UCHWAŁA Nr XVIII/155/12

Rady Miejskiej w Jezioranach

z dnia 26 września  2012 r.

 

 w sprawie przejęcia obowiązków odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Jeziorany niezamieszkałych przez mieszkańców,

na których powstają odpady komunalne

 

               Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 9 lit. "a" i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ustawa z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, zm.) oraz art. 6c ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2012 r. Nr 391 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje:

§ 1. Z dniem 1 lipca 2013 roku Gmina Jeziorany postanawia odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.                                              

§  2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Jezioran.

§ 3.Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego i obowiązuje od 1 lipca 2013 roku.

 

                                                                                                                              Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                                                             Zbigniew Czabrycki

 

Uzasadnienie:

 Zgodnie z nowelizacją ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. nr 391 z późn. zm.) wprowadzoną przepisami ustawy z dnia 1 lipca 2011 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2011 r. Nr 152 poz. 897 ze zm.), od dnia 1 lipca 2013 roku zaczną obowiązywać nowe zasady gospodarowania odpadami komunalnymi.

Zmiany wprowadzone w ustawie umożliwiły Radzie Miejskiej podjęcie uchwały w sprawie przejęcia przez Gminę obowiązków w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne (np. warsztaty, sklepy, budynki administracyjne, szkoły itp.).

Ustawa nakłada obowiązek odbioru przez gminę odpadów z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, natomiast odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, wymaga podjęcia stosownej uchwały przez Radę Gminy. Objęcie obowiązku odbioru odpadów przez Gminę z nieruchomości niezamieszkałych pozwoli na ujednolicenie  systemu  gospodarowania  odpadami  poprzez  objęcie  nim  wszystkich  właścicieli nieruchomości zarówno tych, na których zamieszkują mieszkańcy jak  również i  tych, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne. Za przejęcie powyższych obowiązków gmina  będzie  pobierała  od  właścicieli  nieruchomości  opłatę za  gospodarowanie odpadami komunalnymi, która będzie uwzględniała koszty odbierania, transportu, zbierania, odzysku, w tym recyklingu, a także unieszkodliwiania odpadów zgodnie z obowiązującą hierarchią postępowania z odpadami.

W/w uchwała stanowi akt prawa miejscowego i jest podstawą dalszych działań mających na celu wprowadzenie zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.