PROTOKÓŁ Nr XIII/2008

 

Trzynastej sesji Rady Miejskiej w Jezioranach,

 odbytej w dniu 28 kwietnia 2008 roku

w sali konferencyjnej Miejskiego Ośrodka Kultury i Sportu
w Jezioranach
przy ul. Konopnickiej 4

 

Początek obrad rozpoczęto o godz. 10.00 zakończono o godz. 13.05.

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej serdecznie przywitał wszystkich radnych, sołtysów oraz zaproszonych gości. Po czym powiedział, iż „na dzisiejszej sesji gościmy zespół „MALWA”, który działa przy Domu Pomocy Społecznej w Jezioranach. Zespół zaprezentuje nam swoją twórczość, swój dorobek, a związane to jest z „Dniami Godności osób z Niepełno - SPRAWNOŚCIĄ intelektualną”, które będą obchodzone w Gminie Jeziorany i w powiecie olsztyńskim. Bardzo serdecznie witam Zespół „MALWA”.

 

Następnie głos zabrała Pani Agnieszka Kiljan:

„Witam wszystkich Państwa bardzo serdecznie. Bardzo dziękuję Panu Przewodniczącemu za zaproszenie na dzisiejszą sesję.

Następnie Pani Agnieszka Kiljan przedstawiła ogóle informacje dotyczące działalności Domu Pomocy Społecznej:

„W Domu Pomocy Społecznej zamieszkuje 145 mieszkanek niepełnosprawnych intelektualnie, które mają zapewnioną całodobową opiekę. Dla mieszkanek przeznaczone są pokoje trzyosobowe bardzo dobrze wyposażone, które ciągle są doposażane. Obecnie trwa gruntowny remont kuchni i jeżeli wszystkie ustalenia pomiędzy burmistrzem a starostwem dojdą do skutku, to rozpoczniemy w tym roku modernizacje kotłowi. Obecnie w Domu Pomocy Społecznej działają trzy świetlice socjalterapełtyczne, dwie pracownie rehabilitacyjne, pracownia komputerowa, plastyczna, rękodzieła, utworzona jest także grupa teatralna „Arlekin” oraz nasz zespół muzyczny „MALWA”. Dzisiaj będziecie mieli okazje posłuchać tylko niektórych utworów z bogatego repertuaru zespołu. Mieszkanki ponadto m.in. korzystają z zajęć lekkoatletycznych, z zajęć pływackich na basenie w Olsztynie, a także z  zajęć warcabowych i tenisa stołowego. W grudniu zeszłego roku przy Domu Pomocy Społecznej w Jezioranach powstało stowarzyszenie na rzecz osób Niepełno-SPRAWNYCH. Obecnie stowarzyszenie skupia 38 członków. W ciągu tak krótkiej działalnością może jeszcze niewiele udało się nam zrealizować, ale udało się zorganizować dwa kiermasze, jeden bożonarodzeniowy, a drugi wielkanocny. Kolejnym naszym działaniem jest właśnie impreza sportowa „Dni godności osoby z niepełnosprawnością intelektualną”, jest to impreza ponad powiatowa finansowana głównie przez starostę olsztyńskiego, ale również cegiełkę dołożył Burmistrz Jezioran, za co bardzo serdecznie dziękujemy. Jest to pierwsza impreza organizowana przez nas o zasięgu ponad powiatowym. Będzie w niej brało udział około 70 zawodników z Domów Pomocy Społecznej, warsztaty terapii zajęciowej i ośrodków szkolno-wychowawczych z terenu powiatu olsztyńskiego i bartoszyckiego. Serdecznie Państwa zapraszamy na ta imprezę 9 maja 2008 roku na hali sportowej w Jezioranach o godzinie 10.00. Przy imprezie będzie z nami współpracowało Gimnazjum z Jezioranach i Miejski Ośrodek Kultury i Sportu w Jezioranach. Teraz zapraszam Państwa do posłuchania naszego zespołu, których występ na sesji Rady Powiatu i na sesji Rady Miejskiej otwiera „Dni godności osoby z niepełnosprawnością intelektualna”.

Po wypowiedzi Pani Agnieszki Kiljan wystąpił zespół „MALWA”.

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej serdecznie podziękował zespołowi za występ.

