Uchwała Nr XXXV/407/10
Rady Miejskiej w Jezioranach
 z dnia 31 sierpnia 2010r.
 
w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej
 
Na podstawie art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157 poz. 1240 z późn. zm.) Rada Miejska w Jezioranach uchwala co następuje;
 
§ 1.
 
1.   Projekt budżetu Gminy Jeziorany opracowywany jest na każdy rok budżetowy, na podstawie obowiązujących przepisów dotyczących finansów publicznych oraz przepisów ustalających zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych gminy z uwzględnieniem:
 
1) zadań finansowanych z budżetu gminy,
2) stanu organizacyjno - prawnego wraz z przewidywanymi zmianami,
3) wniosków radnych gminy,
4) założeń i wskaźników przyjętych do opracowania projektu budżetu państwa na dany rok.
 
2. Burmistrz  opracowuje i przedkłada do uchwalenia Radzie Miejskiej projekt budżetu na dany rok budżetowy.
 
§ 2.
 
Wymagana szczegółowość projektu budżetu gminy
 
1. Przygotowany przez Burmistrza  projekt uchwały budżetowej składać się będzie
z budżetu gminy i z załączników, stanowiących integralną jej cześć, przy czym projekt uchwały budżetowej określi:
 
1) łączną   kwotę   planowanych   dochodów   budżetu,   z   wyodrębnieniem   dochodów bieżących i majątkowych.
2) łączną kwotę wydatków budżetu, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych, przy czym wydatki będą przeznaczone w szczególności na:
 
a) zadania własne,
b) zadania   z   zakresu   administracji   rządowej   i   inne   zlecone   ustawami   oraz wykonywane na mocy porozumieńzorganami administracji rządowej,
c) zadania przejęte przez gminę do realizacji w drodze umów lub porozumień,
d) zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego,
e) pomoc rzeczową lub finansową w formie dotacji celowej dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną odrębną uchwałą Rady Miejskiej, przy czym podstawą udzielenia pomocy będzie umowa,
f) programy finansowane zudziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki pochodzące ze źródeł zagranicznych.
 
 
3)    kwotę planowanego deficytu albo nadwyżki budżetu wraz ze źródłami pokrycia deficytu albo przeznaczenia nadwyżki budżetu. W przypadku budżetu deficytowego, deficyt zostanie sfinansowany przychodami pochodzącymi z:
 
a) sprzedaży papierów wartościowych wyemitowanych przez gminę,
b) kredytów,
c) pożyczek,
d) nadwyżki budżetu z lat ubiegłych, jeżeli taka zostanie wypracowana,
e) wolnych środków jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu gminy, wynikających z rozliczenia wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych.
 
4) łączną kwotę planowanych przychodów budżetu,
5) łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu, zawierająca, oprócz wykupu wyemitowanych papierów wartościowych, spłaty rat zaciągniętych kredytów i pożyczek, kwotę pożyczek projektowanych do udzielenia z budżetu gminy,
6) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych na:
 
        a)   pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu,
          b)  finansowanie planowanego deficytu budżetu,
       c) spłatę    wcześniej    zaciągniętych    zobowiązań    z    tytułu   emisji    papierów
            wartościowych oraz zaciągniętych kredytów i pożyczek,
       d) wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
 
7) maksymalną kwotę poręczeń i gwarancji, jakie mogą być udzielone przez Burmistrza,
8) kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z  zawartą umową,   z   tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę,
9) maksymalną kwotę pożyczek udzielanych z budżetu przez Burmistrza.
 
2. W projekcie planu dochodów i wydatków budżetu gminy wyszczególnia się działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej.
 
