu na przeznaczenie, ale będzie też zainteresowany sporządzeniem planu przy wyłożeniu całości, no bo skoro plan jest zrobiony na całość, jest ta procedura planistyczna. Każdy ma prawo zaprotestować.”

 

Pan Przewodniczący: „tak to wygląda, natomiast Panie Zygmuncie jeżeli my uchwalilibyśmy przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu zgodnie z art. 14 ust. 3 całego obszaru, czyli z tą drogą, my w tej chwili nie przesądzamy  jakie ma być przeznaczenie w tym miejscu. Bo plan może być opracowany w ten sposób, że w planie określimy, że tu jest kawałek drogi. I wtedy właściciel tej nieruchomości może żądać wtedy od powiatu odszkodowania.”

 

Pan Zygmunt Stachlewski – Kierownik Referatu Budownictwa: „ w studium, które zostało uchwalone 10 września  nie mówi się o drodze tylko studium obejmuje teren do drogi.”

 

Pan Przewodniczący: „to strzeliliśmy sobie proszę państwo tak naprawdę samobója, bo nie możemy przystąpić do sporządzenia planu zagospodarowania zgodnie z artykułem 14 i studium uwarunkowań. Gdyż w studium określiliśmy, że cały obszar jest przeznaczony na budownictwo, rekreacje i sport.”

 

Radny Zbigniew Czabrycki: „Panie Przewodniczący spróbujmy tą uchwałę przegłosować, może nam nikt nie zakwestionuje tego.”

 

Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza: „popieram, ponieważ wyznaczamy ten teren bez drogi i jest to korzystny wariant.”

 

Pan Przewodniczący: powiedział, iż będzie głosował przeciw, „gdyż ja mam wiedzę i nie mogę zagłosować za tym, że jest to zgodne z litera prawa, będę głosował przeciw. Powiem szczerze, że byłem przekonany, że będę głosował „za” po rozmowie z Panem Zastępcą Burmistrza  przed sesją,. Ale nie skojarzyłem, że to ma takie samo zastosowanie jak w przypadku Modlin, o czym przypomniał mi Radny Stanisław Kawecki.”

 

Następnie przystąpiono do głosowania poprawki mówiącej, że załącznik graficzny nr 1 do uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Jeziorany w obrębie miejscowości Kikity, będzie obejmował obszar z wyłączeniem drogi.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania przy jednym głosie „przeciw” i jednym głosie „wstrzymującym się” przyjęła poprawkę.

 

Pani Ewa Maculewicz odczytała treść uchwały.

Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr IX/90/07

w sprawie przystąpienia do sporządzenia  miejscowego planu  zagospodarowania przestrzennego Gminy Jeziorany w obrębie miejscowości Kikity

stanowiącą załącznik nr 12 do protokołu

 

 

10)  przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Jeziorany w obrębie miejscowości Modliny,

Pan Przewodniczący poinformował, że „tutaj także mamy zaproponowaną zmianę dotyczącą obszaru. W zaproszeniu na sesję dostaliście państwo uchwałę z załącznikiem graficznym obejmującym inny obszar i dzisiaj zwiększamy ten obszar  do całego terenu objętego studium, czyli spełniamy wymóg wynikający z art. 14 ust. 3 ustawy o planowaniu.”

 

Następnie przystąpiono do głosowania poprawki.

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.

Rada w wyniku głosowania przy dwóch głosach „wstrzymujących się” przyjęła zaproponowaną  poprawkę.

 

Po czym Pani Ewa Maculewicz odczytała treść uchwały

Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania przy jednym głosie „wstrzymującym się”

podjęła uchwałę Nr IX/91/07

w sprawie przystąpienia do sporządzenia  miejscowego planu  zagospodarowania przestrzennego Gminy Jeziorany w obrębie miejscowości Modliny

stanowiącą załącznik nr 13 do protokołu

 

 

 

 

11)  udzielenia pomocy finansowej dla Zarządu Województwa Warmińsko Mazurskiego przez Gminę Jeziorany w zakresie partycypacji w kosztach przy inwestycjach w ciągach dróg wojewódzkich na terenie gminy Jeziorany w 2007 roku,

 

Pan Przewodniczący: wyjaśnił, iż „z racji tej, że w zawiadomieniu sesji była inna redakcja uchwały, dlatego pozwolimy sobie przegłosować tą poprawkę.”