 

Po czym Pan Przewodniczący otworzył XIII sesję Rady Miejskiej w Jezioranach oraz oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 11 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji – lista obecności radnych stanowi załącznik nr 20 do protokołu, natomiast lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 21.

 

Następnie Pan Przewodniczący na sekretarza obrad powołał Panią Ewę Maculewicz.

 

Pan Przewodniczący odczytał porządek obrad XIII sesji Rady Miejskiej w Jezioranach, który przedstawia się następująco:

1. Otwarcie i akceptacja porządku obrad.

2.Występ zespołu muzycznego „MALWA”, który rozpocznie obchody imprezy sportowej upamiętniającej DZIEŃ GODNOŚCI OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ organizowanej przez „Stowarzyszenie na rzecz Osób Niepełno – SPRAWNYCH”,

3. Interpelacje i wnioski radnych.

4. Sprawozdanie Burmistrza z działalności między sesjami.

5. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2007 rok:

1)           wystąpienie:

a)      Skarbnika

b)      Burmistrza - opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie o sprawozdaniu Burmistrza

z wykonania budżetu gminy za 2007 rok,

2) dyskusja:

a)      przedstawienie oceny sprawozdania Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2007 rok – wystąpienie przewodniczących Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Spraw Społecznych oraz Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa,

b)      przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej o sprawozdaniu Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2007 rok,

c)      dyskusja Radnych nad sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2007 rok,

3) przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu gminy za 2007 rok,

4) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu gminy za 2007 rok,

5) podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Jezioran z wykonania budżetu gminy za 2007 rok.

6. Podjęcie uchwał w sprawie:

1)      zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Zakładu Obsługi Gminnych Jednostek Organizacyjnych w Jezioranach,

2)      uchwalenia statutu Zakładu Administracji Domów Mieszkalnych w Jezioranach,

3)      uchwalania zasad i trybu korzystania ze świetlic wiejskich na terenie Gminy Jeziorany,

4)      zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia regulaminu targowisk miejskich,

5)      przyjęcia „Planu odnowy sołectwa Derc”,

6)      przyjęcia „Planu odnowy sołectwa Wójtówko”,

7)      uchwała o uchyleniu uchwały Nr XXVI/288/05 Rady Miejskiej w Jezioranach z dnia 29 grudnia 2005 roku w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności oraz na stosowanie stałej stopy procentowej od tych opłat,

8)      zmian w budżecie gminy na 2008 rok.

7. Przyjęcie protokołu XII sesji.

8. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

9.Wolne wnioski i zapytania.

 

Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi do proponowanego porządku obrad?

 

Pani Danuta Zawolska  - Sekretarz Gminy w imieniu Pana Burmistrza zawnioskowała

o wprowadzenie do porządku obrad uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej

w Jezioranach Nr XI/119/07 z dnia 29 grudnia 2007 r. w sprawie wydatków niewygasających w 2007 r. (Uchwała z dnia 31.03.2008 r. Nr XII/146/08) i wyjaśniła, że podyktowane jest to zmianą terminów realizacji.

 

Pan Przewodniczący stwierdził, iż należy przegłosować zgłoszoną poprawkę do porządku obrad, a mianowicie wprowadzenie w punkcie 6 ppk 7, który brzmi: uchwała w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Jezioranach Nr XI/119/07 z dnia 29 grudnia 2007 r. w sprawie wydatków niewygasających w 2007 r. (Uchwała z dnia 31.03.2008 r. Nr XII/146/08).

 

W wyniku głosowania rada jednogłośnie przyjęła poprawkę do porządku obrad XIII sesji.

 

Następnie przystąpiono do przegłosowania całego porządku obrad wraz z wprowadzoną zmianą.

Rada jednogłośnie zaakceptowała przedstawiony porządek obrad wraz z wprowadzoną zmianą.

 

Ad. 3. Interpelacje i wnioski radnych.

Radny Stanisław Kawecki zachęcał wszystkich radnych oraz sołtysów do wzięcia udziału w mszy św. z okazji Święta 3 maja. Następnie dodał, iż 12 maja zostanie odprawiona msza święta za rolników w Kościele Św. Rocha w Tłokowie, na którą również serdecznie zaprasza.”

