UZYSKANIE, WYMIANA, ODBIÓR DOWODU OSOBISTEGO
Termin załatwienia
Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony.
Osoba kontaktowa
Danuta Boradyn Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego
Tel./fax 89 539 27 49/89 539 27 60
Adres e-mail:umjeziorany@wp.pl
Miejsce załatwienia
URZĄD STANU CYWILNEGO, Urząd Miejski w Jezioranach, Plac Zamkowy 4 ,
11-320 Jeziorany
Sposób załatwienia
WNIOSEK SKŁADA OSOBA UBIEGAJĄCA SIĘ O WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO, Z WYJĄTKIEM:
1) osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni,
w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny;
2) osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską,
w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców;
3) osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie nie pozostającej pod władzą rodzicielską,
w imieniu której wniosek składa opiekun prawny;
4) osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, w imieniu której wniosek składa kurator.
UWAGA!
1) Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nie posiadającej zdolności do czynności prawnych (osoba ubezwłasnowolniona całkowicie, osoba poniżej 13 roku życia) lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoba ubezwłasnowolniona częściowo, małoletni który ukończył 13 lat) wymaga jej obecności przy składaniu wniosku, z wyjątkiem osób, które nie ukończyły 5 roku życia.
2) O niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną nie dającą się pokonać przeszkodą (np. pobyt w zakładzie karnym, areszcie śledczym) wnioskodawca powiadamia organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku. W przypadku gdy złożenie wniosku
o wydanie dowodu osobistego okaże się nieuzasadnione, odmawia się przyjęcia wniosku w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę oraz poucza się go
o konieczności złożenia wniosku w odpowiedniej formie.
Dowód osobisty odbiera się w organie gminy, w którym został złożony wniosek. ZASADY ODBIORU DOWODU OSOBISTEGO:
1) osobiście,
2) w imieniu osoby nie posiadającej zdolności do czynności prawnych (osoba ubezwłasnowolniona całkowicie, osoba poniżej 13 roku życia) - dowód osobisty odbiera rodzic albo opiekun prawny,
3) w imieniu osoby posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoba ubezwłasnowolniona częściowo, małoletni który ukończył 13 lat) - dowód osobisty odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator.
4) w imieniu osób, których wniosek o wydanie dowodu osobistego został przyjęty w miejscu ich pobytu, z uwagi na ich chorobę, niepełnosprawność lub inną nie dającą się pokonać przeszkodą (np. pobyt w zakładzie karnym, areszcie śledczym) – dowód osobisty może odebrać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania odbioru dowodu osobistego. WAŻNE! Przy odbiorze nowego dowodu osobistego należy przedłożyć dotychczasowy dowód osobisty, o ile nie została zgłoszona jego utrata. Cudzoziemiec, który nabył obywatelstwo polskie przy odbiorze dowodu osobistego zwraca dokument potwierdzający legalność jego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeśli taki dokument został mu wydany i nie został zwrócony po doręczeniu mu dokumentu potwierdzającego nabycie obywatelstwa polskiego. Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nie posiadającej zdolności do czynności prawnych (osoba ubezwłasnowolniona całkowicie, osoba poniżej 13 roku życia) lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoba ubezwłasnowolniona częściowo, małoletni który ukończył 13 lat) wymaga obecności tej osoby, chyba że osoba ta była obecna przy złożeniu wniosku albo nie ukończyła 5 roku życia.
Miejsce odbioru
URZĄD STANU CYWILNEGO , Urząd Miejski w Jezioranach, Plac Zamkowy 4, 11-320 Jeziorany
Wymagane Dokumenty
1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego złożony w formie papierowej lub w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej www.epuap.gov.pl UWAGA! Wniosek o wydanie dowodu osobistego w formie papierowej lub w postaci elektronicznej, opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Jedna kolorowa fotografia wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku na papierze fotograficznym lub papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek, o wymiarach 35 x 45 mm odzwierciedlająca, w sposób nie budzący uzasadnionych wątpliwości, wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nie przesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami. WYJĄTEK: - Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.). - Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej. - W uzasadnionych przypadkach dowód osobisty może być wydany na wniosek, do którego została dołączona fotografia przedstawiająca osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami.
3. Do wniosku złożonego przez ePUAP należy załączyć: 1) 1 kolorową fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 610 pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB, spełniającą wymogi, o których mowa wyżej. 2) odwzorowanie cyfrowe orzeczenia lub zaświadczenia albo zawierający orzeczenie lub zaświadczenie dokument elektroniczny opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP – dotyczy osób z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku oraz osób noszących nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania. Jeżeli do wniosku złożonego w postaci elektronicznej załączono odwzorowanie cyfrowe orzeczenia lub zaświadczenia, jego oryginał składa się przy odbiorze dowodu osobistego.
