PROTOKÓŁ Nr XVII/2008

 

Siedemnastej sesji Rady Miejskiej w Jezioranach,

 odbytej w dniu 31 października 2008 roku

w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Jezioranach

 

Początek obrad rozpoczęto o godz. 9.00 zakończono o godz.  .

 

Pan Leszek Boczkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej serdecznie przywitał wszystkich radnych oraz zaproszonych gości.

 

Następnie Pan Przewodniczący na sekretarza obrad powołał Panią Ewę Maculewicz.

 

Po czym Pan Przewodniczący otworzył XVII sesję Rady Miejskiej w Jezioranach oraz oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 12 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji – lista obecności radnych stanowi załącznik nr 9  do protokołu, natomiast lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 10.

 

Pan Przewodniczący odczytał porządek obrad XVII sesji Rady Miejskiej w Jezioranach,  który przedstawia się następująco:

 

  1. Otwarcie i akceptacja porządku obrad.
  2. Interpelacje i wnioski radnych.
  3. Sprawozdanie Burmistrza z działalności między sesjami.
  4. Podjęcie uchwał w sprawie:

1)      zmian w budżecie gminy na 2008 rok,

2)      zaciągnięcia długoterminowego kredytu złotowego na finansowanie planowanego deficytu na kwotę 1.962.300 zł,

3)      zaciągnięcia długoterminowego kredytu złotowego na finansowanie planowanego deficytu na kwotę 510.000 zł,

4)      zaciągnięcia długoterminowego kredytu złotowego na finansowanie planowanego deficytu,

5)      zaciągnięcia długoterminowego kredytu złotowego na finansowanie planowanego deficytu na kwotę 456.690 zł.

6)      zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie planowanego deficytu,

      5. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

      6. Wolne wnioski i zapytania.

 

Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi do proponowanego porządku obrad?

Uwag nie zgłoszono.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęła porządek obrad XVII sesji.

 

Ad. 2. Interpelacje i wnioski radnych.

 

Nie było.

 

Ad. 3. Sprawozdanie Burmistrza z działalności między sesjami.

 

Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza przedstawił sprawozdanie z działalności między sesjami, które stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

 

Ad. 4. Podjęcie uchwał w sprawie:

 

1)      zmian w budżecie gminy na 2008 rok,

Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały, który stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

 

Podczas omawiania zmian wytworzyła się dyskusja na temat inwestycji – obwodnica.

 

Pan Przewodniczący zapytał czy budowa przyłącza energetycznego będzie kosztowało tylko 17,08 zł, czy tu nie ma pomyłki w tych dokumentach?

 

Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy stwierdziła, iż nie analizowała tego, to napisał Pan Zygmunt Stachlewski – Kierownik Referatu Budownictwa.

 

W związku z powyższym na sesje został poproszony Pan Zygmunt Satchlewski w celu wyjaśnienia omawianej kwestii.

 

Pan Zygmunt Stachlewski – kierownik Referatu Budownictwa potwierdził, iż zapis w uchwale jest prawidłowy, budowa przyłącza energetycznego będzie kosztowała 17,08 zł, taka jest umowa z Zakładem Energetycznym.

 

Pan Przewodniczący skierował pytanie do Pan Zygmunta Stachlewskiego: „żeby móc wykupić grunty trzeba mieć decyzje lokalizacji drogi, wcześniej raport, żeby wiedzieć, że akurat w tym przebiegu ta droga pójdzie.”

 

Pan Zygmunt Stachlewski – kierownik Referatu Budownictwa stwierdził, iż w tym przebiegu ta droga musi być.

 

Pan Przewodniczący: „jak Pan dobrze wie raport określa trzy różne warianty i nie daj boże coś się stanie, że ktoś zaprotestuje, to może być taka sytuacja, że nie będzie można wydać decyzji lokalizacji drogi właśnie na takiej działce.”

 

Pan Zygmunt Stachlewski – kierownik Referatu Budownictwa powiedział, że było robione studium. Studium jest na takich samych zasadach, co plan zagospodarowania przestrzennego. Może nie takiej samej rangi, ale na takich samych warunkach.

 

Pan Przewodniczący: „na takich samych warunkach, ale nie na takich samych prawach.”

 

Pan Zygmunt Stachlewski – kierownik Referatu Budownictwa „jak było robione studium wszyscy byli poinformowani, z mieszkańcami tych działek były rozmowy i każdy jeden wyraził zgodę. Część udzielonych zgód jest wyrażonych na piśmie. Wszystkich działek do końca roku napewno nie zdążymy wykupić, ale te cztery powinny w tym roku przejść. Lada chwila będzie wniosek od Pana projektanta.”