 

Pan Władysław Daliga – Zastępca poinformował, iż 3 maja o godz. 11.00 odbędzie się msza św. w Kościele Św. Bartłomieja w Jezioranach. Będą zarezerwowane miejsca dla Państwa Sołtysów i Państwa Radnych. Dodał, iż o godz. 11.00 odbędzie się także występ młodzieży gimnazjalnej z okazji święta 3 maja.

 

Pan Przewodniczący wyjaśnił, iż w tym samym czasie ma uroczystość rodzinną i nie będzie mógł uczestniczyć w mszy św. jako Przewodniczący Rady Miejskiej. Dodał, iż Pani Ewa Maculewicz – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej będzie podczas święta reprezentować Radę Miejską w Jezioranach.

 

Następnie Pan Przewodniczący poprosił Pana Burmistrza o przybliżenie sprawy zamknięcia drogi w miejscowości Tłokowo. „Na moje ręce w piątek wpłynęło pismo (pismo stanowi załącznik nr 19 do protokołu) od mieszkańców mówiące o nie możności wyjeżdżania ze swoich posesji na drogę Jeziorany – Tłokowo i czy mógłby Pan Burmistrz przybliżyć nam, o co chodzi w tej całej sprawie? Z tego pisma wynika, że taka sytuacja trwa już jakiś czas i mieszkańcy, którzy złożyli wniosek do Rady są tym zaniepokojeni. Zbliża się okres prac polowych i nie będą mogli w sposób bezpieczny wjechać na drogę ze swoich posesji.”

 

Pan Burmistrz stwierdził, iż pierwszy raz słyszy, że jakaś droga jest zamknięta.

 

Pan Przewodniczący wyjaśnił, iż mowa jest o nieruchomości numer 7, 8 i 9 w miejscowości Tłokowo.

 

Pan Burmistrz powiedział, iż żadna działka nie jest zablokowana. Natomiast pismo zostało skierowane do Pana Przewodniczącego a nie do burmistrza.

 

Pan Przewodniczący stwierdził, iż „ktoś zrobił adnotacje na tym piśmie do Przewodniczącego Rady, Obsługi Rady i do wiadomości Burmistrzowi. Dlatego zakładam, że Pan przeczytał te pismo.”

 

Pan Burmistrz powiedział, że był pracownik na miejscu i nie było żadnego zablokowania drogi myślę, że Pani Sołtys Tłokowa to potwierdzi.”

 

Pani Kamila Janusz – Sołtys miejscowości Tłokowo powiedziała, że „jest konflikt dwóch grup, z których jedna chce zamknięcia drogi, a druga przeciwnie, to jest konflikt działki nr 111/2.” Poinformowała, iż otrzymała pismo od Urzędu Miejskiego w Jezioranach z prośbą o wydanie opinii Rady Sołeckiej wsi Tłokowo odnośnie pisma, które przekazała wspólnota mieszkaniowa. Wyjaśniła, iż jest stary budynek po szkole, w którym mieszka sześć rodzin. „W tym miejscu od 1946 roku była droga jak istniała szkoła podstawowa, ze względu na bezpieczeństwo dzieci zostały postawione bramki. Jak zlikwidowali szkołę bramy zostały zdjęte. Prośba mieszkańców budynku nr 6 dotyczy możliwości zamknięcia przejazdu działką numer 111/2 będącej w klasyfikacji geodezyjnej drogą, połączenia działki drogą 271/2 i działki drogi nr 271. Wszystkie te działki są własnością gminy i mają prawo z nich korzystać wszyscy mieszkańcy gminy. Założenie bram wjazdowych na tej drodze spowoduje, że korzystać z nich będą tylko mieszkańcy budynku nr 6. Rada Sołecka Tłokowa wypowiedziała się, że droga powinna być zamknięta, decyzja ta została uwieczniona w protokole. Druga strona (czterech rolników) wystosowała pismo do Pana Burmistrza o nie zamknięcie drogi. Byliśmy w starostwie i starosta poradził, aby napisać w tej sprawie do Przewodniczącego Rady Miejskiej.” Stwierdziła, iż oficjalnie wycofała się z tego konfliktu i nie podpisywała żadnych protokołów ze względu na to, że jeżeli w klasyfikacji jest droga, to jest ona drogą. Ta droga jest przejezdna od strony Tłokowa idzie prosto i wyjeżdża aż koło Pani Stańczuk Ta droga jest zwana awaryjną. „Jakby coś się stało na zakręcie drogi powiatowej, to wtedy ja puszczę ludzi tamtędy. Bo jeśli ja zablokuje tam drogę bramami, to wtedy mieszkańcy nie będą mogli otworzyć i przejechać. Jeżeli w klasyfikacji jest to droga to jest drogą. Ludzie mieli dzwonić w tej sprawie na policję, bo mieszkańcy budynku nr 6 na własny koszt robili część tej drogi, robią sobie jakby własne podwórko. Powiedziała, że chciałaby, aby radni zapoznali się z tą sprawą i podjęli naprawdę najlepszą decyzję dla dobra całej wsi.”