 

Radny Stanisław Kawecki zapytał czego dotyczy zmiana tej uchwały?

 

Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy: wyjaśniła, że „w tych wypadkach, kiedy gmina przeznacza środki na drogi powiatowe czy wojewódzkie wtedy jest to pomoc finansowa.”

 

Pan Przewodniczący: „to jest zawsze pomoc finansowa, ale z treści tego wynika, że my mieliśmy upoważnić burmistrza, a w tej chwili my udzielamy pomocy jako rada i wykonanie uchwały powierza się burmistrzowi.”

 

Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy: „w ślad tej uchwały burmistrz ma zawrzeć umowę na udzielenie pomocy finansowej.”

 

Pan Przewodniczący: „czyli jest zasadnicza różnica w udzieleniu przez radę pełnomocnictwa burmistrzowi.”

 

Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy: „w paragrafie klasyfikacyjnym będzie to również zmiana w budżecie, ponieważ pomoc finansowa jest ujęta w wydatkach majątkowych a w poprzednim podejściu ta kwota była wskazana w inwestycjach. Art. 165 ustawy o finansach publicznych mówi o pomocy finansowej wtedy kiedy gmina udziela środki nie na swoje zadania. Wyjaśniła iż będąc na szkoleniu usłyszała informacje na ten temat i dlatego pojechała jeszcze przed sesja wyjaśnić tą kwestię w Regionalnej Izbie Obrachunkowej. Poprzednia uchwała o porozumieniu zostałaby uchylona.”

 

Pan Przewodniczący: „zapytał czy radni są usatysfakcjonowani wyjaśnieniem?”

 

Radni odpowiedzieli, że tak.

 

Po czym Pani Ewa Maculewicz odczytała treść uchwały.

Następnie odczytała uzasadnienie do powyższej uchwały:

„Budowa rurociągu w poboczu drogi wojewódzkiej w miejscowości Radostowo na odcinku 227 mb.

Celem inwestycji jest:

-         odwodnienie pobocza drogi

-          na wykonanym rurociągu w przyszłości będzie można wykonać chodnik dla pieszych

Obecnie z pobocza sączy się woda, która rozmywa korpus drogi, zimą w tym miejscu tworzą się naboje lodowe. Ciągłe zamarzanie i odmarzanie powoduje niszczenie nawierzchni asfaltowej drogi

  1. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie dostarczy materiał (kręgi i przepusty)

-         przepust drogowe – 227 mb

-         kręgi 3x2m O 1200-1500

  1. Gmina we własnym zakresie ułoży z w/w materiałów rurociąg, zagwarantuje niezbędny sprzęt, robociznę i materiały.

W projekcie budżetu zostały zaplanowane środki na powyższy cel w kwocie 40.000 zł.”

Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr IX/92/07

w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Zarządu Województwa Warmińsko Mazurskiego przez Gminę Jeziorany w zakresie partycypacji w kosztach przy inwestycjach w ciągach dróg wojewódzkich na terenie gminy Jeziorany w 2007 roku

stanowiącą załącznik nr 14 do protokołu

 

12)  udzielenia pomocy finansowej dla Zarządu Powiatu Olsztyńskiego przez Gminę Jeziorany w zakresie partycypacji w kosztach wykonania dokumentacji technicznej na przebudowę drogi powiatowej Radostowo - Studzianka –Frączki,

Pan Przewodniczący odczytał uzasadnienie do powyższej uchwały:

„Droga  Radostowo – Studzianka – Frączki jest  drogą powiatową, gruntową, położoną w obrębach gmin Jeziorany i Dywity. Powiatowa Służba Drogowa w Olsztynie ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji technicznej  przebudowy drogi pod warunkiem partycypacji w kosztach zadania przez obie gminy.Po wykonaniu dokumentacji PSD  wystąpi o środki zewnętrzne do RPO na wykonanie przebudowy drogi z udziałem gmin i powiatu. Gmina Jeziorany i gmina Dywity muszą zabezpieczyć środki finansowe. Będą one proporcjonalne do długości  odcinków drogi  położonych w   obrębie każdej gminy.

Koszty gminy Jeziorany

W 2007 r – wykonanie dokumentacji -    około 32 tyś zł

W 2008 – wykonanie przebudowy drogi – szacunek  600 tyś dokładna ilość środków będzie znana po wykonaniu dokumentacji technicznej (kosztorys inwestorski)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

RPO 85 % zadania

Powiat 7,5 % zadania

Gmina Jeziorany i Gmina Dywity – 7,5 % kosztów zadania i proporcjonalnie do kilometrażu drogi położonego w obrębie każdej z gminj.”

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały a następnie zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr IX/93/07

w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Zarządu Powiatu Olsztyńskiego przez Gminę Jeziorany w zakresie partycypacji w kosztach wykonania dokumentacji technicznej na przebudowę drogi powiatowej Radostowo - Studzianka –Frączki

stanowiącą załącznik nr 15 do protokołu

 

13)  zmian w budżecie gminy na 2007 rok.

Pan Przewodniczący powiedział: „musimy przegłosować poprawki wprowadzone na posiedzeniach komisji, w zawiadomieniu o sesji dostaliście państwo materiały, natomiast na komisjach te materiały różniły się trochę. W związku z tym powinniśmy je omówić, ale okazuje się, że jeszcze dzisiaj następują jakieś zmiany o których radni nie wiedzą. Dlatego mam prośbę do Pani Marii, aby nam przybliżyła jakiego rodzaju zmiany w stosunku do tych informacji, które były na komisjach mają miejsce w dniu dzisiejszym i czy w związku z tym będzie potrzeba zrobienia dłuższej przerwy i omówienia tego, żeby radni mogli zapoznać się z tymi zmianami.”

Następnie Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy omówiła uzupełnienie załącznika do projektu uchwały Rady Miejskiej w Jezioranach w sprawie zmian w budżecie gminy, które stanowi załącznik nr 27  do protokołu.

 

Pan Przewodniczący: „teraz mamy dylemat dlatego, że powinniśmy przegłosować poprawkę do tej uchwały, którą państwo dostaliście w zaproszeniu, gdzie załącznikiem do uchwały są te wszystkie tabele. Teraz ciężko mi będzie wyartykułować i pokazać, które to są te poprawki nie mając całego zestawienia. Jedyne wyjście jakie widzę, to przegłosowanie uchwały tej która została dostarczona dzisiaj bez głosowania poprawek.”  Zapytał czy wszyscy radni są świadomi tego?

 

Radni odpowiedzieli, że tak.

 

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały a następnie zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania przy jednym głosie „wstrzymującym się”

podjęła uchwałę Nr IX/94/07

w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok

stanowiącą załącznik nr 16 do protokołu

 

Ad. 7. Przyjęcie protokołu VIII sesji.

 

Protokół z VIII sesji udostępniony był do wglądu w dniu sesji.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Rada w wyniku głosowania przy jednym głosie „wstrzymującym się” przyjęła protokół z VIII sesji Rady Miejskiej w Jezioranach odbytej w dniu 10 września 2007 roku.

 

Ad. 8. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

 

Nie było.

 

Ad. 9. Wolne wnioski i zapytania.