 

Pan Przewodniczący: „wniosek o wydanie decyzji lokalizacyjnej poprzedzony decyzją środowiskowego uwarunkowania. Zgodnie z nowelizacją ustawy z 15 września decyzja o lokalizacji drogi jednocześnie pozwolenia na budowę, żeby móc wydać decyzję lokalizacji drogi musi być raport musi być decyzja środowiskowego uwarunkowania. Bez tego nie będzie tej decyzji.”

 

Pan Zygmunt Stachlewski – kierownik Referatu Budownictwa: „to czy będzie raport o oddziaływaniu dopiero wypowiedzą się organy. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury odnośnie sporządzenia raportu i oddziaływania na środowisko inwestycja może znacząco oddziaływać na środowisko …

 

Pan Przewodniczący: …i może wymagać raportu albo nie, z tym, że wytyczne Ministerstwa Rozwoju Regionalnego pouczają wszystkie samorządy o tym, że jeżeli samorząd będzie chciał sięgnąć po jakąkolwiek złotówkę ze środków Unii Europejskiej na te inwestycje, to mimo to czy rozporządzenie wymaga bądź nie wymaga raportu to raport musi być. Jeśli będziemy chcieli pozyskać jakiekolwiek środki z unii. Jeśli tutaj z góry chcemy się skazać, że nie dostaniemy złotówki, to raportu możemy nie robić. Jednak w ten sposób z góry skazujemy się, że pieniędzy nie dostaniemy na tą drogę, a dobrze wiemy, ze sami nie poradzimy sobie ze zrealizowaniem tej inwestycji. Dlatego dobrze by było, żeby zrobić wszystko, żebyśmy żadnego błędu nie popełnili.”

 

Pan Zygmunt Stachlewski powiedział, że będziemy chcieli zrobić to wszystko łącznie z raportem.

 

Pan Przewodniczący: „dlatego na etapie raportu są trzy warianty, decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i decyzja o lokalizacji drogi jest podstawą do tego, żeby stać się właścicielem tych gruntów z mocy prawa i zapłacić odszkodowanie właścicielom.”

 

Radna Romualda Szoka zwróciła się do Pana Przewodniczącego: „dyskusja na ten temat może być bardzo długa, a Pan się na tym zna, więc pomoże Panu Zygmuntowi Stachlewskiemu, bo my tu nie rozwiążemy sprawy.”

 

Pan Przewodniczący powiedział, że obawia się jednej rzeczy, żebyśmy nie popełnili błędu.

 

Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy powiedziała, że wywołujemy zmianę w budżecie, żeby zabezpieczyć inwestycje i w tej chwili nie przegapić niczego, to jest podstawa, aby inwestycja była dofinansowana.

 

Radny Włodzimierz Suchocki zapytał, jakiej szerokości będzie pas drogowy?

 

Pan Zygmunt Stachlewski „z jednej strony będzie ciąg pieszo-jezdny, który będzie miał 3,5 metra, pobocze półtora metra.’

 

Pan Przewodniczący: „może lepiej chodniki zrobić, niż pobocza 1,5 metrowe.”

 

Pan Zygmunt Stachlewski: „nie, z jednej strony będzie ciąg pieszo-rowerowy począwszy od Dobrego Miasta od skrzyżowania a skończywszy na Barczewie po prawej stronie.”

 

Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza stwierdził, iż osoby, które są zainteresowane szczegółami technicznymi zapraszamy na spotkanie w przyszłym tygodniu i umówimy wszystkie szczegóły w obecności Pana Kierownika i Pana Przewodniczącego i tych radnych, którzy są żywotnie zainteresowani szczegółami.

 

Dyskusja na temat obwodnicy została zakończona.

 

Radny Włodzimierz Suchocki zapytał, na jakim etapie jest dokumentacja na kanalizację Franknowo?

 

Pan Zygmunt Stachlewski – kierownik Referatu Budownictwa odpowiedział, że dokumentacja jest przygotowana.

 

Radny Włodzimierz Suchocki zapytał, jaka jest szansa na pozyskanie na ten cel funduszy unijnych?

 

Pan Zygmunt Stachlewski – kierownik Referatu Budownictwa odpowiedział, że niestety w tym roku nie ma takiej szansy, ponieważ nie ogłoszono żadnego programu na pozyskanie na ten cel funduszy.

 

Radny Tadeusz Zięba zapytał, kiedy będzie kanalizacja w miejscowości Tłokowo?