4. Dotychczasowy dowód osobisty do wglądu lub ważny dokument paszportowy, a w przypadku osób, które nabyły obywatelstwo polskie, dokumentu podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość (w przypadku złożenia wniosku w postaci elektronicznej powyższy dokument należy przedłożyć przy odbiorze dowodu osobistego). 4. Na żądanie organu gminy odpis skrócony polskiego aktu urodzenia albo odpis skrócony polskiego aktu małżeństwa lub orzeczenie sądu (w przypadku niezgodności danych osobowych w Rejestrze Dowodów Osobistych lub rejestrze PESEL), oraz dokument poświadczający obywatelstwo polskie (w przypadku niezgodności dotyczącej obywatelstwa). 5. Dokument (oryginał do wglądu) o ustanowieniu opiekunem prawnym lub kuratorem (opiekun prawny lub kurator muszą przedstawić do wglądu dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport).
Czas realizacji
Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony.
Opłaty
Brak.
Tryb odwoławczy
Odmawia się wydania dowodu osobistego, w przypadku gdy fotografia załączona do wniosku przesłanego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 29 ustawy, lub wnioskodawca składa wniosek o wydanie dowodu osobistego z naruszeniem innych przepisów ustawy o dowodach osobistych. Stwierdza się nieważność dowodu osobistego wydanego osobie, która we wniosku o jego wydanie podała nieprawdziwe dane. Odmowa wydania dowodu osobistego oraz stwierdzenie nieważności dowodu osobistego następuje w drodze decyzji administracyjnej, która posiada rygor natychmiastowej wykonalności. Od w/w decyzji przysługuje odwołanie do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego za pośrednictwem Wójta Gminy Lidzbark Warmiński w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Uwagi
Wszystkie dowody osobiste wydane przed dniem 1 marca 2015 r. zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych. UWAGA! Zmiana adresu zameldowania dokonana przed 1 marca 2015 r. skutkuje unieważnieniem dowodu osobistego po 3 miesiącach i wymaga złożenia wniosku o wydanie nowego dowodu osobistego. Zmiana adresu zameldowania po 1 marca 2015 r. nie stanowi podstawy do wymiany dowodu osobistego. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat, a osobie, która ukończyła 5 rok życia, jest ważny przez 10 lat. Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej. Pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty. Osoba posiadająca dowód osobisty, która utraciła obywatelstwo polskie, jest obowiązana niezwłocznie zwrócić go do organu dowolnej gminy lub placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej. WNIOSEK O WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO SKŁADA SIĘ: 1) co najmniej na 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego, 2) niezwłocznie w przypadku: - zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego, - zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza, - utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza - przekazania do organu gminy lub do placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego DOWÓD OSOBISTY PODLEGA UNIEWAŻNIENIU: 1) z dniem zgłoszenia jego utraty lub uszkodzenia lub przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego, 2) z dniem utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu posiadacza dowodu osobistego lub wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego, 3) z dniem przekazania posiadaczowi nowego dowodu osobistego w związku ze zmianą wizerunku twarzy, 4) z dniem przekazania posiadaczowi nowego dowodu osobistego w związku z upływem terminu ważności dotychczasowego dowodu osobistego (o ile termin ważności dotychczasowego dowodu już nie upłynął), 5) z dniem przekazania posiadaczowi nowego dowodu osobistego w przypadku zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, 6) po upływie 4 miesięcy od zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, o ile wcześniej nie nastąpiło unieważnienie dowodu osobistego na podstawie pkt. 5. UTRATA/USZKODZENIE DOWODU OSOBISTEGO Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonuje: 1) posiadacz dowodu osobistego – niezwłocznie, osobiście, 2) rodzic, opiekun prawny lub kurator – w imieniu osoby nie posiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, Utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego należy zgłosić: a) w organie dowolnej gminy, b) w dowolnej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej – osoby przebywające za granicą dokonują zgłoszenia osobiście lub w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu, c) w organie gminy, który wydał dowód osobisty – tylko w przypadku, gdy zgłoszenie dokonane jest w formie dokumentu elektronicznego, korzystając ze strony epuap.gov.pl WAŻNE! Do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załącza się uszkodzony dowód osobisty, a jeżeli zgłoszenie nastąpiło w formie dokumentu elektronicznego lub w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu, dokument ten przekazuje się pocztą lub osobiście. Wydanie zaświadczenia o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego Posiadacz dowodu osobistego, który dokonał osobiście zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w organie gminy lub placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego. Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego lub dokonał tego zgłoszenia w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu (w przypadku osób przebywających za granicą), zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się nieodpłatnie i jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 roku o dowodach osobistych (Dz. U. z 2010 r. nr 167, poz. 1131 z późn. zm.) 2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 roku w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważniania i zwrotu (Dz. U. z 2015 r. poz. 212) 3. Ustawa z dnia 14.06.1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.)