 

Pan Przewodniczący zadał pytanie Panu Burmistrzowi: „z tego pisma wynika, że w marcu tego roku ci mieszkańcy zwracali się do Pana z prośbą o zdemontowanie słupków i utwardzenie drogi. Z tego, co Pani sołtys w tej chwili powiedziała, to druga strona konfliktu robi jakieś prace, które uniemożliwią ewentualne wykonanie prac związanych z normalnym przywróceniem ruchu na tej drodze. Czy Pan coś w tej sprawie robi?”

 

Pan Burmistrz powiedział, że spotkał się z tymi rodzinami, które mieszkają w budynku po byłej szkole. „Rodziny te prosiły, aby zamknąć ten odcinek drogi, mówimy o gruncie gdzie jest wytyczona tzw. droga gminna. Nie da się powiedzieć, żeby ta sprawa została załatwiona pozytywnie, bo zawsze, kiedy jest konflikt dwóch stron, to zawsze któraś strona będzie pokrzywdzona. Jeżeli jest takie pismo skierowane do Pana Przewodniczącego, to tego nie da się ze stolika radnych załatwić, to trzeba pojechać i zobaczyć.”

 

Pan Przewodniczący powiedział, iż „nie chce, żebyśmy tutaj sprawę załatwiali tylko chciałem, aby Pan Burmistrz przybliżył nam tą całą sytuację.”

 

Pan Burmistrz jeszcze raz wyjaśnił, że „rozmawiał z mieszkańcami budynku nr 6 oraz odbyło się spotkanie z pozostałymi mieszkańcami i szukaliśmy takiego rozwiązania, które byłoby polubowne dla wszystkich. Gdybyście zobaczyli Państwo tą sytuację w terenie to tam prowadzą trzy dróżki i mi się wydawało, że jest szansa, żeby te strony pogodzić. Dlatego jest też prośba, żebyście Państwo ustosunkowali się do tego. Ja sobie z tym problemem nie potrafię poradzić.”

 

Pan Przewodniczący: „z tego by wynikało Panie Burmistrzu, że mieszkańcy dokonują jakiś robót na tej drodze tak? Praktycznie metodą faktów dokonanych chcą uniemożliwić korzystanie z tej drogi. Pani sołtys w przerwie pokazała mi kawałek mapki, z której wynika, że ta działka jest w ewidencji oznaczona jako droga. Ona rzeczywiście nie ma statusu drogi gminnej, natomiast jest drogą wewnętrzną i obowiązek udrożnienia tej drogi i zapewnienia jej normalnego funkcjonowania spoczywa na właścicielu, a właścicielem tego kawałka ziemi, która jest oznaczona w ewidencji gruntów jako droga jest gmina. Ona nie ma statusu drogi gminnej, ale jest drogą wewnętrzną, z której korzystają wszyscy. Rada nie ma takiego uprawnienia, żeby w jakimś sensie decydować o tym, to Pan Burmistrz ma uprawnienie. Rada może ewentualnie wyrazić swoją opinię na ten temat.”

 

Pan Burmistrz odpowiedział, że właśnie o to mu chodzi. Dodał, iż po to są komisje, żeby na takie tematy rozmawiać, ponieważ na sesji tego nie rozstrzygniemy.

 

Pan Przewodniczący: „problem polega na tym, że do urzędu pismo trafiło 18 kwietnia, natomiast do mnie w piątek po komisjach. Dlatego dzisiaj padło tylko pytanie do Pana Burmistrza, co w tej kwestii się dzieje. Tak jak powiedział Pan Burmistrz komisje zajmą się tą sprawą.”