 

Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy odpowiedziała, że w tym roku zostanie przygotowana dokumentacja, natomiast dalsza realizacja będzie w następnych latach.

 

Radny Tadeusz Zięba zapytał, czy jest możliwość zmiany przebiegu kanalizacji w Tłokowie? Bo kanalizacja będzie szła tą drogą koło szkoły.”

 

Pan Zygmunt Stachlewski: „to jest właściwie sprawa geodezji, nie wiem czy to jest możliwe. Pozwolenia na budowę jeszcze nie mamy.”

 

Radny Tadeusz Zięba stwierdził, iż „kilka dni temu rozmawiał z ludźmi i jak skręci się z szosy na szkolna jadąc z Jezioran, tam jest bardzo twarda droga. Tam właściwie nic nie trzeba robić. Jak tam rozkopiemy będzie problem na kilka lat, a jest z boku rów, którym możnaby było pociągnąć kanalizację.”

 

Pan Przewodniczący powiedział, iż „rowem nie można puścić kanalizacji. Jeśli architekt ma podkład mapowy, to robi tak, żeby nie robić przepompowni, jeśli on zejdzie w dół, to jak on później pójdzie na górkę.”

 

Radny Zbigniew Czabrycki trzeba zawrzeć w umowie, że wykonawca ma zostawić drogę w takim stanie, w jakim ona była przed rozpoczęciem inwestycji.

 

Pan Przewodniczący wyjaśnił, iż przy przetargu umowa ma być tak sporządzona, że wykonawca ma przywrócić drogę do normalnego stanu używania. To, że tak się nie dzieje jest niestety nagminne.

 

Radny Tadeusz Zięba czy jest możliwość otrzymania plastikowego kosza na śmieci na przystanek w Tłokowie?

 

Pan Zygmunt Stachlewski odpowiedział, że jest taka możliwość, kosz zostanie postawiony na przystanku w Tłokowie.

 

Radny Tadeusz Zięba podziękował.

 

Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały?

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr XVII/183/08

w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 rok

stanowiącą załącznik nr 1 do protokołu

 

 

2)      zaciągnięcia długoterminowego kredytu złotowego na finansowanie planowanego deficytu na kwotę 1.962.300 zł,

Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały, który stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

 

Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały?

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr XVII/184/08

w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu złotowego na finansowanie planowanego deficytu na kwotę 1.962.300 zł

stanowiącą załącznik nr 2 do protokołu

 

3)      zaciągnięcia długoterminowego kredytu złotowego na finansowanie planowanego deficytu na kwotę 510.000 zł,

 

Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy omówiła projekt uchwały, który stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

 

Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały?

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 11 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr XVII/185/08

w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu złotowego na finansowanie planowanego deficytu na kwotę 510.000 zł

stanowiącą załącznik nr 3 do protokołu

 

 

4)      zaciągnięcia długoterminowego kredytu złotowego na finansowanie planowanego deficytu,

 

Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały, który stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

 

Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały?

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr XVII/186/08

w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu złotowego na finansowanie planowanego deficytu

stanowiącą załącznik nr 4 do protokołu

 

 

5)      zaciągnięcia długoterminowego kredytu złotowego na finansowanie planowanego deficytu na kwotę 456.690 zł.

 

Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały, który stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

 

Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały?

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr XVII/187/08

w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu złotowego na finansowanie planowanego deficytu na kwotę 456.690 zł

stanowiącą załącznik nr 5 do protokołu

 

 

6)      zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie planowanego deficytu,

Pani Maria Compa – Skarbnik Gminy omówiła projekt uchwały, który stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

 

Pan Przewodniczący zapytał czy są uwagi i pytania do projektu uchwały?

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.

Rada w wyniku głosowania jednogłośnie

podjęła uchwałę Nr XVII/188/08

w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie planowanego deficytu

stanowiącą załącznik nr 6 do protokołu

 

 

Radna Romualda Szoka zgłosiła wniosek dotyczący strasznych dołów na drodze dojazdowej przy cmentarzu w Jezioranach. Należałoby nawieźć piasek na tą drogę, żeby dojechać do parkingu.

 

Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza poinformował, iż z policją jest uzgodnione, że jutro, czyli podczas Wszystkich Świętych ma tam ruch nie być.

 

Radna Romualda Szoka: „tak, tylko, że teraz ludzie tamtą drogą dojeżdżają na parking jadąc na cmentarz. Przynajmniej, aby zasypać te straszne doły na dole, ponieważ na górę samochody mogą nie wjeżdżać.”