3. W projekcie planu dochodów i wydatków budżetu gminy określa się także:
 
1)      dochody z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu, wynikające z ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 roku Nr 70 poz, 473 z późn zm.) i wydatki finansowane z tych dochodów, związane z realizacją Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii, uchwalanego zgodnie z wymogami wymienionej ustawy oraz ustawy
zdnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179 póz. 1485
z późn. zm.),
 
2)      dochody pochodzące z wpływów z tytułu opłat i kar określonych w art. 40 ust. 4-6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 Nr 25 poz, 150 z późn. zm,) oraz wydatki w wysokości nie mniejszej niż   kwota wpływów
z wymienionych źródeł, przeznaczone na finansowanie ochrony środowiska
i gospodarki wodnej,
 
3)      dochody i wydatki związane z realizacją:
 
a)       zadań z zakresu administracji rządowej i innych zleconych gminie odrębnymi
      ustawami,
                  b) zadań wykonanych na mocy porozumień z organami administracji rządowej,
                  c) zadań realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami
     samorządu terytorialnego.
 
4. W załącznikach do projektu uchwały budżetowej Burmistrz zamieści ponadto:
1)      zestawienie planowanych kwot dotacji do udzielenia z budżetu, w podziale na dotacje
dla jednostek sektora finansów publicznych i dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych, z wyodrębnieniem dotacji przedmiotowych, podmiotowych i celowych związanych z realizacją zadań gminy. Stawki dotacji przedmiotowych będą wynikać
zodrębnej uchwały Rady Miejskiej .
 
5. W projekcie budżetu gminy utworzona zostanie rezerwa ogólna w wysokości 0,1% planowanych wydatków budżetu.
 
6. W projekcie budżetu gminy mogą zostać utworzone rezerwy celowe:
 
1)   na wydatki, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowywania budżetu gminy przy czym w projekcie uchwały budżetowej wskazane zostaną konkretne cele,
2) na wydatki związane z realizacją programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
 
7. W projekcie budżetu gminy utworzona zostanie rezerwa celowa na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości 0,5% wydatków budżetu gminy, pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu.
8. Suma rezerw celowych, o których mowa w ust. 6 i 7 nie może przekroczyć 5% wydatków budżetu gminy.
9. W projekcie uchwały budżetowej Rada Miejska może upoważnić Burmistrza do:
 
      1)   lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu,
      2) zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania papierów wartościowych, o których mowa w ust. l pkt 6,
      3)    dokonywania zmian w budżecie w zakresie przeniesień planowanych wydatków między zadaniami w ramach jednego programu i jednego przedsięwzięcia,
      4)    przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych (jednostek budżetowych) do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.
10. W projekcie budżetu planowane wydatki bieżące nie będą wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki stanowiące nadwyżkę środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu gminy wynikających
z rozliczenia wyemitowanych papierów wartościowych oraz zaciągniętych kredytów
i pożyczek z lat ubiegłych. Należy przy tym mieć na uwadze, że wykonane wydatki bieżące będą mogły być wyższe niż wykonane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę zlat ubiegłych i wolne środki jedynie o kwotę związaną z realizacją wydatków bieżących
z udziałem środków pochodzących z:
 
1) funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, z wyłączeniem środków o których mowa
w art.5 ust. 3 pkt 5 lit. "a" i "b" ustawy o finansach publicznych,
 
2) nie podlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). /, wyłączeniem środków o których mowa w art,. 5 ust. 3 pkt 5 lit, ,,c " i "d" ustawy o finansach publicznych, w przypadku gdy środki te nie zostały przekazane w danym roku bieżącym.
 
9. Burmistrz nie może przedstawić projektu, a Rada Miejska nie może uchwalić budżetu, którego realizacja spowoduje, że w roku budżetowym oraz w każdym roku następującym
po roku budżetowym, nie zostanie zachowana relacja, o której mowa w art. 243 ust. l pkt 3 ustawy o finansach publicznych.
 
§ 3.
 
Terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej
 
1. Na podstawie wytycznych przekazanych przez Burmistrza  jednostki organizacyjne, Kierownicy Referatów Urzędu Miejskiego opracują i przedłożą w Urzędzie Miejskim
u Skarbnika w terminie do dnia 30 września materiały planistyczne.
 