 

Radny Stanisław Kawecki zaproponował, że komisje mogłyby pojechać do Tłokowa i zobaczyć tą całą sytuację.

 

Pan Przewodniczący zapytał czy są jeszcze pytania do Pana Burmistrza.

 

Pytań nie zgłoszono.

 

Ad. 4. Sprawozdanie Burmistrza z działalności między sesjami.

 

Pan Maciej Leszczyński – Burmistrz Jezioran przedstawił sprawozdanie z działalności między sesjami, które stanowi załącznik nr 18 do protokołu.

 

Ad. 5. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2007 rok:

1)      wystąpienie:

 

a)      Skarbnika

Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Jeziorany za 2007 rok, który stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

 

b)      Burmistrza - opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie o sprawozdaniu Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2007 rok,

Pani Danuta Zawolska - Sekretarz Gminy przedstawiła opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie o przedłożonym przez Burmistrza Jezioran sprawozdaniu

z wykonania budżetu gminy za 2007 rok (zał. nr 12).

 

2) dyskusja:

c)      przedstawienie oceny sprawozdania Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2007 rok – wystąpienie przewodniczących Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Spraw Społecznych oraz Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa,

 

Pan Zbigniew Czabrycki – Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Spraw Społecznych przedstawił opinię Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Spraw Społecznych na temat sprawozdania Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2007 rok, które stanowi zał. nr 13 do protokołu.

 

Pan Włodzimierz Suchocki – Przewodniczący Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa przedstawił opinię Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa na temat sprawozdania Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2007 rok, co stanowi zał. nr 14 do protokołu.

 

d)      przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej o sprawozdaniu Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2007 rok,

 

Radny Krzysztof Niski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej o sprawozdaniu Burmistrza z wykonania budżetu gminy za 2007 rok, co stanowi zał. nr 15 do protokołu.

 

c)      dyskusja Radnych nad sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2007 rok,


Radny Stanisław Kawecki: powiedział, iż dla niego rzeczą najważniejszą są inwestycje. Inwestycje w oświatę, czyli w naszą młodzież, naszych przyszłych burmistrzów. Druga inwestycja w infrastrukturę, inwestycje w drogi, w przygotowanie dokumentów, inwestycję w wygląd i funkcjonowanie Jezioran. To wszystko są inwestycje, które dobrze rokują na przyszłość naszej gminy. Za to wszystko należą się słowa uznania dla Panów Burmistrzów, dla Pani Skarbnik za ilość i jakość wykonanej pracy, za pomysły. Bo to później rzutuje na to jak za parę lat będą wyglądały Jeziorany. Jeszcze raz serdecznie dziękuję.”

 

Radny Tadeusz Cichowski: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, chciałbym podkreślić zgodność rady w tworzeniu ubiegłorocznego budżetu, zgodność przy jego zmianach, do tego dorzucić skrupulatność służb finansowanych łącznie ze skrupulatną naszą Panią Skarbnik. Dorzucić skuteczność wykonywania budżetu i powrócić do zgodności, jeżeli chodzi o udzielenie absolutorium na podstawie takich dyskusji i zgodnych gratulacji. Dziękuję.”

 

Radny Krzysztof Grabowski: „budżet Gminy Jeziorany za zeszły rok został wykonany bardzo dobrze. Trzeba uchylić czoła władzom, dla Panów Burmistrzów, dla pracowników gminy, którzy czuwali nad bardzo dobrym wykonaniem. Główkowali nad tym, co można zrobić, a czego nie można. Przy kilku zmianach w budżecie w ciągu roku udało się to zrobić. Były bardzo dobre pomysły i umiano zdecydować, w którym momencie wycofać się z danej inwestycji. Uważam, że należą się wielkie słowa uznania władzom i żeby tegoroczny budżet też był tak wykonany jak poprzedni. Dziękuję.”

 

Radny Zbigniew Czabrycki: „Proszę Państwa pamiętam w tamtym roku też mieliśmy sesję absolutoryjną, też wszyscy gratulowaliśmy Panu Burmistrzowi, gratulowaliśmy Pani Skarbnik, ale tak prawdę mówiąc ta sesja jest taką pierwszą, gdzie ten budżet jest nasz. My go wypracowaliśmy, pomagaliśmy Pani Skarbnik i Pani Burmistrzowi go wypracować. W tamtym roku budżet był bardzo dobry w tym roku jest lepszy i żeby tak, co roku był coraz lepszy. Dziękujemy bardzo.”