 

Pan Przewodniczący: „chciałbym poprosić radnych, którzy zostali wybrani do Komisji Statutowej o pozostanie jeszcze, gdyż chcę, aby ta komisja się ukonstytuowała. Więc zwołuję posiedzenie komisji statutowej zaraz po sesji.”

Następnie zapytał czy są jeszcze jakieś wolne wnioski i zapytania?

 

Radny Stanisław Kawecki zapytał, „kiedy można spodziewać się zakończenia kanalizacji wokół Jeziora Luterskiego i w Żardenikach i Kikitach? Podejrzewam, że ta sprawa się jeszcze trochę przeciągnie?”

 

Pan Zygmunt Stachlewski – Kierownik Referatu Budownictwa odpowiedział, że przepompownie są już uruchomione, liczniki pozakładane także kanalizacja działa.

 

Pan Przewodniczący: powiedział, że „w dniu wczorajszym po godzinie 15.00 podpisałem decyzję zmieniającą dla Gminy Jeziorany. Zmieniająca w sprawie budowy tej sieci kanalizacyjnej. Pan Zygmunt Stachlewski wykonał dużą robotę, także chwała mu za to.”

 

Następnie Radny Stanisław Kawecki: powiedział, iż „uważa, iż należy wystawić delegację na obchody Święta Niepodległości, czy zignorujemy to tak jak święto 3 maja.”

 

Pan Przewodniczący: „myślę, że każdy dostał imiennie zaproszenie, wiec w poczuciu własnej możliwości będzie uczestniczył w uroczystości. Wszyscy Ci którzy będą mogli będą uczestniczyli. Jeśli kogoś się zaprasza, to nie powinno się odmawiać. Dobrze się stało, że dostaliśmy wcześniej te zaproszenia. Ci którzy są czynni zawodowo będą starali się znaleźć czas i ewentualnie znaleźć sobie wolne. Natomiast jeżeli wyznaczymy delegację, to pozostałych radnych zwolnimy z tego. To tak jakby dostali tylko zaproszenie proforma, a i tak rada zdecyduje kto ma iść, a kto ma nie iść.”

 

Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza: „ponieważ ja z dyrektorami szkół jestem inicjatorem obchodów Dnia Niepodległości serdecznie Państwa zapraszam. Zaczynamy już w piątek o godzinie 11.00 na hali sportowej, gdzie będzie młodzież, gdzie będą kombatanci oraz przedsiębiorcy i dwudziestoosobowe delegacje dzieci ze szkół z Derca, Franknowa i Radostowa.  Dlatego chciałbym również państwa zobaczyć na tych spotkaniach. Druga część, to Msza Święta uzgodniona z Księdzem Dziekanem w niedziel, a później spotkanie w Miejskim Ośrodku Kultury i Sportu z kombatantami.”

 

Pan Przewodniczący: „ja mogę powiedzieć ze swojej strony, że z racji swojej pracy zawodowej mam utrudnioną możliwość uczestniczenia w różnych uroczystościach, które odbywają się w ciągu tygodnia. Moja nieobecność w pracy powoduje spore zamieszanie, mój zastępca też nie jest osobą, która codziennie jest w pracy. Mi się już także skończyły urlopy  wypoczynkowe i biorę od zeszłego tygodnia urlopy bezpłatne, żeby móc uczestniczyć w pracach rady i komisji. To w woli wyjaśnienia mojej nieobecności dnia 9 listopada. Czasami zdarzało się tak, że zaproszenia przychodziły albo dzień po albo tego samego dnia i wtedy jest ciężko zorganizować sobie ten czas wolny, żeby móc uczestniczyć w tych uroczystościach.”

 

W związku z tym, że porządek obrad IX sesji Rady Miejskiej w Jezioranach został wyczerpany Przewodniczący Rady Miejskiej w Jezioranach zakończył obrady IX sesji dziękując wszystkim za przybycie i udział w obradach.

 

 

Protokołowała                                                Przewodniczący Rady Miejskiej

 

       Anna Gleszczyńska                                                     Leszek Boczkowski