2. Radni oraz reprezentanci społecznych komitetów i stowarzyszeń, mieszkańcy, a także podmioty ubiegające się o dotację mogą składać wnioski do projektu budżetu w terminie
do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
3. Komisje Rady Miejskiej mogą składać do Burmistrza , w terminie do dnia 30 września wnioski dotyczące projektu uchwały budżetowej. Wnioski o których mowa będą zawierać wszelkie dane pozwalające na ich ewentualne uwzględnienie w projekcie uchwały budżetowej.
 
4. W okresie od l października do 15 listopada Burmistrz przygotowuje projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem i innymi materiałami informacyjnymi, o których mowa
w § 4 niniejszej uchwały.
 
5. Burmistrz  w terminie do 15 listopada, przedkłada przygotowany projekt uchwały budżetowej Radzie Miejskiej   oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Olsztynie
do zaopiniowania.
 
6. Przewodniczący Rady Miejskiej przekazuje niezwłocznie projekt uchwały budżetowej wraz z materiałami informacyjnymi, komisjom stałym Rady Miejskiej do zaopiniowania.
 
7. Komisje stałe Rady Miejskiej w terminie 14 dni od otrzymania projektu uchwały budżetowej, przedstawiają Burmistrzowi   pisemne opinie dotyczące projektu uchwały budżetowej. Komisje stałe mogą ponadto kierować do Burmistrza wnioski dotyczące zmian w projekcie uchwały budżetowej, przy czym wnioski dotyczące wydatków winny określać źródło ich finansowania.
 
8. Terminy, o których mowa w ust 7 nie mają zastosowania w roku kończącym
i rozpoczynającym kadencję Rady Miejskiej.
 
9.   W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Miejskiej Burmistrz przekaże podległym jednostkom organizacyjnym, w tym komórkom organizacyjnym Urzędu Miejskiego informacje niezbędne do opracowania projektów planów finansowych, które opracują je i przekażą zgodnie z wytycznymi do Urzędu Miejskiego w terminie do l0 grudnia.
 
§ 4.
 
Wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które Burmistrz przedłoży Radzie Miejskiej wraz z projektem uchwały budżetowej.
 
l. Uzasadnienie do projektu uchwały budżetowej będzie zawierać:
 
    1)  informacje o przyjętych     założeniach do projektu uchwały budżetowej ze wskazaniem celu i podstaw projektowanych założeń,
 
   2)  informacje uzasadniające postanowienia projektowe w uchwale budżetowej,
   3) informacje   uzasadniające   uwzględnienie   w   projekcie   uchwały   budżetowej projektowanych dochodów i wydatków, przychodów, rozchodów i kosztów,
 
   4)  opis źródeł projektowanych dochodów bieżących i majątkowych,
 
   5) opis rodzajów wydatków bieżących i majątkowych,
 
6)      informacje dotyczące łącznej kwoty długu gminy prognozowanego na dany rok budżetowy,
 
7)      informacje dotyczące sytuacji finansowej gminy na rok budżetowy.
 
§ 5.
 
1. Do projektu uchwały budżetowej Burmistrz opracowuje projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej, który przedkłada wraz z projektem uchwały budżetowej:
 Radzie Miejskiej oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Olsztynie.
 
2. W projekcie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Rada Miejska może upoważnić Burmistrza   do:
 
1) zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zamieszczonych w niej przedsięwziąć,
 
2) zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy,
3) przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych gminy do zaciągania zobowiązań, o których mowa w pkt l i 2.
 
§ 6.
 
Traci moc uchwała Nr XXX/337/06 Rady Miejskiej w Jezioranach z dnia 29 września 2006r roku w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów towarzyszących projektowi budżetu.
§ 7.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.
 
§ 8.
 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega podaniu do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń UrzęduMiejskiego w Jezioranach.
 Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Ewa Maculewicz