 

Radny Mirosław Półtorzycki: „przyłącze się do tak sympatycznych słów dla władz gminy. Została wypracowana koncepcja, która krok po kroku jest realizowana. Nie ma chaotycznych ruchów, tylko przyklasnąć i jeśli tak dalej pójdzie, to rzeczywiście nasza tu obecność radnych w przyszłych latach może się oprócz niewielkich wyjątków ograniczać tylko do regularnego podnoszenia ręki do góry w głosowaniu. Mimo pewnych różnic cieszę się, że całej radzie udało się zachować jednak jakiś konsensus i popierać te wszystkie działania Burmistrza, których efekty możemy dzisiaj konsumować poprzez te wszystkie komisje i opinie bardzo pozytywne. Jeszcze raz dziękuję i oby było tak dalej.”

 

3) przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu gminy za 2007 rok,

 

Radny Krzysztof Niski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Jezioran z tytułu wykonania budżetu gminy za 2007 rok, co stanowi zał. nr 16 do protokołu.

 

4) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu gminy za 2007 rok,

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej – przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu gminy za 2007 rok, co stanowi zał. nr 17 do protokołu.

 

5) podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Jezioran z wykonania budżetu gminy za 2007 rok.

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały oraz zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W głosowaniu udział wzięło 11 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr XIII/148/08

w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Jezioran

z wykonania budżetu gminy za 2007 rok.

stanowiącą załącznik nr 1 do protokołu

 

 

Następnie Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza w imieniu Pana Burmistrza Macieja Leszczyńskiego, Pani Skarbnik Marii Compa i Pani Sekretarz złożył serdecznie podziękowania wszystkim za owocną współpracę.

Po czym Pan Burmistrz oraz Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza wręczyli kosz kwiatów dla Pani Skarbnik – Marii Compa składając jej przy tym serdeczne podziękowania.

 

Ad. 6. Podjęcie uchwał w sprawie:

 

1)      zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Zakładu Obsługi Gminnych Jednostek Organizacyjnych w Jezioranach,

Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały?

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Następnie Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 11 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr XIII/149/08

zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Zakładu Obsługi Gminnych Jednostek Organizacyjnych w Jezioranach

stanowiącą załącznik nr 2 do protokołu

 

2)      uchwalenia statutu Zakładu Administracji Domów Mieszkalnych w Jezioranach,

Pan Przewodniczący odczytał uzasadnienie do uchwały o następującej treści:

Powyższa uchwała ma na celu uregulowanie zasad korzystania z obiektów świetlic wiejskich przez mieszkańców poszczególnych sołectw z obszaru Gminy, Konieczność wprowadzenia uregulowań na drodze formalnoprawnej wiąże się z potrzebą ustalenia wyraźnych zasad udostępniania obiektów mieszkańcom sołectw, w związku z licznym niejasnościami powstałymi na tym tle. Świetlice wiejskie znajdujące się w na terenie gminy Jeziorany stanowią własność gminy i są obiektami użyteczności publicznej. Zgodnie 2 art. 40 ust 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym zasady i tryb korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jest aktem prawa miejscowego wydawanym przez organy gminy. Akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały.

Odnosząc się do przytoczonego art. 40 ust 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, chodzi tu m.in. o normy ustalające zasady korzystania z gminnych (osiedlowych, dzielnicowych) obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, biblioteki gminnej, ośrodka zdrowia lub teatru, świetlic, hali sportowej (art, 40 ust, 2 pkt 4). Dodać należy też należy, iż zgodnie z art. 4, ust 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. (Dz.U. z 1997, Nr 9, póz. 43, ze zm.) o gospodarce komunalnej, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiając:

1)  wyborze sposobu prowadzenia i form gospodarki komunalnej,

2) wysokości cen f opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne

o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej Jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z ust 2 art. 4 ustawy o gospodarce komunalnej, uprawnienia, o których mowa w ust, 1 pkt 2 (ustalenie wysokość cen i opłat), organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą ^powierzyć organom wykonawczym tych jednostek.

Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r.

o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz, U. Nr 62, poz. 718 l z 2001 r, Nr 46, póz. 499). Powyższa uchwała nie rodzi skutków finansowych,

Po czym Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały?