 

Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza powiedział, że zostanie to zrobione. Dodał, iż podczas Wszystkich Świętych na prośbę Księdza Dziekana i mieszkańców będzie zabroniony handel przed bramami

cmentarza. Obok cmentarza jest bazar i tam można stanąć.

 

     Ad. 5. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.

Nie było.

 

  Ad. 6. Wolne wnioski i zapytania.

 

Radna Romualda Szoka zgłosiła wniosek o dodatkowe oświetlenie (lampy) na skrzyżowaniu w pobliżu rzeki, ponieważ w tej chwili skrzyżowanie jest bardzo słabo oświetlone, jest po prostu ciemno.

 

Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza zobowiązał się, iż zrobi wizje lokalną i zajmie się tą sprawą.

 

Radna Ewa Maculewicz zawnioskowała o zrobienie chodniczka dla osoby niepełnosprawnej z miejscowości Krokowo, która jeździ na wózku, aby mogła wyjeżdżać z domu na przykład do sklepu.

 

Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza: „jeżeli chodzi o PEFRON, to ja sądziłem, że to instytucja, gdzie na przykład załatwianie wózków dla niepełnosprawnych trwa tydzień, dwa, a niestety to trwa dwa, trzy miesiące.

Na wiosnę być może będzie chodnik zrobiony z PEFRON-u, albo na jesień z naszych środków, bo do tego to się sprowadzi.”

 

Radna Romualda Szoka: dziękuję Panu Burmistrzowi, że zainteresował się Pan drogą, którą jeździ Jarek, ponieważ jest zrobiona, jest równiejsza, tylko ja nie jestem zadowolona z takiego materiału, no ale nic się na to nie poradzi, dziękuję serdecznie.”

 

Następnie głos zabrał Radny Stanisław Kawecki: „chodzi o bramę na cmentarz tą od strony ulicy kolejowej. Tam od ładnych paru lat jest zepsute okrycie tej bramy i woda wsiąka w głąb bramy, przez co ona niszczeje. Tam pewnie jest kwestia ustaleń z konserwatorem zabytków, ale zanim Pani konserwator się ruszy bramy może nie być, ponieważ ona jest już poważnie nadszarpnięta przez wodę.”

 

Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza: „mamy dylemat czy to zrobić tak jak wokół Kościoła we Franknowie szybko i sprawnie, poczekać pół roku i usłyszeć, że to będzie nas kosztowało 100.000 zł. Mur przy sklepie „Szymon” będzie kosztował 120.000 zł, co można zrobić za 5000 zł.

 

Radna Romualda Szoka stwierdziła, że z tym murem przy sklepie „Szymon” trzeba coś zrobić.

 

Pan Przewodniczący zapytał, kto oczekuje 120.000 zł?

 

Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza odpowiedział, że konserwator zabytków.

 

Pan Przewodniczący zapytał, czy w przypadku tego muru na cmentarzu nie można zrobić obróbki blacharskiej z miedzi, żeby już zachować jak gdyby charakter jakiegoś ocynku.

 

Pan Przewodniczący powiedział, że przyjmuje te informacje i zajmie się tym tematem.

 

Radna Romualda Szoka prosi o zainteresowanie się drogą biegnącą przy sklepie „Szymon” oraz murem, pod którym panowie potrafią spożywać alkohol. To jest niebezpieczne, ponieważ pomijając inne sprawy tym panom może spaść jakiś głaz na głowę.

 

Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza powiedział, że miał koncepcje odnośnie tego muru, ale niestety ona upadła.

 

Radna Romualda Szoka stwierdziła, że to jest naprawdę pilna sprawa.

 

Pan Władysław Daliga – Zastępca Burmistrza powiedział, że to zostanie zrobione.

 

Pan Przewodniczący przedstawił radnym rozstrzygniecie nadzorcze dotyczące uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jezioranach, które stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

 

Następnie Pan Przewodniczący poinformował, iż na Jego ręce wpłynęła skarga Pana Krzysztofa Papiernik przekazana przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Olsztynie (załącznik nr 8 do protokołu)

Skarga została przekazana Panu Burmistrzowi z prośbą o jej wyjaśnienie i zostanie rozpatrzona na najbliższej sesji.

 

W związku z tym, że porządek obrad XVII sesji Rady Miejskiej w Jezioranach został wyczerpany Przewodniczący Rady Miejskiej w Jezioranach zakończył obrady XVII sesji dziękując wszystkim za przybycie i udział w obradach.

 

 

        Protokołowała                                                    Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

 

    Anna Gleszczyńska                                                              Ewa Maculewicz