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Następnie Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 11 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie.

podjęła uchwałę Nr XIII/150/08

w sprawie uchwalenia statutu Zakładu Administracji Domów

Mieszkalnych w Jezioranach

stanowiącą załącznik nr 3 do protokołu

 

3)      uchwalania zasad i trybu korzystania ze świetlic wiejskich na terenie Gminy Jeziorany,

Pan Przewodniczący odczytał uzasadnienie Radcy Prawnego do uchwały, a mianowicie:

Powyższa uchwała ma na celu uregulowanie zasad korzystania z obiektów świetlic wiejskich przez mieszkańców poszczególnych sołectw z obszaru Gminy, Konieczność wprowadzenia uregulowań na drodze formalnoprawnej wiąże się z potrzebą ustalenia wyraźnych zasad udostępniania obiektów mieszkańcom sołectw, w związku z licznym niejasnościami powstałymi na tym tle. Świetlice wiejskie znajdujące się w na terenie gminy Jeziorany stanowią własność gminy i są obiektami użyteczności publicznej. Zgodnie 2 art. 40 ust 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym zasady i tryb korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jest aktem prawa miejscowego wydawanym przez organy gminy. Akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały.

Odnosząc się do przytoczonego art. 40 ust 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, chodzi tu m.in. o normy ustalające zasady korzystania z gminnych (osiedlowych, dzielnicowych) obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, biblioteki gminnej, ośrodka zdrowia lub teatru, świetlic, hali sportowej (art, 40 ust, 2 pkt 4),

Dodać należy też należy, iż zgodnie z art. 4, ust 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. (Dz.U. z 1997, Nr 9, póz. 43, ze zm.) o gospodarce komunalnej, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiając:

1)  wyborze sposobu prowadzenia i form gospodarki komunalnej,

2) wysokości cen f opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne

o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej Jednostek samorządu terytorialnego,

Zgodnie z ust 2 art. 4 ustawy o gospodarce komunalnej, uprawnienia, o których mowa w ust, 1 pkt 2 (ustalenie wysokość cen i opłat), organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą powierzyć organom wykonawczym tych jednostek.

Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r.

o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz, U. Nr 62, poz. 718 l z 2001 r, Nr 46, póz. 499). Powyższa uchwała nie rodzi skutków finansowych.”

 

Pan Przewodniczący: „przed podjęciem tej uchwały chcę poinformować Radę, że wstrzymam się od głosu, ponieważ stałem i stoję na stanowisku, że korzystanie ze świetlic wiejskich to uprawnienie Dyrektora Miejskiego Ośrodka Kultury i Sportu w Jezioranach. Burmistrz i Rada nie wygasili zarządu dla dyrektora i zarządzania tymi obiektami. Do mnie nie przemawia uzasadnienie przygotowane przez radcę prawnego, że to my powinniśmy te zasady określić. Gdybyśmy tworzyli nową jednostkę i ustalali zasady dla wszystkich podmiotów moglibyśmy to określić, natomiast szczegółowe określanie zasad i trybu dla poszczególnych jednostek organizacyjnych może spowodować taką dziwną sytuację, że będziemy ustalać zasady korzystania na przykład z sal lekcyjnych w szkołach, co uważam, że byłoby z naszej strony nie właściwe. Dlatego, że są prawnie powołani dyrektorzy, którym oddano majątek w trwały zarząd i zgodnie z przepisami prawa mogą korzystać z tego majątku i stać na jego straży.”

 

Po czym Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały?

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Następnie Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 11 radnych.

Rada w wyniku głosowania przy jednym głosie „wstrzymującym się”

podjęła uchwałę Nr XIII/151/08

w sprawie uchwalania zasad i trybu korzystania ze świetlic wiejskich

na terenie Gminy Jeziorany

stanowiącą załącznik nr 4 do protokołu

 

4)      zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia regulaminu targowisk miejskich,

Pan Przewodniczący odczytał uzasadnienie do uchwały o następującej treści:

„Wprowadzenie zmiany w regulaminie targowisk miejskich ma związek z planowaną likwidacją targowiska usytuowanego przy ulicy 1 Maja w Jezioranach. Targowisko położone jest w bezpośrednim sąsiedztwie drogi wojewódzkiej – oddziela je tylko niezbyt szeroki chodnik, co stanowi wielkie zagrożenie dla kupujących. W dzień targowy ulica Wąska jest wyłączona z ruchu, gdyż ustawione są na niej kramy.

Ponadto w centrum miasta jest zbyt mała ilość miejsc parkingowych, zlikwidowanie targowiska przy ulicy 1 Maja daje możliwość zwiększenia miejsc do parkowania samochodów.

Skutki finansowe

Przygotowanie placu pod targowisko wiąże się z wydatkowaniem środków –

1)      wykonanie targowiska zgodnie z załączonym kosztorysem to koszt 173217,00 zł,

2)      przygotowanie placu tylko poprzez wykoszenie chwastów i wyrównanie to koszt ok. 1200,00 zł.”

 

Po czym Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały?

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Następnie Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 11 radnych.

Rada w wyniku głosowania przy dwóch głosach „wstrzymujących się”

podjęła uchwałę Nr XIII/152/08

zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia regulaminu targowisk miejskich

stanowiącą załącznik nr 5 do protokołu

 

5)      przyjęcia „Planu odnowy sołectwa Derc”,

Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały?

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Następnie Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 11 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr XIII/153/08

w sprawie przyjęcia „Planu odnowy sołectwa Derc”

stanowiącą załącznik nr 6 do protokołu

 

6)      przyjęcia „Planu odnowy sołectwa Wójtówko”,

Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały?

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Następnie Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 11 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr XIII/154/08

w sprawie przyjęcia „Planu odnowy sołectwa Wójtówko”

stanowiącą załącznik nr 7 do protokołu

 

7)      uchwała o uchyleniu uchwały Nr XXVI/288/05 Rady Miejskiej w Jezioranach z dnia 29 grudnia 2005 roku w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności oraz na stosowanie stałej stopy procentowej od tych opłat,

Pan Przewodniczący odczytał uzasadnienie do uchwały o następującej treści:

Konieczność uchylenia uchwały wynika ze zmiany ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, dokonanej przez Sejm RP w 2007 roku. Ustawodawca w zmianie tej ustalił zasady przyznawania bonifikat od opłaty za przekształcenie określając ich wysokość w zależności od dochodów wieczystego użytkownika.”

Po czym Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały?

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Następnie Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 11 radnych.

Rada w wyniku głosowania przy dwóch głosach „wstrzymujących się”

podjęła uchwałę Nr XIII/155/08

uchwała o uchyleniu uchwały Nr XXVI/288/05 Rady Miejskiej w Jezioranach z dnia 29 grudnia 2005 roku w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności oraz na stosowanie stałej stopy procentowej od tych opłat,

stanowiącą załącznik nr 8 do protokołu

 

8)      zmiany uchwały Rady Miejskiej w Jezioranach Nr XI/119/07 z dnia 29 grudnia 2007 r. w sprawie wydatków niewygasających w 2007 r. (Uchwała z dnia 31.03.2008 r. Nr XII/146/08),

Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały.

Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały?

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Następnie Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 11 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr XIII/156/08

w sprawie przyjęcia „Planu odnowy sołectwa Wójtówko”

stanowiącą załącznik nr 9 do protokołu

 

9)      zmian w budżecie gminy na 2008 rok.

Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały?

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Następnie Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 11 radnych.

Rada w wyniku głosowania przy jednym głosie „przeciw” i jednym „wstrzymującym się”

podjęła uchwałę Nr XIII/157/08

w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 rok

stanowiącą załącznik nr 10 do protokołu

 

Ad. 7. Przyjęcie protokołu XII sesji.

 

Protokoły z XII sesji udostępnione był do wglądu w dniu sesji.

W głosowaniu udział wzięło 11 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęła protokół z XII sesji Rady Miejskiej w Jezioranach.

Ad. 8. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

Nie było.

 

Ad. 9.Wolne wnioski i zapytania.

Nie było.

 

W związku z tym, że porządek obrad XIII sesji Rady Miejskiej w Jezioranach został wyczerpany Przewodniczący Rady Miejskiej w Jezioranach zakończył obrady XIII sesji dziękując wszystkim za przybycie i udział w obradach.

 

 

 

 

        Protokołowała                                                        Przewodniczący Rady Miejskiej

 

    Anna Gleszczyńska                                                             Leszek Boczkowski